021-91305905

دانشگاه استانبول (Istanbul University) از دانشگاه های دولتی ترکیه است که در سال 1453 میلادی در شهر استانبول تاسیس شد. این شهر بزرگترین شهر ترکیه و سومین شهر توریستی جهان است. دانشگاه دولتی استانبول دهمین دانشگاه برتر ترکیه است و بر اساس رتبه بندی موسسه QS در سال 2019 جزء 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار می گیرد. این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران بوده و از نظر ارزشیابی وزارت علوم در رتبه الف قرار دارد. این دانشگاه تاکنون موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات و شیمی شده است.

بیشتر دانشجویان این مرکز را مردم ترکیه تشکیل می دهند، اما حداقل 10 درصد از دانشجویان نیز از کشورهای دیگر به این دانشگاه وارد شده اند. یکی از جذابیت های این دانشگاه حضور دانشجویان با عقاید و ایدئولوژی های مختلف است. دانشگاه بزرگ استانبول با شعار «دانشجو مهم ترین عضو موسسه آموزشی ما»، علاوه بر آموزش، با ایجاد بسترهای فرهنگی، اجتماعی و هنری دانشجویان را برای حضور در دنیای کسب و کار آماده می کند.

دانشکده های دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول در حال حاضر دارای 5 پردیس و 17 دانشکده در سراسر استانبول است. زبان اصلی بسیاری از دانشکده های این دانشگاه، زبان ترکی است اما در برخی از دانشکده ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود. این دانشکده ها عبارتند از:

رشته های تحصیلی در دانشگاه استانبول

تنوع رشته ها در این دانشگاه برتر ترکیه خارج از حوصله این مقاله است، اما برای نمونه می توان به رشته های زیر اشاره کرد:

امکانات رفاهی دانشگاه ملی استانبول

این دانشگاه دارای امکان اسکان و تغذیه است که در تمامی دانشکده های آن به دانشجویان بین المللی وعده نهار داده می شود. هر یک از دانشکده ها نیز کافه تریا و بوفه جداگانه دارند. همچنین از طریق اداره بهداشت، خدمات پزشکی، دندانپزشکی و مشاوره به دانشجویان بین الملل ارائه می شود. سالن ورزشی دانشگاه استانبول در حد استانداردهای المپیک است و هر ساله در ماه های April و May جشن های ورزشی در این دانشگاه برگزار می شود.

در قسمت ورودی دانشگاه و داخل محوطه، یک ایستگاه اتوبوس است که به بیشتر بخش های اصلی شهر عبور و مرور دارند. اما به خاطر داشته باشید که هیچ اتوبوسی وارد محوطه اصلی دانشگاه نمی شود. این دانشگاه بیش از 290 کلوب دارد و دانشجویان می توانند در گروه اجتماعی مورد نظرشان که با علایق و عقاید آنها همخوانی دارد عضو شده و فعالیت کنند.

در زمینه خدمات پزشکی، دانشگاه استانبول دارای دو مجموعه سلامت و پزشکی است که در خیابان اصلی این دانشگاه واقع شده اند. علاوه بر این یک مرکز اورژانس نیز در این دانشگاه فعالیت دارد. همچنین چند داروخانه نیز در فضای دانشگاه دولتی استانبول برای خدمات رسانی به دانشجویان در نظر گرفته شده است.

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه فنی استانبول + شهریه 2022-2021

دانشجویانی که مشمول بورسیه تحصیلی شوند، می توانند بدون پرداخت شهریه و هزینه خوابگاه در این دانشگاه تحصیل کنند. همچنین از سوی دولت ترکیه به دانشجویان بین الملل متناسب با مقطع تحصیلی آنها، کمک هزینه تحصیلی اعطا می شود.

شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول

دانشجویان سایر کشورها که مایل به تحصیل در دانشگاه ملی استانبول هستند، باید در آزمون ورودی یوس شرکت کنند. این افراد در صورت کسب حداقل نمره 40 از 100، می توانند انتخاب رشته کنند. این دانشگاه تنها نمره قبلی آزمون خود را قبول دارد و نمره آزمون یوس سایر دانشگاه ها، آزمون SAT یا معدل دبیرستان هیچگونه تاثیری در ثبت نام ندارد. دانشجویانی که در آزمون ورودی این دانشگاه رتبه زیر 500 را کسب کنند، مشمول بورسیه می شوند. همچنین اگر جزء 5 دانشجوی برتر رشته های هنری، فرهنگی و ورزشی بوده و یا جزء 5 دانشجوی برتر کلاس های دانشگاهی باشید نیز می توانید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید.

بورسیه دانشگاه دولتی استانبول

دانشگاه استانبول هر ساله بورسیه های متنوعی را برای متقاضیان ارائه می دهد. از جمله این بورسیه ها می توان Turkiye Burslari را نام برد. این بورسیه ها معمولا به 500 نفر اول کنکور، دانشجویان ممتاز با معدل بالا و افرادی که رزومه قوی و توصیه نامه مناسبی دارند تعلق می گیرند. پیش از این در مقاله «ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه» در این زمینه صحبت کرده ایم.

برای دریافت بورسیه تحصیلی در هر یک از رشته های این دانشگاه، از اواخر دی تا اوایل اسفند ماه فرصت ثبت نام وجود دارد. در صورت کسب بورسیه کامل تحصیلی، هزینه هایی همچون شهریه دانشگاه، هزینه رفت و آمد، هزینه خوابگاه و هزینه غذا تحت سازمان بورسیه ترکیه قرار می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش

از جمله مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در دانشگاه استانبول ترکیه، موارد زیر است:

  1. فرم درخواست پذیرش
  2. مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی (برای پذیرش در مقطع کارشناسی)
  3. ریز نمرات تحصیلی به زبان ترکی
  4. مدرک زبان ترکی یا انگلیسی مورد نیاز دانشکده مد نظر
  5. ارائه نتیجه آزمون یوس
  6. رسید پرداخت هزینه اخذ پذیرش
  7. انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی (برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا)

شهریه سالانه تحصیل در دانشگاه استانبول

به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه برای دانشجویان خارجی بسیار مناسب است. متقاضیان برای مشاهده شهریه دقیق تمامی رشته ها می توانند به سایت این دانشگاه مراجعه کنند. هزینه تحصیل در برخی از دانشکده های این دانشگاه در سال تحصیلی 2021-2020 را در فهرست زیر مشاهده می کنید:

تحصیل در دانشگاه استانبول

تحصیل در شهر توریستی استانبول و علی الخصوص دانشگاه استانبول تجربه ای فراموش نشدنی است که زندگی دانشجویی بی نظیری را برای شما رقم می زند. اگر شرایط تحصیل در این دانشگاه را دارید و قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید، لحظه تردید به خود راه ندهید. چرا که با ورود به این دانشگاه زندگی جدیدی را همراه با پیشرفت های تحصیلی تجربه خواهید کرد. چنانچه هر گونه سوالی در رابطه با دانشگاه دولتی استانبول دارید می توانید در قسمت نظرات با کارشناسان ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *