021-91305905

معرفی دانشگاه آکدنیز + شهریه ۲۰۲۱

دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University)

  • مقطع

    کارشناسی

  • سال تاسیس

    1982

  • مورد تایید وزارت علوم

    خیر

  • مورد تایید وزارت بهداشت

    خیر

  • نحوه پذیرش

    یوس

  • نوع دانشگاه

    دولتی

  • شماره تماس

    +90 (242) 2274400

  • رنکینگ جهانی

    1677

  • وب سایت

    http://adayogrenci.akdeniz.edu.tr/

  • رنکینگ ملی

    20

  • شهر

    آنتالیا

  • خوابگاه

    1

فهرست مطالب

معرفی دانشگاه آکدنیز + شهریه ۲۰۲۱

در سال های اخیر، کشور ترکیه توجه ویژه تری به جذب دانشجویان بین المللی و افزایش رنکینگ دانشگاه های خود کرده است. یکی از دانشگاه های تراز اول این کشور، دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University) است. این دانشگاه دولتی هر ساله از طریق برگزاری آزمون، اقدام به جذب دانشجویان غیربومی می کند. چنانچه آکدنیز یکی از مقاصد و اهداف شما در ترکیه است، این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با این دانشگاه در اختیار شما قرار دهیم.

دانشگاه آکدنیز

موقعیت مکانی دانشگاه آکدنیز

دانشگاه آکدنیز واقع در شهر آنتالیا با پیشینه تاریخی بسیار غنی است. وجود دریا، طبیعت زیبا، آب و هوای بسیار مناسب، فرهنگ کهن این شهر، فعالیت های هنری و مکان های متنوع گردشگری و تجاری، بازدیدکنندگان زیادی را به این شهر جذب کرده است. آنتالیا با پیشینه ای بیش از 10 هزار سال، مهد تمدن و فرهنگ های بسیاری از جمله، پسیدیا، لیکیا، یونانی، رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی بوده است.

آتالوس، پادشگاه پرگامون، این منطقه را با عنوان «بهشت روی زمین» توصیفه کرده است. این تعبیر به خاطر خاک حاصلخیز، ثروت های زیرزمینی و زیبایی های طبیعی این شهر است.

آشنایی با دانشگاه آکدنیز

دانشگاه آکدنیز از موسسات آموزش عالی مدیترانه غربی است که در سال 1982 در شهر آنتالیا تاسیس شد. این دانشگاه از ابتدای پایه گذاری تا به اکنون فعالیت های بسیار مهمی در زمینه های مختلف از جمله آموزش، پژوهش، توسعه و خدمات اجتماعی انجام داده است. علاوه بر این دستاوردهای چشمگیری در سطح ملی و بین المللی در حوزه های بهداشت، آموزش، علوم، اجتماعی، هنر کسب کرده است.

تعداد دانشجویانی که تا تاریخ 31 می 2017 در این دانشگاه پذیرش شده اند برابر با 69030 نفر بوده است. همچنین 4303 کارمند در بخش های اداری و علمی دانشگاه آکدنیز تا تاریخ ذکر شده فعالیت داشتند. با توسعه فعالیت های دانشگاه، تعداد دانشجویان و کارمندان نیز افزایش یافت.

پردیس اصلی دانشگاه آکدنیز در مکانی بین بلوار Dumlupınar Boulevard و منطقه Uncalı تاسیس شد. پردیس مرکزی در زمینی به مساحت 3.483.589 متر مربع ساخته شده که مساحت ساختمان آن 615.105 متر مربع است.

رنکینگ دانشگاه آکدنیز

دانشگاه آکدنیز از موسسات پژوهش محور است که قصد دارد با انجام تحقیقات در سطح جهانی، آینده روشنی را خلق کند. این دانشگاه برای رسیدن به اهداف و آینده مد نظر از کادر علمی فعال و شایسته در کنار زیرساخت های تحقیقاتی قوی استفاده می کند. آکدنیز یکی از مراکز نمونه و پیشرو کشور ترکیه در زمینه پژوهش و بخصوص تحقیقات بین المللی است. علاوه بر این در حوزه کارآفرینی نیز فعالیت چشمگیری داشته و یکی از مراکز پیشرو در این زمینه است.

آکدنیز از نظر پزشکی جزء دانشگاه های برتر کشور ترکیه است و به طور کلی رتبه 20 را در میان دانشگاه های این کشور دارد. اما در سطح بین المللی، این دانشگاه در جایگاه 1677 قرار گرفته است.

دانشکده های دانشگاه آکدنیز

دانشکده های دانشگاه آکدنیز

تنوع دانشکده ها و رشته های دانشگاه جوان آکدنیز بسیار زیاد است. از جمله دانشکده های برتر این دانشگاه می توان دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، کشاورزی، علوم، ادبیات، حقوق، مهندسی، ارتباطات، هنرهای زیبا، الهیات، گردشگری، پرستاری و معماری را نام برد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا تعدادی از دانشکده های برتر این دانشگاه را برای شما معرفی کنیم.

دانشکده پزشکی دانشگاه آکدنیز

دانشکده پزشکی در سال 1973 تحت عنوان دانشکده پزشکی آنتالیا، وابسته به دانشگاه آنکارا تاسیس شد. در سال 1982 با پایه گذاری دانشگاه آکدنیز، این دانشکده فعالیت های آموزشی خود را با عنوان دانشکده پزشکی دانشگاه آکدنیز آغاز کرد. برنامه کارشناسی پزشکی این دانشکده در سال 2010 مورد تایید UTEAK قرار گرفت و در جایگاه دانشکده های معتبر و برتر کشور ترکیه در زمینه پزشکی قرار گرفت. ساختمان علوم پایه مجهز به استانداردهای روز دنیا و تجهیزات مدرن است. از جمله امکانات این ساختمان می توان به آزمایشگاه های مدرن، مدل های آموزشی، آزمایشگاه های شبیه سازی شده برای بیمار و لابراتوارهایی برای آموزش نظری و عملی اشاره کرد.

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه بغازیچی ترکیه + شهریه 2022-2021

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی در سال 2010 افتتاح شد. این دانشکده از سال 2011 خدمات بهداشتی و بالینی را ارائه داده و فعالیت های آموزشی خود را از سال 2012 آغاز کرد. دپارتمان دانشکده به دو بخش پایه و دندانپزشکی بالینی تقسیم می شود. این بخش ها عبارتند از: جراحی دهان و فک و صورت، رادیولوژی فک و صورت، دندانپزشکی کودکان، عصب کشی دندان، ارتودنسی، پریودنتولوژی، پروتز دندان و ترمیم دندان.

این دانشکده با ارائه خدمات مدرن و سطح بالا و انجام پروژه های موفق در سطح بین المللی، به عنوان یک موسسه آموزشی موفق شناخته شده است. دانشکده دندانپزشکی توانسته نیازهای بهداشتی منطقه را به خوبی برآورده کند.

دانشکده کشاورزی

این دانشکده در سال 1983 تاسیس شد و سال بعد فعالیت های آموزشی خود را آغاز کرد. این دانشکده دارای 35 آزمایشگاه مختلف، گلخانه های متعدد، تاسیسات دامپروری و فرآوری لبنیات است. دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد که توسط دانشکده کشاورزی ارائه می شوند، عبارتند از: باغبانی، حفاظت از گیاه، اقتصاد کشاورزی، محصولات کشاورزی، علوم خاک و تغذیه، ماشین آلات کشاورزی و فناوری، سازه های مزرعه و آبیاری، بیوتکنولوژی کشاورزی و زوتکنیک (رام کردن و تربیت حیوانات).

دانشکده علوم

این دانشکده ابتدا در سال 1982 با عنوان دانشکده علوم و ادبیات پایه گذاری شد. اما در سال 2010 فعالیت خود را تغییر داده و به عنوان دانشکده علوم آغاز به کار کرد. دانشکده علوم دانشگاه آکدنیز علاوه بر فعالیت های علمی و آموزشی، خدمات تجربی، پژوهشی و مشاوره ای را نیز در زمینه تولید محصول به سازمان ها و شرکت ها ارائه می دهد. گروه های این دانشکده عبارتند از: علوم و فناوری های فضایی، فیزیک، زیست شناسی، شیمی و ریاضیات.

دانشکده ادبیات

دانشکده ادبیات در سال 1982 تحت عنوان دانشکده علوم و ادبیات تاسیس شد اما فعالیت آموزشی خود را در سال 2010 با عنوان دانشکده ادبیات ادامه داد. ساختمان جدید این دانشکده دارای چهار کلاس درس در بخش های جداگانه، کتابخانه، آزمایشگاه کامپیوتر، دو سالن سخنرانی و دو سالن کنفرانس است. گروه های ارائه شده توسط این دانشکده عبارتند از: باستان شناسی، تاریخ، زبان ها و فرهنگ های باستانی، زبان و ادبیات آلمانی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات ترکی، جامعه شناسی، جغرافیا، روانشناسی، فلسفه و تاریخ هنر.

دانشکده مهندسی دانشگاه آکدنیز

دانشکده فنی در سال 1998 آغاز به کار کرد. این دانشکده شامل تعداد زیادی کلاس، حدود 50 آزمایشگاه، 2 سالن سخنرانی و 2 اتاق سمینار است. زبان تدریس در برخی از دپارتمان های این دانشکده کاملا انگلیسی است و برخی نیز بخشی از تدریس خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. همه بخش های دانشکده مهندسی در برنامه های تبادل دانشجو مانند اراسموس، فارابی و مولانا مشارکت دارند.

رشته های ارائه شده در این دانشکده عبارتند از: مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی، مهندسی محیط زیست، مهندسی برق الکترونیک، مهندسی مواد غذایی، مهندسی عمران، مهندسی زمین شناسی، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و مهندسی مکاترونیک.

رشته های دانشگاه آکدنیز ترکیه

دانشگاه آکدنیز آنتالیا شامل بیش از 40 واحد دانشگاهی است که در هر یک از این واحدها، رشته های تحصیلی متنوعی ارائه می شود. تنوع رشته ها باعث می شود تا متقاضیان تحصیل در این دانشگاه هیچ گونه مشکلی با انتخاب رشته مورد علاقه خود نداشته باشند. تقریبا می توان گفت که رشته تحصیلی مورد علاقه شما هر چه که باشد، دانشگاه آکدنیز امکان تحصیل در آن را فراهم کرده است. از جمله رشته های ارائه شده در این دانشگاه می توان موارد زیر را نام برد:

  • پزشکی
  • پرستاری
  • دندانپزشکی
  • فیزیولوژی
  • مامایی
  • اقتصاد
  • حقوق
  • مدیریت
  • معماری
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی مواد
امکانات رفاهی آکدنیز

شهریه دانشگاه آکدنیز

دانشگاه آکدنیز از جمله دانشگاه های دولتی کشور ترکیه است. به همین علت شهریه رشته های ارائه شده در این دانشگاه به نسبت دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار مقرون به صرفه تر است. هزینه تحصیل در رشته های مختلف، متناسب با نوع رشته، مدت زمان تحصیل، سال ورود به دانشگاه و زبان تدریس متفاوت است. ما در اینجا شهریه برخی از رشته های پرطرفدار این دانشگاه را در سال 2021 ذکر می کنیم:

  • دانشکده پزشکی: 21516 لیر؛
  • دانشکده آموزش: 5510 لیر؛
  • دانشکده علوم: 7172 لیر؛
  • دانشکده اقتصاد: 5510 لیر؛
  • دانشکده مهندسی: 7172 لیر؛
  • دانشکده علوم تجربی: 5510 لیر.
همچنین بخوانید:
دانشگاه فنی خاورمیانه + شهریه 2022، شرایط پذیرش

چنانچه رشته مورد نظر شما در میان موارد ذکر شده نیست و یا برای اطلاع از شهریه سایر رشته ها می توانید فایل PDF پایین را که توسط تیم یونی لند ترجمه و تهیه شده است را مشاهده کنید.

 

شرایط پذیرش دانشگاه

جهت دریافت پذیرش از دانشگاه، یکی از راه های پیش روی متقاضیان، شرکت در آزمون یوس دانشگاه آکدنیز و کسب حداقل نمره قبولی در آن است. برای آشنایی با نحوه سوالات این آزمون، می توانید به بخش نمونه سوالات آزمون یوس مراجعه کنید.

زبان تدریس در این دانشگاه عموما ترکی است و دانشجویان باید مدرک زبان ترکی خود را ارائه دهند. چنانچه دانشجویی فاقد این مدرک باشد، می بایست در آزمون تومر (TOMER) این دانشگاه شرکت کرده و حداقل نمره لازم برای قبولی را کسب کند. نمره آزمون یوس آکدنیز تا یک سال اعتبار دارد؛ بنابراین چنانچه موفق به اخذ مدرک زبان ترکی استانبولی نشده باشید، می توانید سال بعد نیز در آزمون تومر دانشگاه شرکت کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، ارسال برخی مدارک جهت دریافت پذیرش از دانشگاه الزامی است. این مدارک برای دانشگاه های مختلف، متفاوت است. به همین علت همیشه توصیه می کنیم جهت دریافت اطلاعات به روز، به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید. اما در اینجا فهرستی مدارک که برای اخذ پذیرش از دانشگاه آکدنیز به آن نیاز دارید را نیز مشاهده می کنید:

  • دیپلم دبیرستان
  • ریزنمرات تحصیلی (به همراه ترجمه)
  • مدرک معتبر زبان
  • ویزای دانشجویی
  • گذرنامه
  • ارائه گواهی تمکن مالی

بورسیه دانشگاه آکدنیز

اگرچه شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است، اما هستند افرادی که قصد دارند تا جای ممکن این هزینه ها را کاهش دهند. دانشگاه های ترکیه نیز به منظور کمک به دانشجویان، مزایایی از جمله بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان واجد شرایط قرار داده است. دانشگاه آکدنیز که از جمله دانشگاه های مطرح در این کشور است، با قرار دادن بورسیه تحصیلی، اقدام به جذب دانشجویان نخبه از سرتاسر دنیا می کند. برای ثبت نام بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه باید به وبسایت ترکیه بورسلاری مراجعه کرده و مدارک لازم را آپلود کنید.

مدارک برای اخذ پذیرش دانشگاه آکدنیز

امکانات رفاهی دانشگاه آکدنیز

واحد روانشناسی اجتماعی، خدمات مشاوره و راهنمایی های لازم در زمینه های اجتماعی، روانشناسی فردی، آموزشی و شغلی به تمامی دانشجویان و کارکنان و حتی افراد تحت تکفل آنها ارائه می دهد. همچنین دانشجویان و کارکنان می توانند از خدمات درمانی سرپایی در مرکز پزشکی-اجتماعی این دانشگاه استفاده کنند.

معاونت خدمات فرهنگی دانشگاه زیر نظر اداره بهداشت، فرهنگ و ورزش فعالیت می کند. این واحد انواع گوناگون فعالیت های اجتماعی و فرهنگی را برنامه ریزی و سازماندهی می کند تا دانشجویان اوقات فراغت خود را با فعالیت هایی که به آن علاقه دارند سپری کنند. همچنین کلوپ های متعدد و بسیاری به منظور بهبود مهارت های دانشجویان، استفاده سازنده از اوقات فراغت، برقراری ارتباط موثر با یکدیگر، اشتراک گذاری ایده ها و کسب تجربه بیشتر در دانشگاه آکدنیز فعالیت می کنند. بیش از 70 باشگاه دانشجویی در بخش فرهنگی و 20 باشگاه در بخش ورزشی به دانشجویان خدمات ارائه می دهند.

استادیوم دانشگاه در سال 2012 افتتاح شد. این استادیوم مطابق با معیارهای فیفا – یوفا طراحی شده و دارای امکانات میزبانی در سطح ملی و بین امللی است. این ورزشگاه شامل پیست دو و میدانی، 4 اتاق رختکن، 2 درمانگاه با تخت، 14 اتاق مربیگری، اتاق تمرین، 2 اتاق رختکن داوران، 2 دفتر، اتاق اعتبارسنجی و 2 اتاق آموزش فنی است.

همچنین بخوانید:
دانشگاه ییلدیز تکنیک + شهریه 2021

سالن غذاخوری دانشگاه آکدنیز جایی است که وعده های غذایی را مطابق با قوانین سلامت و کیفیت مواد غذایی به دانشجویان ارائه می دهد. نیاز غذاخوری های دانشگاه توسط کارشناسان تغذیه محاسبه می شود. بر اساس نتایج نظرسنجی که سال 2006 از دانشجویان گرفته شد، سالن غذاخوری مرکزی دانشگاه آکدنیز بهترین خدمات پذیرایی را در بین دانشگاه های کشور ترکیه ارائه می دهد.

خوابگاه دانشگاه آکدنیز

دانشگاه آکدنیز جهت اسکان دانشجویان بین المللی، خوابگاه 50 تختخوابی با ظرفیت 3000 دانشجو تدارک دیده است. این خوابگاه ها از امکانات رفاهی همچون مراکز خرید و سالن های غذاخوری متعدد وجود دارد. اگرچه ظرفیت خوابگاه به اندازه تمامی دانشجویان بین المللی نیست، اما خوابگاه های خصوصی و آپارتمان ها با اجاره های مناسب نیز در شهر آنتالیا برای دانشجویان فراهم است.

هزینه های زندگی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه نسبت به سایر نقاط جهان، از هزینه های کمتری برای تحصیل برخوردار هستند. علاوه بر این، نزدیکی و هم مرز بودن این کشور با ایران، در کاهش هزینه های رفت و آمد نیز موثر است. این موضوع باعث می شود که دانشجویان ایرانی بتوانند دفعات بیشتری با خانواده های خود ملاقات داشته باشند. گفتنی است ترکیه در سال های اخیر به منظور افزایش رنکینگ دانشگاه های خود و ارتقاء سطح کیفی آنها، تمرکز بیشتری بر روی جذب دانشجوی بین المللی داشته است. به همین منظور مزایای مختلفی هم از سوی دانشگاه ها و هم از جانب بانک توسعه اسلامی این کشور به دانشجویان ارائه می شود.

از آنجا که در سال های اخیر تورم در کشور ترکیه کمی افزایش یافته، هزینه زندگی در این کشور نیز هر سال کمی اضافه تر می شود. بر اساس آخرین اطلاعات که در سال 2021 به دست آمده، هزینه زندگی در ترکیه برای دانشجویان بین المللی ماهیانه در حدود 400 دلار امریکا محاسبه شده است.

بیمارستان دانشگاه آکدنیز

تحصیل در دانشگاه آکدنیز

ترکیه در سال های اخیر از نظر اقتصادی روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. دانشگاه های این کشور نیز تمرکز بیشتری بر جذب دانشجو از نقاط مختلف از جمله خاورمیانه داشته اند. نزدیک بودن فرهنگ این کشور با ایران و همچنین همسایه بودن دو کشور، فرصت مناسبی را برای دانشجویان ایرانی فراهم کرده است. دانشگاه آکدنیز از جمله دانشگاه های دولتی و مطرح کشور ترکیه است که دستاوردهای مهمی در سطوح ملی و بین المللی کسب کرده است. این دانشگاه از نظر پزشکی جزء برترین دانشگاه های ترکیه محسوب می شود.

در آخر سخن ما با شما این است که تحصیل در ترکیه، رویای دور از دسترسی نیست. کافی است تنها تصمیم گرفته و اراده کنید. چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در این زمینه داشته باشید، همکاران ما در یونی لند از نخستین گام تا لحظه ورود شما به دانشگاه، همراهتان خواهند بود. خواستن، توانستن است و شما می توانید به رویاهای خود جامه عمل بپوشانید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.