021-91305905

معرفی دانشگاه فنی استانبول + شهریه ۲۰۲۲-۲۰۲۱

دانشگاه فنی استانبول (İstanbul Teknik University)

  • مقطع

    کارشناسی

  • سال تاسیس

    1773

  • مورد تایید وزارت علوم

    خیر

  • مورد تایید وزارت بهداشت

    خیر

  • نحوه پذیرش

    SAT/act

  • نوع دانشگاه

    دولتی

  • شماره تماس

    +90 212 285 30 30

  • رنکینگ جهانی

    173

  • وب سایت

    https://www.itu.edu.tr/

  • رنکینگ ملی

  • شهر

    استانبول

  • خوابگاه

    0

فهرست مطالب

معرفی دانشگاه فنی استانبول + شهریه ۲۰۲۲-۲۰۲۱

اگر متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه باشید، احتمالا دانشگاه فنی استانبول (İstanbul Teknik University) یکی از دانشگاه‎ های  هدف شما است. این دانشگاه که از بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه و جهان به شمار می رود. علاوه بر این، İTÜ  رتبه بالایی در بین دانشگاه‎ های  فنی جهان به دست آورده است. ما در این مطلب شما را با اطلاعات بیشتری از این دانشگاه همچون دانشکده‎ های آن، مزایا و معایب تحصیل در این دانشگاه و امکانات رفاهی که در اختیار دانشجویان خود قرار می‎دهد، آشنا می ‎کنیم. اگر رویای تحصیل در ترکیه را در سر می پرورانید، کافی است کمی تلاش کرده و در این مسیر از کارشناسان مجرب نیز استفاده کنید.

آشنایی با دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) که به صورت مخفف با کلمه İTÜ نشان داده می ‎شود، در سال ۱۷۷۳ با هدف تعلیم، آموزش و بهبود پیشرفت عموم مردم تاسیس شد. İTÜ در کشور ترکیه و شهر استانبول واقع شده است. بسیاری از دانشجویان علاقه ‎مند به تحصیل در شهر استانبولT خواهان اپلای برای این دانشگاه هستند. در حال حاضر این دانشگاه حدود ۳۶۴۴۲ دانشجوی فعال دارد. پروفسور دکتر İsmail Koyuncu Fotourafı نقش مدیریت و پروفسور دکتر اسماعیل کویونکو نقش معاونت دانشگاه را بر عهده دارد.

این دانشگاه حدود ۲۵۰ سال پیش ساخته شده است. به همین خاطر به عنوان یکی از قدیمی ‎ترین دانشگاه‎ های  فنی جهان شناخته می ‎شود. این دانشگاه با نام “Mühendishane-i Bahr-i Humayun” توسط سلطان مصطفی سوم تاسیس شد. همچنین به عنوان اولین دانشگاه فنی، مهندسی و معماری ترکیه هم معروف است. شمارش معکوس برای جشن ۲۵۰ سالگی دانشگاه فنی استانبول، یکی از قدیمی‎ ترین دانشگاه‎ های  فنی جهان آغاز شده است.

 علاوه بر این، دانشگاه فنی استانبول به عنوان پیشگامی برای جنبش‎های نوآورانه در دوره امپراطوری عثمانی شناخته می ‎شود. با کمک این دانشکده جاده‎ ها، پل ‎ها، کارخانه ‎ها، سدها و راه ‎های ارتباطی زیادی در شهرهای مختلف ترکیه در طی سالیان بسیار ساخته شده است. ادیبان، دانشمندان، بازرگانان، مهندسان و معماران معروف بسیاری به واسطه این دانشگاه تربیت شده و وارد جامعه شده اند. امروزه هدف Istanbul Technical University پیشرفت هنر و فناوری در عرصه ‎های مختلف است.

دانشکده‎ های دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه های ترکیه به منظور افزایش کیفیت کلاس ‎ها و دوره ‎های تحصیلی خود سعی در بهبود کیفیت تدریس خود دارند. به همین خاطر، اغلب این مراکز اقدام به ارائه رشته ‎های تحصیلی متنوع در دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی کرده ‎اند. در ادامه به برخی از دانشکده‎ های این دانشگاه معتبر ترکیه اشاره می ‎کنیم.

  • دانشکده کامپیوتر و انفورماتیک
  • دانشکده مرتبط به علوم دریایی و شنا
  • دانشکده برق و الکترونیک
  • دانشکده مهندسی عمران
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده معماری
  • دانشکده مخصوص موسیقی ترکی
  • دانشکده هوانوردی و فضانوردی
  • دانشکده زبان ‎های خارجی

رشته ‎های تحصیلی دانشگاه فنی استانبول

آگاهی از رشته ‎های تحصیلی که در دانشگاه فنی استانبول تدریس می ‎شوند، به شما کمک می ‎کند تا راحت تر و سریع ‎تر انتخاب رشته کنید. به همین علت، ما تصمیم گفتیم در ادامه شما را با رشته ‎های تحصیلی که بیشترین پذیرش را از این دانشگاه دارند، آشنا کنیم. قطعا ذکر نام کلیه رشته ‎های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه فنی میسر نیست. به همین علت، می‌توانید به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و با کلیه رشته ‎های تحصیلی ارائه شده آشنا شوید. از جمله رشته ‎های تحصیلی محبوب در این دانشگاه می‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مهندسی هوا فضا
  • مهندسی الکترونیک و ارتباطات
  • علم شیمی
  • مهندسی فیزیک
  • طراح مد و فشن
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی معدن
  • علم اقتصاد
  • مهندسی مدیریت
  • مهندسی نساجی
  • مهندسی برق
همچنین بخوانید:
معرفی کامل دانشگاه اوزیگین + شهریه 2021

مزایا و معایب تحصیل در İTÜ

تحصیل در دانشگاه فنی استانبول مزایای فراوانی دارد. از جمله این مزایا می ‎توان به زندگی در شهر استانبول اشاره کرد. استانبول یکی از زیباترین شهرهای جهان با آب و هوای معتدل و تمیز است. سواحل و دریاهای بسیاری در این شهر قرار دارند که افراد می‎ توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این، وجود زندگی شبانه فعال، پاساژها و مراکز خرید بزرگ، دسترسی به رستوران‎ ها و شهربازی‎ های مدرن و در نهایت معماری فوق‎ العاده این شهر، زندگی در آن را تجربه ‎ای به یاد ماندنی و زیبا کرده است.

علاوه بر این شما با تحصیل در دانشگاه İTÜ می ‎توانید در یکی از دانشگاه‎ های  معتبر و مطرح جهان تحصیل کرده و از خدمات ارائه شده برای دانشجویان این دانشگاه هم نهایت استفاده را ببرید. در کل باید گفت تحصیل در این دانشگاه با مزایای زیادی برای دانشجویان بین الملل مخصوصا ایرانیان همراه است. البته شاید بتوان بزرگترین عیب این دانشگاه را هزینه تحصیل در آن با توجه به وضعیت تورم و ارزش پول کشورمان دانست.

امکانات رفاهی دانشگاه فنی استانبول

از جمله امکانات رفاهی که دانشگاه فنی استانبول به دانشجویان خود ارائه می‎ دهد، می ‎توان به دسترسی به کتابخانه، کمپ ها، وای فای رایگان، رستوران و کافه تریا دانشجویی اشاره کرد. علاوه بر این شما  به فرصت تحصیل در یکی از دانشگاه‎ های  برتر جهان دست می ‎یابید. دانشجویان این دانشگاه در یک کلاس مجهز با امکانات تحقیقاتی و آموزشی مناسب و عالی تحصیل می ‎کنند. در ضمن، امکان دسترسی به آموزش و تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این دانشگاه وجود دارد. در آخر، کیفیت آموزش ارائه شده در ITU بسیار بالا است. این دانشگاه از برترین دانشگاه های ترکیه، آسیا و جهان است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه فنی استانبول

اخذ پذیرش از ITU تقریبا کاری دشوار اما ممکن است. شما برای تحصیل در این دانشگاه باید مدارک خواسته شده را تا مهلت تعیین شده (معمولا ۷ تا ۲۳ سپتامبر) برای ثبت نام به دانشگاه ارائه دهید. (ممکن است این تاریخ تغییر پیدا کند پس حتما قبل از هر گونه اقدامی از صحت آن اطمینان حاصل کنید). از جمله این مدارک می‎توان به مدرک تافل با نمرات iBT-65 ، PBT-513 ، PTE-55 اشاره کرد. علاوه بر این، قبولی در آزمون این دانشگاه نیز ضروی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ پذیرش در این دانشگاه فنی به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید.

علاوه بر این موارد، کسب نمره قبولی در آزمون ست (SAT) یا ACT از دیگر شرایطی است که برای اخذ پذیرش این دانشگاه باید داشته باشید. مطالعه مقاله آزمون ست، پلی به سوی دانشگاه های ترکیه را برای آشنایی بیشتر با این آزمون به شما پیشنهاد می کنیم.

مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه فنی استانبول

مدارک گوناگونی برای ثبت نام در دانشگاه ITU نیاز است. از جمله این مدارک ضروری می‎توان به ارائه دیپلم دوره دبیرستان به صورت ترجمه شده به انگلیسی یا ترکی اشاره کرد. ارائه فتوکپی از پاسپورت و یک فتوکپی از صفحه شناسنامه همراه با عکس مناسب به منظور تشخیص هویت دانشجو نیز ضروری است. همچنین، مدرک زبان خود همچون قبولی در آزمون تافل و یا تومر را در این فرآیند باید ارائه کنید. پس از آن قبولی در آزمون استاندارد این دانشگاه از مدارک ضروری دیگر برای ثبت نام است.

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه استانبول ترکیه + شهریه 2022-2021

 Statement of Purpose یا بیانیه هدف (انگیزه نامه)، مطلبی شامل ۳۰۰ کلمه است و اهداف، توجیهات و درخواست ‎های دانشجو از تحصیل در این دانشگاه را مطرح می ‎کند. شرکت در مصاحبه و حذف یا پذیرش نهایی در دانشگاه مرحله آخر است. البته بد نیست بدانید شما باید قبل از حضور در دانشگاه شهریه تعیین شده را پرداخت کنید. عدم پرداخت شهریه به معنای انصراف از تحصیل در دانشگاه فنی استانبول تلقی می ‎شود.

شهریه سالانه تحصیل در دانشگاه فنی استانبول

شهریه سالانه تحصیلی در دانشگاه فنی استانبول همچون بسیاری از دانشگاه‎ های  ترکیه حدود ۳۰۰۰ دلار در سال است. بد نیست بدانید هر سال تحصیلی دو ترم محسوب می شود. در ضمن، هزینه زندگی در ترکیه برای هر ماه حدود ۷۶۴ – ۳۸۲ دلار آمریکا است. شما با یک محاسبه سریع می ‌توانید مبلغ تقریبی برای زندگی سالانه در ترکیه را به دست آورید. البته، توجه داشته باشید با مدیریت مناسب مالی می توان این هزینه ‎ها را کاهش داد. ضمنا این مبالغ به صورت تقریبی و برای سال 2021 است. طبیعتا این هزینه ها هر سال تغییر خواهند کرد.

تحصیل در دانشگاه فنی استانبول

امیدواریم با مطالعه این مقاله به اطلاعات مهم و کاربردی درباره دانشگاه فنی استانبول دست یافته باشید. شما با استفاده از این اطلاعات می ‎توانید تصمیم صحیحی درباره تحصیل یا عدم تحصیل در این دانشگاه اتخاذ کنید. البته قبل از هر گونه اقدامی در زمینه اپلای باید شرایط و اولویت‎ های خود را مشخص کنید. پس از آن با تحقیق و بررسی اصولی از مراکز معتبر، تصمیم منطقی و صحیحی بگیرید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.