مراحل نگارش مقاله ISI | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

مراحل نگارش مقاله ISI

چگونه یک مقاله ISI بنویسیم؟

نگارش مقاله ISI برای دانشجویان رشته‌های مقطع دکترا اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر فردی دانشجوی دکتری در رشته‌ی زمین‌شناسی باشد و قصد داشته باشد در آینده به کارهای پژوهشی بپردازد، لازم است نحوه‌ی نگارش مقاله‌های علمی را بداند. از آنجایی که نام دانشجو در مجلات چاپ می‌شود، فرآیند نگارش مقاله ISI ممکن است هیجان‌انگیز باشد، البته این کار یک تمرین عالی و مفید برای دانشجویان محسوب می‌شود. از این رو، در این مطلب اطلاعات و راهنمایی‌هایی برای افرادی که برای اولین بار قصد دارند مقاله‌ isi بنویسند بیان کرده‌ایم. ابتدا یک تعریف کلی از ISI ارائه می‌دهیم و سپس به سراغ بهترین نحوه‌ نگارش مقاله‌ isi و همچنین روش منتشر کردن مقاله‌های علمی خواهیم رفت.

ISI چیست؟

موسسه‌ی اطلاعات علمی (ISI) در سال 1960 توسط «یوجین گارفیلد» تاسیس شد و در سال 1992 سازمان علمی و بهداشتی «تامسون» مالکیت این سازمان را به دست آورد، بنابراین امروزه موسسه‌ی اطلاعات علمی با نام Thomson ISI شناخته می‌شود. موسسه ISI فهرست کاملی از مجلات و پروژه‌های بین‌المللی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. نویسنده‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به عوامل تأثیرگذاری مجله‌های بین‌المللی، مقاله‌های پژوهشی و اطلاعات مربوط به رویدادهای علمی آینده را از ISI دریافت کنند. تمام صفحات مجله‌های علمی دارای لینک‌هایی هستند که خواننده را به صفحات مربوط به ناشران این مقالات که درون پایگاه داده ISI ادغام شده‌اند، انتقال می‌دهد. هدف از این کار، افزایش بازدید مقاله‌ها و سهولت استفاده از مجلات علمی در دسترس است.

در ادامه مقاله به بیان 9 مرحله برای نوشتن یک مقاله علمی (ISI) می پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

نوشتن یک مقاله علمی (ISI)

مرحله اول: مجله‌ی مناسبی انتخاب کنید

 مجله‌ای که انتخاب می‌کنید باید عملیات بازبینی را انجام دهد و مرتبط با ISI باشد. منظور از مرتبط بودن مجله با ISI این است که مقاله در پایگاه داده‌های ISI ثبت شود. قبل از نگارش مقاله ISI باید به دنبال مجله‎ای بگردید که بالاترین ضریب تاثیر ممکن را داشته باشد، ولی باید این نکته را هم در نظر داشته باشید، اگر مقاله‌ای که می‌خواهید بنویسید یک مقاله‌ی منطقه‎ای است و برای مثال فقط مربوط به یک کشور خاص می‌شود، ممکن است فرآیند چاپ آن در مجله‎های بین‌المللی مهم با مشکلاتی روبرو شود. در نهایت باید دقت داشت که معمولاً بازخوردهایی که یک مقاله دریافت می‌کند، معیاری برای سنجش موفقیت آن است. پس مجله‌ای را انتخاب کنید که توسط افراد درستی خوانده می‌شود، افرادی که ممکن است مقاله‌ را نقد کنند. انتخاب مجله‌ای که به منتشر کردن مقاله‌ی فرد علاقه داشته باشد، امر بسیار مهمی است. اولین گام برای یافتن چنین مجله‌ای این است که افراد، مراجع خود را مشخص کنند و مجله‌هایی را که مقاله مراجع‌شان در آن چاپ می‌شود، پیدا کنند. همچنین به صفحه اول مجله هم نگاهی بیندازید و ببینید آیا مقاله‌ی شما در محدوده‌ی کار این مجله قرار دارد یا نه؟ مجله‌ی موردنظر فقط مقاله‌ی اصلی را منتشر می‌کند یا بازخوردها را هم چاپ می‌کند؟

مسائل دیگری هم در انتخاب مجله‌ی مناسب اهمیت دارند. از جمله این موارد: بررسی این موضوع که مجله‌ی مورد نظر تصاویر رنگی رایگان را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد؟ نویسنده‌ی مقاله باید هزینه‎ای برای صفحه پرداخت کند؟ دسترسی به مجله آزاد است؟ نویسنده‎ی مقاله امکان آپلود اطلاعات تکمیلی را دارد؟ به طور معمول چه مدت طول می‌کشد تا مقاله‌ای توسط مجله‎‌ی مورد نظر چاپ شود؟

مرحله دوم: نگارش مقاله‌ isi طول می‌کشد!

باید توجه داشته باشید که نگارش مقاله‌ isi و همچنین منتشر کردن این نوع مقاله‌ها زمان‌بر است. اگر دانشجویان می‌خواهند مقاله‌ی آن‌ها تا زمان اخذ مدرک دکتری چاپ شود، باید نگارش مقاله‌ isi را از سال دوم و یا ابتدای سال سوم خود شروع کنند. پروسه‌ی بازبینی و انتشار، ممکن است حدود یک سال طول بکشد و البته این مقدمات قبل از نگارش صورت می‌گیرد. معمولاً نگارش مقاله‌ isi برای بار اول مانند یک فرآیند آموزشی است. فرد از طریق این فرآیند طرح‌ها و پیش‌نویس‌های زیادی را با استاد ناظر خود بررسی می‌کند. پذیرفته نشدن پیش‌نویس‌های اولیه نباید موجب دلسردی افراد شود.

ادامه مطلب  جمع بندی کنکور دی ماه

یک پیشنهاد مفید برای نگارش مقاله‌ isi این است که فرد بعد از نوشتن پیش‌نویس اولیه، مدتی استراحت کند و بعد دوباره با انرژی بیش‌تری سراغ مقاله‌ی خود برگردد. این کار به افراد کمک می‌کند مشکلات نوشته‎های خود را پیدا و آن‌ها را حل کنند.

نوشتن مقاله علمی (ISI)

مرحله سوم: فرمول نگارش مقاله‌ isi

 اکثر مقاله‌ها یک الگوی نسبتا پیچیده را دنبال می‌کنند، در زیر مراحل نگارش مقاله‌ isi را باهم بررسی می‌کنیم.

1- مقدمه و منطق

قبل از شروع پروژه‌ی تحقیقاتی ، فرد باید دلایل خود را برای انجام تحقیق و شناسایی عوامل ناشناخته‌ی اصلی بیان کند. (برای انجام این کار و درک درست از چگونگی مشخص کردن دلایل تحقیق، بهتر است مقاله‌های در دسترس را به عنوان نمونه بررسی کنید.)

2-  اهداف و مقاصد

در این مرحله از نگارش مقاله‌ isi باید اهداف خود را تعیین کنید. فرضیه‌هایی که قرار است مورد آزمایش قرار بگیرند (در صورت وجود) و اهداف ویژه‌ی تحقیقات باید مشخص شوند.

3- مطالعه‌ی منطقه و مقاله‌های قدیمی

در این بخش باید منطقه‌ی موردتحقیق و همچنین مقاله‌هایی که در گذشته در مورد زمینه‌ی تحقیقاتی فرد نوشته شده است، مورد بررسی قرار گیرد. این مرحله از نگارش مقاله‌ isi مربوط به بررسی منطقه‌ی موردنظر، اطلاعات زمین‌شناسی منطقه و پژوهش‌های قبلی موجود در زمینه‌ی موردتحقیق است. فرد می‌تواند از اطلاعات به دست آمده از این بخش برای تاکید بیش‌تر بر روی سوالات پژوهشی خود استفاده کند.

4- روش‌شناسی

در این بخش از نگارش مقاله‌ isi، نویسنده باید شرح مختصری از روش‌های خود را ارائه دهد. این بخش باید به صورت خلاصه باشد و به مقاله‌های مرجع مرتبط ارجاع داده شود، مگر این‌که فرد قصد داشته باشد تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی را ارائه دهد. در نهایت این بخش باید حاوی اطلاعات کافی باشد تا مقاله شرایط لازم را برای انتشار پیدا کند.

5- نتایج

فرد باید نتایج تحقیقات خود را ارائه دهد. بعضی از اطلاعات گسترده‌تر ممکن است به صورت اطلاعات تکمیلی منتشر شوند. نویسنده در این قسمت باید ارقام و نمودارهای واضحی برای بیان نتیجه‎ی کار خود ارائه دهد.

6- مباحثه

در این مرحله نویسنده باید نتایج پژوهش‌های خود را در زمینه‌ای گسترده‌تر شرح دهد. این بخش معمولاً سخت‌ترین قسمت از نگارش مقاله‌ isi است. در این قسمت باید سوالاتی طرح شود، مانند این موارد: این پژوهش چه پیامدهایی دارد و ارتباط آن با کار دیگر دانشمندان چیست؟ مفهوم این تحقیق چیست؟ آیا در حین انجام این تحقیق با سوالات بیش‌تری نیز برخورد کرده‌اید؟ این پژوهش چطور به پیشرفت علم کمک می‌کند؟

7- ختام

در این بخش از نگارش مقاله‌ isi، نویسنده باید یافته‌های خود را به صورت خلاصه شرح دهد. ممکن است نویسنده بخواهد از نکات کلیدی برای بیان نتایج کارش استفاده کند. در این مرحله فرد باید ابتدا از هدف خود شروع کند و سپس منطق پشت پژوهش خود را در یک یا دو جمله به صورت خلاصه بیان کند. سپس کارهایی که انجام داده است، نتایج حاصل از این کارها و در آخر نتیجه‎ی کلی را بیان کند. نتیجه‎ی کلی شامل سوالات زیر می‎شود: در طی این پژوهش چه چیزی پیدا کرده‌اید؟ چه تغییراتی ایجاد کرده‎اید؟ آیا فرضیه‌های اولیه درست بوده‌اند یا خیر؟

8- تشکرها

در این بخش از نگارش مقاله‌ isi، نویسنده باید از هر نوع کمک و حمایت‎های مالی، کارهای میدانی یا کمک‌های آزمایشگاهی، افرادی که در جمع‌آوری اطلاعات و یا خواندن دست‌نوشته‌های فرد کمک کرده‎اند تشکر کند. نویسنده نمی‌تواند از افرادی مثل والدین، سگ خود و یا پشتیبانی غیررسمی همکاران خود تشکر کند.

ادامه مطلب  آزمون تافل (اطلاعات کاربردی درباره TOEFL )

9-  منابع

در آخرین بخش از نگارش مقاله‎ی ISI نویسنده باید لیست منابع خود را به ترتیب حروف الفبا و طبق ترتیب زمانی فهرست کند.

مرحله‌ی چهارم: شکل‌ها

شکل‌ها و نمودارهای به کار رفته در مقاله در صورت امکان باید به رنگ‌های سیاه و سفید ارائه شوند. نگارش مقاله‌ isi با این فرمت، باعث می‌شود مردم راحت‌تر مقاله را چاپ کنند و در هزینه‌ی چاپ صفحات صرفه‌جویی می‌شود. همچنین در صورت سیاه و سفید بودن شکل‌ها، نسخه‌ی PDF و نسخه چاپی باهم سازگاری بیش‌تری خواهند داشت. با این حال، شکل‌ها باید واضح، مختصر، منحصر به فرد و به خوبی کشیده شده باشند. هر شکل به تنهایی گویای مسئله‌ی موردنظر هست و نیازی به توضیحات طولانی در زیر شکل‌ها نیست.

نوشتن یک مقاله علمی (ISI)

مرحله‌ی پنجم: سبک نگارش مقاله‌ isi

سبک نوشتن در طول زمان پیشرفت می‌کند و موضوعی است که جای بحث زیادی دارد. استاد سرپرست دانشجو، بهترین کسی است که می‌تواند سبک نوشتن را به فرد آموزش دهد. نیازی به تاکید بر این نکته نیست که در هنگام نگارش مقاله‌ isi، املا و دستور زبان فرد باید بی‌عیب و نقص باشد. متغیرهای دیگری هم وجود دارند اما دو مورد یاد شده بیش‌ترین اهمیت را دارند. موارد دیگر شامل نکته های زیر است:

  • دقت داشته باشید که فرمت اصلاح شده‌ی عناوین و زیرمجموعه‌های مجله‌ها را دنبال کنید.
  • باید از مراجع مناسب استفاده کنید.
  • در زمان نگارش مقاله‌ isi همیشه باید دقیق باشید و به جای بیانیه‌های مبهم، مطالب، حقایق و شکل‌های دقیق ارائه دهید.
  • باید توجه داشته باشید که هنگام نگارش مقاله‌ isi از راوی اول شخص استفاده می‌کنید یا سوم شخص، نحوه‌ی روایت مقاله باید در تمام متن یکسان باشد. امروزه معمولاً مقاله‌هایی که با راوی اول شخص نوشته می‌شوند بیش‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیرند؛ زیرا نگارش مقاله‌ isi با این شیوه باعث می‌شود متن واضح‌تر، کوتاه‌تر و جالب‌تر باشد.
  • در هنگام نگارش مقاله‎ی ISI باید به نحوه‌ی نگارش حروف اضافه و ضمایر دقت کنید.
  • استفاده‌ی درست از علائم نگارشی در نگارش مقاله‎ی ISI ضروری است.
  • در نگارش یک مقاله‌ isi از عبارات مخفف شده استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است درک این عبارات برای خواننده مشکل باشد، مگر این‌که استفاده از این کلمه‌ها در زمینه‌ی مورد پژوهش شما رایج باشد.
  • ساختار نوشته بسیار اهمیت دارد. مقاله‌ی خود را چندین بار بخوانید و از عدم تکرار مطالب در آن مطمئن شوید.
  • هنگام نگارش مقاله‌ isi دقت داشته باشید، شما برای هم‌رشته‌ای‌های خود این مقاله را نوشته‌اید، پس می‌توانید انتظار درک مفاهیم و کلمه‌های کلیدی بیان شده در مقاله را از خواننده‌ها داشته باشید. باید مراجعی برای کلمه‌های کلیدی ذکر کنید اما لزومی ندارد حتما معنی کلمه را توضیح دهید، مگر این‌که کلمه‌ها خیلی جدید و غیر رایج باشند.

مرحله‌ی ششم: نوشتن چکیده‌ی مطالب

نوشتن چکیده‌ی مطلب احتمالا یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش‌های نگارش مقاله‌های ISI است. نوشتن چکیده را برای آخر کار و برای زمانی بگذارید که تصویر روشنی از محتوای مقاله و نتایج پژوهش خود دارید. چکیده‌ی مطلب حداکثر باید 200 تا 300 کلمه باشد، اما بهتر است دستورالعمل‌های مقاله‌ی موردنظر خود را بررسی کنید. باید سعی کنید به خلاصه‌ترین شیوه‌ی ممکن مطالب را جمع‌بندی کنید. چکیده‌ی مطالب مقاله باید طبق همان طرح اصلی مقاله نوشته شود.

در ابتدا چکیده‌ی مطلب باید با یک جمله‌ی واضح درباره‌ی انگیزه‌ی نویسنده آغاز شود، این جمله باید منطق و مفهوم تحقیقات را مشخص کند. در ادامه می‌توانید درباره‌ی فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید و اهداف خود بنویسید. چون این فعالیت‌ها درواقع شامل چگونگی پاسخ‌گویی به مشکل موردنظر هستند. سپس در ادامه‌ی نگارش چکیده‌ی مقاله‌ isi باید درباره‌ی ترتیب دنبال کردن اهداف، روش‌های اساسی و اطلاعات استفاده شده، نوشته شود. بعد از این، باید یافته‌های اساسی خود را به صورت خلاصه بیان کنید و آن‌ها را در محدوده‌ای وسیع‌تر قرار دهید؛ بگویید چرا این یافته‌ها اهمیت دارند؟ در نهایت باید نتایج اصلی را بیان کنید.

ادامه مطلب  آموزش معادلات دیفرانسیل در یک نگاه

مرحله هفتم: روند بررسی مقاله توسط کارشناسان

زمانی که متن خود را ارسال کردید، یک ویراستار به این مقاله اختصاص داده خواهد شد. ویراستار مقاله را از نظر تناسب با مجله و داشتن استانداردهای کافی بررسی می‌کند و درباره‌ی انتشار مقاله تصمیم می‌گیرد. سپس ویراستار مقاله را برای بازبینی توسط افراد مسلط به موضوع مقاله می‌فرستد. به طور معمول، مقاله برای دو کارشناس مستقل در همان زمینه‌ی مربوط به مقاله‌ی فرد فرستاده می‌شود. کارشناس‌ها مقاله را مطالعه می‌کنند و درباره‌ی امکان انتشار آن تصمیم می‌گیرند. معمولاً نویسنده با توجه به نظرات و نقدهای کارشناس‌ها مقاله را دوباره اصلاح می‌کند. نظرات کارشناس‌ها ممکن است متفاوت باشد و شاید این افراد درباره‌ی تک تک جملات مقاله نظر ندهند، اما قطعا این نقدها کاملا مفید خواهند بود. انتقادات سازنده ممکن است دردناک باشند اما ارزش زیادی دارند و در نهایت باعث بهتر شدن و ارتقاء مقاله می‌شوند. در متن اولیه برای هر خط شماره بگذارید تا خواندنش برای خواننده‌ها آسان‌تر شود.

مرحله‌ی هشتم: پاسخ به نظرات بررسی‌کنندگان مقاله

برای نگارش مقاله‌ isi باید توانایی پذیرش نقدها را داشته باشید. وقتی نظرات کارشناس‌ها و ویراستار را دریافت کردید، ابتدا آن‌ها را بخوانید و بعد برای یک یا دو روز این نظرات را کنار بگذارید تا بتوانید دوباره روحیه‌ی خود را بازیابی کنید! زمان پاسخ دادن به نظرات باید به تک تک آن‌ها با دقت پاسخ دهید.

نامه‌ای که برای ویراستار می‌فرستید باید رسمی و مؤدبانه باشد. به ویراستار اطمینان دهید که مقاله‌ی خود را با توجه به نظرات و انتقادها تغییر داده‌اید و این نقدها باعث پیشرفت مقاله‎ی شما شده‌اند. سپس بگویید امیدوارید نسخه‌ی اصلاح شده‌ی مقاله اکنون برای چاپ در مجله مناسب باشد. نظرات را در یک سند جداگانه قرار دهید و رنگ کلمات آن را آبی کنید، سپس پاسخ‌های خود را با رنگ سیاه در زیر هرکدام بنویسید. کلید موفقیت در این مرحله از نگارش مقاله‌ isi این است که ویراستار را مطمئن کنید به تمام نکاتی که از شما خواسته‎اند توجه کرده و تغییرات مورد نظر آن‌ها را انجام داده‎اید. همچنین اگر توصیه‌های مفیدی از طرف منتقدان دریافت کرده‌‎اید، می‎توانید در نامه‎ی خود بیان کنید که تا چه اندازه توصیه‎ها مفید بوده‎اند و آن‌ها را برای پیشرفت خود به کار گرفته‌اید.

 گاهی اوقات ممکن است منتقدان مقاله‌ی شما را درک نکنند و یا به نکته‌ای اشاره کنند که از نظر شما صحیح نباشد. اگر چنین مسئله‌ای پیش آمد می‌توانید آن نقد را رد کنید و نظر خود را درباره‌ی آن بیان کنید. همچنین می‌توانید ذکر کنید که متن مورد نظر را واضح‌تر کرده‌اید تا دوباره چنین سوءتفاهمی پیش نیاید.

مرحله نهم: پذیرش و بررسی مدارک

بعد از پاسخ به نقدها، ممکن است مقاله مورد تایید قرار بگیرد. از اینجا به بعد فاصله‌ی خیلی کمی تا انتشار مقاله باقی مانده است. زمانی که مدارک خود را دریافت کردید با دقت آن‌ها را بررسی کنید. تمام شکل‎ها، زیرنویس‎ها، نام نویسندگان، جداول و مراجع را بررسی کنید. گاهی اوقات مراجع نادیده گرفته می‎‌شوند، بروز اشتباه در این مورد بسیار شرم‎آور خواهد بود. ممکن است در این مرحله از نگارش مقاله‎ی ISI مجبور باشید به سوالات تایپیست‎ها درباره‌ی نوع تایپ مقاله پاسخ بدهید. بعد از اینکه مدارک را مطالعه کردید برای حدود سه روز آن‌ها را کنار بگذارید و دوباره بعد از این مدت مدارک را بررسی کنید. بررسی مجدد بسیار مهم است زیرا بعد از این مرحله دیگر امکان ایجاد تغییر در مقاله وجود نخواهد داشت.

جمع‌بندی

بعد از طی مراحل یاد شده، مقاله منتشر خواهد شد. در زمان نگارش مقاله ISI به نکات زیادی باید توجه داشته باشید و همچنین زمان طولانی را باید برای نگارش مقاله‌های علمی و تحقیق و پژوهش صرف کنید. با این حال اگر به تمامی نکات گفته شده دقت کنید، هنگام نگارش مقاله‎ ISI خود، سردرگم نخواهید شد. همچنین بعد از انتشار مقاله‌ isi ممکن است از فرد درخواست شود مقاله‌ی افراد دیگری را بررسی و نقد کند. انتشار مقاله‎ی ISI ، چنین اعتباری را به افراد می‌بخشد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

آموزش معادلات دیفرانسیل در یک نگاه

اگر قصد دارید درس معادلات دیفرانسیل را برای امتحانات دانشگاه یا کنکور ارشد آموزش ببینید، باید بگوییم بررسی این مقاله نقطه عطف تصمیم شما خواهد شد. در این مقاله با تمام سرفصل‌های معادلات دیفرانسیل و نحوه مطالعه آن‌ها آشنا می‌شوید. همچین منابع فوق‌العاده‌ای معرفی می‌شود که می‌توانید برای آموزش معادلات دیفرانسیل از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

آیا قبل از صرف هزینه و زمان نشتی‌ها را می‌گیرید؟ زمان و هزینه‌ای که برای موفقیت در کنکور صرف می‌کنید مانند پر کردن یک سطل سوراخ است. تا مادامی که نشتی‌های مطالعه شما بر طرف نشده باشد.

بیشتر بخوانید

گوگل اسکولار چیست؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهم‌ترین نکات در مورد جست‌وجوی گوگل اسکولار نکات جستجو در گوگل اسکولار گوگل اسکولار فارسی…

بیشتر بخوانید

راهکارهای آموزش زبان انگلیسی

آنچه در این نوشته میخوانید فراگیری آموزش زبان انگلیسی از کودکی یادگیری از طریق گوش دادن به موسیقی مهم‌ترین نکات…

بیشتر بخوانید

آزمون تافل (اطلاعات کاربردی درباره TOEFL )

آنچه در این نوشته میخوانید آزمون تافل چیست؟ آزمون تافل یا آیلتس لهجه آمریکایی یا بریتانیایی آزمون تافل ibt آزمون…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *