مراحل نگارش CV برای اپلای جهت اخذ پذیرش تحصیلی | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

مراحل نگارش CV برای اپلای جهت اخذ پذیرش تحصیلی

اپلای یا همان فرستادن درخواست برای اخذ پذیرش تحصیلی در خارج از کشور در این سال‌ها بسیار میان ایرانیان محبوب شده است. نوشتن رزومه تحصیلی مراحل خاصی دارد که با رعایت کردن آن‌ها، می‌توانید به راحتی به موفقیت دست پیدا کنید.

ما در این مقاله، با ارائه نکات مهم به شما کمک می‌کنیم تا یک رزومه تحصیلی مناسب برای اپلای ایجاد کنید. قبل از وارد شدن به این مبحث، در ابتدا باید فرق بین CV و رزومه را بدانیم و آگاه باشیم که هرکدام، در جاهای به خصوصی استفاده می‌شود.

تعریف CV و تفاوت آن با سایر انواع رزومه

اگر بخواهیم یک رزومه را برای شما تعریف کنیم به این صورت است که، در رزومه اطلاعات کلی از شما و توانایی‌هایتان درج خواهد شد.

اما در یک CV که بسیار برای گرفتن شغل و اپلای جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظرتان مهم است، تمامی اطلاعات شما نظیر نام و نام خانوادگی، راه ارتباطی با شما، توانایی‌هایی که دارید و می‌توانید انجام بدهید، سابقه شغلی، پروژه‌هایی که انجام دادید و… در CV شما درج خواهد شد.

هر چقدر CV شما قدرتمند و رزومه خوبی داشته باشید، شانس بهتری برای پیدا کردن دانشگاه تحصیل و اپلای کردن دارید.

اگر بخواهیم به واقعیت موضوع بپردازیم، نگارش CV و سعی در بهتر کردن آن، بسیار زمان‌گیر است و وقت زیادی خواهد برد تا یک CV جادویی برای گرفتن پذیرش تحصیلی ایجاد کنید.

متاسفانه بسیار دیده شده که فرد توانایی‌های خوبی دارد اما به دلیل بد نوشتن CV و نداشتن رزومه، نتوانسته است مراحل اپلای تحصیلی را به‌خوبی طی کند و نتیجه ای از سوی دانشگاه برای اپلای تحصیلی به دست بیاورد.

مطمئن باشید که اگر شما یک CV قوی و رزومه خوب داشته باشید، در خود ایران هم، افراد زیادی با شما تماس خواهند گرفت و شما را به مصاحبه حضوری یا اینترنتی دعوت می‌کنند.

اما ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چطور روش نوشتن یک رزومه تحصیلی، در پذیرفته شدن درخواست اپلای من موثر است؟

در جواب این سوال باید به شما پاسخ دهیم، گام اول برای اپلای کردن و اخذ پذیرش تحصیلی، آپلود و یا همان بارگذاری رزومه‌تان در وب‌سایت‌های دانشگاهی که قصد تحصیل در آنها را دارید، می باشد. می‌توانید اعلام وضعیت خود را جهت اخذ پذیرش تحصیلی ارسال نمایید تا با شما تماس گرفته شود.

احتمالا از بین صدها استاد در دانشگاه، حداقل یکی وجود دارد که از توانایی‌های شما خوشش بی آید و بخواهد اپلای شما را پذیرش کند.

اما تمام حرف ما این است که اگر می‌خواهید شانس خود را برای دریافت اپلای تحصیلی افزایش دهید، نگارش CV را انجام دهید و رزومه مناسبی ایجاد کنید.

ادامه مطلب  نحوه نگارش مقاله علمی برای ژورنال‌های بین المللی

لزوم داشتن CV مناسب در اپلای

رزومه شما جهت اخذ پذیرش تحصیلی، باید به طور حرفه‌ای اصلاح و نگارش شود، اگر چنین نباشد، مطمئن باشید که هیچ‌ خبری از سوی دانشگاه، دریافت نمی‌کنید.

رزومه بد و غیرحرفه‌ای، رزومه‌ای است که اساتید دانشگاه به‌سختی بتوانند آن را بخوانند، نا واضح و گیج‌کننده باشد، و رشته و دروس نامرتبط با آن دانشگاه را در CV درج کرده باشید.

مطمئن باشید چنین رزومه‌ای، برای اساتید دانشگاه، قابل قبول نبوده و شانسی برای اخذ پذیرش تحصیلی در زمینه اپلای نخواهید داشت!

یک رزومه غیرحرفه‌ای، شما را نیز غیرحرفه‌ای و ناکارآمد نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که اساتید یا کارشناسان محل تحصیل انتخابی، رغبتی به دعوت شما به مصاحبه نخواهند داشت.

رزومه‌ای که درهم ریخته و شلخته باشد نیز به سرعت رد خواهد شد!، اگر با فونت نامناسب نوشته‌شده باشد، نکات گرامری و ادبی در آن رعایت نشده و سر تیترها بسیار بزرگ و زشت باشند نیز برای پیدا کردن کار، شانس بسیار کمی دارد!

اگر قصد اپلای کردن جهت اخذ پذیرش تحصیلی را دارید، بهتر است که رزومه‌تان تاثیر گذار باشد، به آسانی قابل خواندن باشد، با فونت مناسبی نوشته‌شده و نکات ادبی و گرامری در آن رعایت شده باشد و با فرمت استانداردی نوشته شود.

مراحل نگارش CV

مراحل نگارش CV

شما جهت اپلای و اخذ پذیرش، نیازمند یک رزومه مناسب و نگارش CV با رعایت اصول هستید که در این قسمت مراحل

آن را قدم به قدم به شما توضیح خواهیم داد.

بسیاری از اساتید دانشگاه از کسانی که برای اخذ پذیرش تحصیلی رزومه ارسال می‌کنند گله دارند.

زیرا دانش آموزان و دانشجویان، ابتدایی‌ترین مسائل را نیز رعایت نکردند و انتظار راه یافتن به دانشگاه مدنظرشان را دارند.

قبل از اینکه به محتوا بپردازیم، درباره نام فایل رزومه بگوییم. انتخاب بعضی از کارجویان عجیب و تخیلی است.

برای مثال، نام فایل این چند رزومه را ببینید.

Terminator’s resume.pdf

Darkside resume.pdf

Myrezome2019.pdf

Rezome man.pdf

Resume reza.pdf

دقت کنید که تمامی اسامی بالا اشتباه است و در صورت مشاهده شدن توسط اساتید، احتمال رد شدن بسیار بالا است!.

در اولین قدم باید نام رزومه را درست بنویسد.

برای مثال، این نام ها درست هستند و می‌توانید به دلخواه خود این‌گونه نام‌گذاری کنید (تمامی اسامی غیرواقعی می‌باشد.)

MohsenAfshar’s Resume.pdf

Esmaeli’s Resume.pdf

MahnazSalehi.pdf

Reza Bakhtiyari.pdf

NaserRazmi-Resume.pdf

همان‌گونه که در بالا ذکر شد، این اسامی، مناسب نام رزومه است که شما می‌توانید با جای گذاری نام خود با یکی از اسامی بالا، رزومه را برای اساتید دانشگاه و کسانی که قرار است به شما فرصت تحصیلی بدهند، بفرستید.

قالب رزومه

قالب رزومه

اول از هر چیزی، تمپلیت و یا همان قالب رزومه‌تان را مناسب با اپلای تحصیلی انتخاب کنید، باید فرمت استاندارد انتخاب کنید؛ این به زیبایی رزومه شما کمک شایانی می‌کند و اگر اساتید و کارشناسان آن را ببیند، شما را از باقی افراد متمایز می‌کنند، چون بسیاری از رزومه‌هایی که برای دانشگاه ارسال می‌شود، اصلا قالب جذابی ندارند!.

ادامه مطلب  تحصیل در فرانسه

تهیه عکس جذاب

مرحله بعدی، تهیه یک عکس باکیفیت و رسمی از خودتان برای داشتن شانس بیشتر است.

اگر در عکس رزومه تحصیلی، خوش‌تیپ و خوش‌پوش به نظر بیایید، مطمئن باشید این مورد نیز باعث می‌شود تا استاد و یا کارشناس، شما را از باقی کسانی که رزومه ارسال کردند، متمایز کند.

پس بهتر است در فرصت مناسب، زمانی که صورت و لباس شما را شاداب و سرزنده نشان می‌دهد، اقدام به گرفتن عکس برای رزومه کنید.

فرمت استاندارد رزومه

همان‌گونه که در بالا ذکر شد، اگر قصد اپلای کردن برای اخذ پذیرش تحصیلی دارید، رزومه شما باید قابل خواندن باشد و کارشناس بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

از این جهت شما نیازمند این هستید که از فونت، سایز فونت، قالب و عکس مناسب را برای رزومه‌تان استفاده کنید.

باید رزومه تحصیلی‌تان را یونیک و خاص کنید، خواندنش بسیار راحت باشد و کارشناس مربوطه را گیج نکند. باید بتواند به راحتی رزومه شما را مطالعه کند و در مورد سابقه کاری‌تان بخواند و متوجه شود چه دستاوردهایی در زندگی تحصیلی‌تان داشته‌اید.

معمولا برای رزومه به زبان فارسی از فونت‌های نازنین، رویا و ایران سنس استفاده می‌شود و برای رزومه‌های خارجی نیز از فونت‌های Times New Roman, Arial, و یا Calibri انتخاب و استفاده می‌شود.

زمانی که در حال نوشتن اطلاعات رزومه هستید، باید راه‌های ارتباطی را نیز قید کنید.

راه‌های ارتباطی را می‌توان شامل ایمیل، شماره تلفن، آدرس و کد پستی دانست.

حاشیه رفتن در نگارش رزومه و CV جهت اپلای

تمرکز و آرامش خود را برای ایجاد یک رزومه و CV قوی حفظ کنید!.

به هیچ‌وجه در رزومه تحصیلی‌تان اغراق‌ نکنید و دروغ نگویید، به این نکته هم دقت کنید که رزومه جای تعریف کردن داستان نیست و شما باید بیشتر به اصل موضوع بپردازید.

هر چه محتوای رزومه تحصیلی شما تخصصی‌تر باشد، نشان‌دهنده این است که نگارش CV به‌خوبی صورت گرفته و شانس شما برای دریافت پذیرش تحصیلی بسیار بهتر خواهد بود.

کوتاه نویسی کنید اما اطلاعات مهم مثل محل تحصیلات را فراموش نکنید.

رزومه تحصیلی به هیچ‌وجه نباید طولانی باشد؛ یک صفحه مناسب است و اگر می‌بینید نیازمند ارائه دادن مطالب و اطلاعات بیشتری هستید حداکثر به دو صفحه ارتقاء دهید. زیرا اگر رزومه شما طولانی باشد کسی حوصله خواندن آن را ندارد و ممکن است کنارگذاشته شود.

یک رزومه کارآمد و مناسب، همیشه به تغییرات نیازمند است!

هر زمان آگاه شدید که فرصت تحصیلی دریافت نکرده اید و یا از آن راضی نیستید، باید رزومه را تغییر دهید و آن را بهتر از قبل بنویسید.

ادامه مطلب  تحصیل در آمریکا : آشنایی با شرایط و دانستنی های لازم جهت اپلای آمریکا

به جرئت می‌توان گفت بسیاری از انسان‌ها در زندگی، هر روز از لحاظ تجربی و فکری پیشرفت می‌کنند و کمتر کسی است که هیچ‌گونه پیشرفتی در آن دیده نشود؛ از این جهت، بهتر است که همیشه رزومه‌تان را به روز و تازه کنید تا شانس دریافت شرایط تحصیلی بهتر را از سوی دانشگاه و منابع انسانی دریافت کنید و دیگر اپلای کردن برای شما یک رویا نباشد.

غلط نگارشی و گرامری در CV و رزومه

غلط نگارشی و گرامری در CV و رزومه

دقت کنید که هیچ‌گونه اشتباه نگارشی و گرامری در رزومه وجود نداشته باشد. این بسیار مهم است.

حتما قبل از ارسال، رزومه‌تان را به دوستانتان نشان دهید. یا از یک مشاوره متخصص در اپلای بخواهید تا آن را بررسی کند.

اگر فقط خودتان بخواهید رزومه‌تان را بررسی کنید ممکن است نتوانید غلط نگارشی و یا گرامری در آن پیدا کنید، اما دیگران متوجه آن شوند.

کمک گرفتن برای نوشتن رزومه و شانس بیشتر برای اپلای

نوشتن رزومه تحصیلی خوب، ممکن است برای شما مشکل باشد. کاری که واقعا نیازمند زمان بسیاری است و باید تمام تلاشتان را بکنید تا تجربه‌های کاریتان را به‌خوبی در چند سطر بنویسید.

بعضی اوقات هر چقدر که رزومه می‌نویسید، نتیجه دلخواهتان حاصل نمی‌شود، یا اینکه رزومه را نوشته اید ولی هنوز برای ارسال آن مردد هستید؛ از این جهت بهتر است، بررسی رزومه را به دست افراد متخصص بسپارید یا اینکه برای شما رزومه نویسی کنند.

استراحت کردن پس از نوشتن رزومه

پس از اینکه رزومه را نوشتید، اگر فکر می‌کنید به قدری جذاب نوشته‌شده است که باید همین الان به تمامی اساتید جهت اخذ پذیرش تحصیلی ارسال شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم، به مدت یک الی سه روز به رزومه‌تان نگاه نکنید و بعد آن را مجددا بررسی کنید.

مطمئنا اگر بار اول است که رزومه نویسی می‌کنید، پس از سه چهار روز، اشتباهات گرامری و نگارشی خود را در رزومه به وضوح می‌بینید و از اینکه رزومه را برای کسی ارسال نکردید احساس خوشحالی می‌کنید.

اگر پس از گذشت چند روز، باز رزومه شما بسیار خوب به نظر آمد، آن وقت شما می‌توانید برای رشته تحصیلی موردعلاقه‌تان اپلای کنید و شانس دریافت پذیرش از سوی دانشگاه‌های دلخواهتان را افزایش دهید.

نکات مهم CV

نکات مهم CV

یک رزومه تحصیلی و یا CV، باید حداقل این اطلاعات ابتدایی را درون خودش جای داده باشد.

اطلاعات تماس

شما باید در اولین مرحله برای محتوای رزومه تحصیلی، اطلاعات شخصی‌تان را وارد کنید که شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس و ایمیل می‌باشد.

پروفایل حرفه‌ای

در یک متن کوتاه و جذاب در مورد خودتان بنویسید و از تلاشتان در سال‌های اخیر در دانشگاه و از تحصیلاتی به دست آورده‌اید، بگویید.

در این قسمت، به رشته تحصیلی‌تان نیز اشاره کنید، پیشنهاد می‌شود بیشتر از 100 کاراکتر در این مورد استفاده نشود.

درج تجربه کاری

یکی از مهم‌ترین کارها برای آماده‌سازی رزومه و اپلای کردن برای دریافت فرصت مطالعات تحصیلی، درج کردن تجربه‌های شغلی و تحصیلی است که تا به امروز انجام داده‌اید (دقت کنید مرتبط با کاری و یا رشته‌ای باشد که دارید برای آن اپلای تحصیلی می‌کنید).

توانایی‌های شما برای تحصیل

از توانایی‌هایتان برای رشته تحصیلی که قصد اپلای کردن دارید بنویسید، شما با درج Skill ها و یا همان توانایی‌ها مشخص می‌کنید که آیا برای این رشته مناسب هستید یا خیر.

تحصیلات

برای ایجاد رزومه، حتما بگویید که در کجا و در چه سالی و در چه مقطعی تحصیل کردید.

اگر در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کردید حتما آن را در رزومه هایلایت کنید تا استادهای دانشگاه و یا کارشناسان محل، ببیند که چقدر برای تحصیل و دانش خود ارزش قائل هستید و شانس خود را برای اخذ پذیرش و طی کردن مراحل اپلای تحصیلی افزایش دهید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

درآمد مهندسان کانادا چگونه است؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهندسی نفت در کانادا  مهندسی برق در کانادا  مهندسی کامپیوتر در کانادا مهندسی هوافضا مهندسی…

بیشتر بخوانید

انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور

آنچه در این نوشته میخوانید چگونه می توان مشمول دریافت فاند شد؟ فاند چیست؟ انواع فاند سایر منابع مالی و…

بیشتر بخوانید

تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در آلمان کشور آلمان رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل…

بیشتر بخوانید

i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

آنچه در این نوشته میخوانید  I20 چیست؟ مراحل ایجاد گواهی صلاحیت چگونه از I20 استفاده می‌شود؟  I20 چیست؟ I20 یک…

بیشتر بخوانید

ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

آنچه در این نوشته میخوانید ددلاین چیست و چه اهمیتی در اپلای کردن دارد؟ نکات مهم ددلاین دانشگاه ها مختلف…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *