021-91305905

دانشگاه بغازیچی (Bogazici University) یکی از دانشگاه هایی است که متقاضیان بین المللی زیادی دارد. ترکیه با نرخ تحصیل 94.2 درصد، دومین کشور جهان است که می‌توان برای گذراندن دوره آموزش عالی به آن مهاجرت کرد. دلایل زیادی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه وجود دارد. وجود بی­شمار جاذبه‌های طبیعی و معنوی، در کنار امکانات پیشرفته‌ی شهرها، ترکیه را به یکی از پر قدرتمندترین مراکز جذب دانشجو از سراسر دنیا تبدیل کرده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی دیگر از دانشگاه های ترکیه واقع در شهر دوست داشتنی استانبول بپردازیم. پس اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، با ما همراه باشید.

معرفی دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi) در سال 1863 با عنوان Robert College، اولین کالج آمریکایی بود که خارج از مرزهای ایالات متحده تأسیس شد. بعدها در سال 1971 به دانشگاه Boğaziçi، یک مرکز تحقیقات عمومی نخبه در ترکیه تبدیل شد. تا به امروز نیز سنت تعلیم هنرهای آزاد به زبان انگلیسی را حفظ کرده است.

از آن زمان به بعد، برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد این مرکز آموزشی گسترش یافت و پردیس‌های جدیدی به آن اضافه شد. در حال حاضر، دانشگاه بغازیچی که بعضاً «دانشگاه بسفر» نیز نامیده می‌شود، یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در ترکیه با بهترین دوره ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه علوم طبیعی و اجتماعی، علوم انسانی، مهندسی، آموزش و علوم کاربردی است.

این دانشگاه با داشتن دانشکده‌های کلاس جهانی، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات درجه یک و پردیس‌های دانشگاهی نفس‌گیر، یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه و مورد توجه بسیاری از دانشجویان این کشور و مناطق اطراف است. تعداد کل دانشجویان بغازیچی به بیش از 17 هزار نفر و تعداد فارغ‌التحصیلان آن به 4 هزار نفر می‌رسد.

مأموریت و هدف دانشگاه بغازیچی

مأموریت دانشگاه بغازیچی، پرورش دانش در سطح جهانی و آموزش افرادی است که به استانداردهای اخلاقی احترام می‌گذارند. این افراد از نظر زیست محیطی آگاه هستند و می‌توانند انتقادی بیندیشند. درنهایت با اعتماد به نفس بالا و شخصیتی که به لحاظ علمی و فرهنگی شکل گرفته، در مشاغلی چون مؤسسات دانشگاهی و در بخش‌های دولتی یا خصوصی، همه‌کاره، خلاق و موفقیت آفرین هستند.

همچنین تولید اندیشه، علم و تکنولوژی جهانی در خدمت بشریت و ایفای نقش پیشگام در تشویق گسترش علم، فرهنگ و هنر در سراسر جامعه از دیگر مأموریت‌های این دانشگاه است.

دانشگاه بغازیچی چند پردیس دانشگاهی دارد

بیشتر ساختمان‌های این دانشگاه در پردیس جنوبی (South Campus) آن واقع شده‌اند و قلعه تاریخی Rumelihisar مرز این پردیس با شرق است. این محوطه، قدیمی‌ترین ساختمان‌های دانشگاه بغازیچی را در برمی‌گیرد.

پردیس شمالی (North Campus)، پردیس هیسار (Hisar Campus) و پردیس اوچاکساوار (Uçaksavar Campus) که امکانات آن‌ها به تازگی گسترش یافته، در فاصله چند قدم از پردیس جنوبی واقع شده‌اند. پردیس Kandilli، محل استقرار رصدخانه، در سمت آسیایی تنگه بسفر است. پردیس Saritepe، نزدیک کیلیوس در ساحل دریای سیاه، 34 کیلومتر با پردیس جنوبی فاصله دارد.

پردیس جنوبی دانشگاه بغازیچی (South Campus)

گروه‌های دانشگاهی پردیس جنوبی در بخش‌های زیر مستقر شده‌اند:

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه آتاتورک ترکیه + شهریه 2022-2021

همچنین پردیس جنوبی دارای دو خوابگاه، تالار هملین (Hamlin Hall) و تالار تئودوروس (Theodorus Hall) و همچنین برخی امکانات خدماتی از جمله بیمارستان، مرکز دانشکده لژ کندی (Kennedy Lodge)، موزه میراث فرهنگی دانشگاه (Cultural Heritage Museum) و مرکز فیلم میتات علم (Mithat Alam) است.

پردیس شمالی دانشگاه بغازیچی (North Campus)

کتابخانه عبدالله کوران (Abdullah Kuran Library) واقع در این پردیس، کتابخانه اصلی دانشگاه بغازیچی است. ساختمان علوم و مهندسی شامل آزمایشگاه‌ها، دفاتر کارکنان دانشگاهی، اتاق‌های سمینار و بخش‌های فیزیک، شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی هسته‌ای است.

دیگر ساختمان‌های مهم پردیس شمالی شامل چهار خوابگاه بزرگ، تالار جدید (New Hall)، یک کتاب‌فروشی و دفاتر و کلاس‌های الحاقی دانشکده زبان‌های خارجی است.

پردیس هیسار (Hisar Campus)

پردیس Hisar با مساحت 7.942 متر مربع، مشرف به تنگه بسفر و پل فاتح سلطان، یکی از پردیس­های تازه‌ساخت دانشگاه بغازیچی است. دانشکده علوم کاربردی، انستیتوی علوم محیطی، بیش از 20 کلاس درس، 3 آمفی‌تئاتر و یک کافه‌تریا و همچنین یک استخر شنای سرپوشیده و یک سالن ورزشی در محوطه دانشگاه واقع شده است.

پردیس اوچاکساوار (Uçaksavar Campus)

پردیس اوچاکساوار نیز شامل تسهیلات اسکان برای اعضای هیئت‌ علمی و همچنین دو خوابگاه برای دانشجویان دانشگاه بغازیچی است. یک مجموعه ورزشی با استادیوم و سالن ورزشی کاملاً مجهز به همراه مرکز یادگیری طولانی مدت (BUYEM) و فرهنگسرای گارانتی (Garanti Cultural Center) نیز در این پردیس واقع شده‌اند.

پردیس کندیلی (Kandilli Campus)

این محوطه، محل استقرار رصدخانه Kandilli است که در سال 1868 ساخته و بعدها در سال 1982 بخشی از دانشگاه شد. یک موسسه تحقیقات زلزله نیز به این پردیس اضافه شد. انستیتوی مهندسی پزشکی و انستیتوی فیزیک نظری BU-TUBİTAK نیز در پردیس کندیلی واقع شده‌اند.

پردیس سری تپه (Saritepe Campus)

پردیس سری تپه با مساحت 1.272.600 متر مربع در ساحل دریای سیاه واقع شده است. این پردیس در سال 1985 توسط وزارت آموزش ملی در اختیار دانشگاه بغازیچی قرار گرفت. در این پردیس تعدادی خوابگاه‌های دانشجویی، مسکن اعضای هیئت علمی، کلاس‌های دانش آموزان مدرسه مقدماتی انگلیسی، دفاتر و یک کتابخانه وجود دارد. یک هتل کوچک و دو کافه­تریا نیازهای ساکنان را تأمین می‌کنند.

رتبه‌بندی دانشگاه بغازیچی

بغازیچی که از برترین دانشگاه های ترکیه به شمار می‌آید، در رتبه‌بندی جهانی World University Rankings سال 2021، رتبه 601 امین دانشگاه جهان را از آن خود کرد. این عدد در سال 2019 معادل 501 جهانی بود. این رنکینگ بررسی می‌کند که دانشگاه چقدر ایده جدید تولید کرده، اعتبار آن در سرتاسر جهان چقدر است و تا چه حد در زمینه‌های علمی و دانشگاهی حرف برای گفتن دارد.

همچنین در رتبه‌بندی QS World University Rankings که یکی از برترین رنکینگ‌های بین‌المللی است و میزان محبوبیت و عملکرد دانشگاه را در سراسر جهان برآورد می‌کند، رتبه 651 را به دست آورد. رتبه این دانشگاه در سال 2019 معادل 571 برآورد شده بود.

دانشکده‌های دانشگاه بغازیچی

دانشکده هنر و علوم دانشگاه بغازیچی

در این دانشکده رشته‌های شیمی، تاریخ، زبان شناسی، ریاضیات، زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک، فلسفه، فیزیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی، مطالعات ترجمه و تفسیر، زبان و ادبیات ترکی و زبان‌ و ادبیات غربی تدریس می‌شود.

دانشکده اقتصاد و علوم اداری

در این دانشکده رشته‌های اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تدریس می‌شود.

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه کارابوک + شهریه 2021

دانشکده آموزش دانشگاه بغازیچی

در این دانشکده رشته‌های آموزش کامپیوتر و فناوری، علوم تربیتی، آموزش زبان خارجی، آموزش ابتدایی، علوم دبیرستان و ریاضیات تدریس می‌شود.

دانشکده مهندسی

رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی دانشگاه بغازیچی تدریس می‌شود.

دانشکده علوم کاربردی

در دانشکده علوم کاربردی، رشته‌های تجارت بین‌الملل، سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و اداره گردشگری تدریس می‌شود.

دانشکده زبان‌های خارجه

و آخرین مورد، همان‌طور که از نام آن پیداست، دانشکده زبان‌های خارجه است. در این بخش از دانشگاه بغازیچی زبان‌های خارجه شامل ترکی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، چینی، ژاپنی، روسی، عربی، لاتین، فارسی، یونانی، ارمنی و کره‌ای تدریس می‌شود.

امکانات رفاهی دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی امکانات رفاهی، فرهنگی و تفریحی متنوعی را برای دانشجویان خود فراهم می کند تا آنها در فضایی آرام و مفرح به مطالعات و تحقیقات خود بپردازند. برخی از این امکانات را در ادامه عنوان می کنیم.

امکانات مسکونی دانشگاه بغازیچی

کتابخانه‌های دانشگاه بغازیچی

کتابخانه دانشگاه بغازیچی دارای 481.616 جلد کتاب، 79.921 ژورنال و روزنامه الکترونیکی، 3.256.021 کتاب الکترونیکی، 620 ژورنال چاپی و 194 پایگاه داده تعاملی و 2.283 کتاب نوشته شده با الفبای بریل و کتاب صوتی است. روزانه تقریباً 4.500 محقق و دانشجو از این کتابخانه بازدید می‌کنند.

خدمات پزشکی دانشگاه بغازیچی

مرکز بهداشت اصلی BU در پردیس جنوبی این دانشگاه واقع شده است. این مرکز آماده ارائه خدمات بهداشتی به کلیه دانشجویان، کارگران دانشگاه و اعضای هیئت علمی است. خدمات این مرکز به‌طور رایگان به همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی از جمله دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود.

امکانات ورزشی دانشگاه بغازیچی

از امکانات ورزشی این مجموعه می‌توان به برنامه جامع ورزشی شامل فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و قایقرانی اشاره کرد. همچنین در طول سال تحصیلی مسابقات و نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود. در پردیس جنوبی یک استخر روباز برای استفاده همه دانشجویان احداث شده است. در کنار همه‌ی این‌ها، یک مجموعه ورزشی شامل زمین فوتبال، پیست و یک سالن ورزشی با تمام تجهیزات آموزشی در پردیس اوچاکسوار وجود دارد.

خدمات دانشجویی دانشگاه بغازیچی

BÜREM مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه بغازیچی است. این مرکز به دانشجویان خود خدمات مختلفی از جمله مشاوره فردی و گروهی ارائه می‌دهد. دانشجویان باید به BUREM مراجعه کرده و فرم درخواست را پر کنند تا به آن‌ها یک وقت ملاقات داده شود. برای برخورداری از خدمات مشاوره‌های خصوصی، داشتن سطح متوسط زبان انگلیسی الزامی است.

مدارک لازم برای درخواست ثبت‌نام

و شرایط زبان برای همه دانشجویان ورودی، شامل موارد زیر است:

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه آنکارا ترکیه + شهریه 2022-2021

برای کسب آگاهی بیشتر درباره آزمون ورودی این دانشگاه می توانید به مقاله آزمون یوس دانشگاه بغازیچی مراجعه کنید.

شهریه دانشگاه بغازیچی در سال تحصیلی 2021-2020

شهریه رشته های مختلف متناسب با نوع رشته، مقطع تحصیلی، زبان تدریس و… متفاوت است. همچنین این شهریه ها هر سال تغییر کرده و جدول جدیدی از سوی دانشگاه منتشر می شود. آنچه در این مقاله آمده، مربوط به سال تحصیلی 2021-2020 است.

شهریه دانشجویان با تابعیت ترکیه

دانشجویان (با تابعیت جمهوری ترکیه) مادامی که تحصیل خود را در دوره مورد انتظار به پایان برسانند، از پرداخت هزینه معاف هستند. اما شهریه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که تا پایان دوره تحصیلی مورد انتظار فارغ‌التحصیل نشده باشند، عبارت است از:

شهریه دانشجویان خارجی – مقطع کارشناسی

شهریه دانشجویان خارجی – مقطع کارشناسی ارشد

راه‌های ارتباطی یونی لند

یونی لند، بهترین آموزش‌های دروس دانشگاهی و مهندسی و دوره‌های ویژه دانشگاه و کنکور ارشد را ارائه‌ می‌دهد. همچنین اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت یونی لند به نشانی https://uniland.ir/ مراجعه کنید یا با تلفن‌های 02122812519 و 02191305904 تماس بگیرد.

تحصیل در دانشگاه بغازیچی

مهم‌ترین انگیزه‌هایی که سالانه دانشجویان را از سراسر جهان به سوی کشور ترکیه می‌کشاند، تحصیل نسبتاً ارزان و باکیفیت در دانشگاه های ترکیه، با امکان بورسیه تحصیلی است. همچنین کمک هزینه ماهیانه، پوشش هزینه‌های خوابگاه و شهریه، بیمه درمانی و پرداخت هزینه‌های سفر از جانب برخی از دانشگاه‌های این کشور نیز از جمله امکانات این دانشگاه هاست.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه بغازیچی را دارید یا به هر دلیلی به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این دانشگاه هستید، امیدواریم در این مقاله پاسخ جزئی‌ترین سؤالات خود در مورد را یافته باشید. در پایان چنانچه سوالی در رابطه با دانشگاه بغازیچی یا اطلاعات جالبی از این دانشگاه دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *