021-91305905

طراحی لباس یا Fashion Design در ترکیه

فهرست مطالب

اگر درباره یک فرهنگ مطالعه کنید و یا قدم به آن بگذارید یکی از بارزترین ویژگی های آن لباس و پوشش مردمان آن است. از این رو طراحی لباس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر چند که متاسفانه در برخی کشورها کمتر به آن پرداخته می شود. این حرفه جذاب و گسترده یکی از ملزومات حیاتی برای حفظ پوشش سنتی و در عین حال پاسخگویی به تنوع طلبی و زیبایی دوستی انسان ها در جوامع مختلف است.

طراحی لباس در ایران در سال ها ی اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود این رشته هنوز یک رشته ناشناخته محسوب می شود. شاید یکی از علل این اتفاق ظرفیت محدود این رشته در دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های دولتی است. اما مهم ترین علت آن را می توان بی اطلاعی افراد از دنیای وسیع و جذاب طراحی مد˓ بازار کار و درآمد بسیار خوب آن دانست.

اما طراحی لباس در ترکیه در وضعیت کاملا متفاوتی با کشورمان قرار دارد. طراحی لباس در ترکیه یک رشته شناخته شده و پر طرفدار است. آموزش های کاملا به روز و جامعی در این زمینه به هنرجویان ارائه می شود و این رشته بازار کار بسیار خوبی در ترکیه دارد. به علاوه˓ افرادی که در طراحی لباس در ترکیه از مهارت بالایی برخوردار هستند درآمد بسیار خوبی نیز دارند.

در این مقاله قصد داریم به رشته طراحی لباس در ترکیه بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

طراحی لباس

طراحی لباس چیست و طراح لباس کیست؟

طراحی لباس هنر و علم گسترده ای است که برای ایده پردازی تولید انواع لباس و لوازم جانبی آن به کار گرفته می شود. یک طراح لباس علاوه بر تولید یک لباس که قابلیت پوشش دارد به مواردی نظیر طرح˓ ترکیب و تناسب آن نیز توجه می کند. به عنوان مثال یک طراح لباس تمام ویژگی های ظاهری یک فرد˓ موقعیتی که قرار است در آن حاضر شود˓ تناسب فصل و لوازم جانبی لباس را در نظر می گیرد. بسیاری از طراحان لباس در کنار نوآوری و خلق هنری پژوهش نیز انجام می دهند. حتما در مناسبت هایی نظیر آغاز سال میلادی شاهد ارائه رنگ و مد سال بوده اید. این اتفاق بخشی از فعالیت هایی است که در حوزه طراحی لباس رخ می دهد. همان طور که می بینید طراحی لباس گستره جذاب و به دور از روزمرگی است.

تحصیل در رشته طراحی لباس در ترکیه

ترکیه یکی از به صرفه ترین و بهترین کشورها برای تحصیل در رشته طراحی لباس است. فرقی ندارد که رشته دبیرستان شما چیست. اگر در شاخه های نظری یا هنری یا فنی و حرفه ای تحصیل می کنید اما قصد دارید در دانشگاه طراحی لباس بخوانید مانعی وجود ندارد.

شما می توانید در ترکیه در دانشگاه های خصوصی و دولتی در رشته طراحی لباس مشغول به تحصیل شوید. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی دارید در بیشتر موارد می توانید از طریق سابقه تحصیلی و مصاحبه به تحصیل در این رشته مشغول شوید.

اما اگر قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه دارید باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنید. شما با پذیرفته شدن در یکی از آزمون های یوس (YOS) یا ست (SAT) می توانید در مقطع کارشناسی رشته طراحی لباس در ترکیه مشغول به تحصیل شوید.

 نوع آزمون ورودی بستگی به دانشگاه مورد نظر شما دارد. برخی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان بین المللی آزمون یوس برگزار می کنند. در حالی که برخی از آن ها ملاک پذیرش خود را آزمون ست قرار می دهند. بنابراین آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی یک آزمون سراسری و متمرکز نیست. دانشجویان خارجی برای تحصیل در ترکیه باید در آزمون ورودی هر دانشگاه به طور جداگانه شرکت کنند. اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد. چرا که تمامی این آزمون ها از دروس مشخص و یکسانی به عمل می آیند.

همه چیز درباره آزمون یوس (YOS)

همه چیز درباره آزمون ست (SAT)

اگر قصد آموزش و شرکت در آزمون یوس دارید کلاس آنلاین یوس ۲۰۲۱ یونی لند را از دست ندهید!

طراحی لباس

پذیرش در برخی رشته های هنری در ترکیه با یک مصاحبه از سوی دانشگاه همراه است. بنابراین پس از قبولی در آزمون ممکن است از شما دعوت به عمل بیاید.

طراحی لباس در ترکیه به زبان های ترکی و انگلیسی آموزش داده می شود. تعداد دانشگاه هایی که برنامه آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند کم نیست. برای اطلاع از زبان آموزش این رشته لازم است به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید.

طراحی لباس در ترکیه همانند بسیاری از رشته های دیگر در مقطع کارشناسی ۴ سال به طول می انجامد. همچنین امکان تحصیل در مقاطع بالاتر در این رشته در ترکیه وجود دارد.

با تحصیل در ترکیه می توانید از بورسیه تحصیلی ویژه دانشجویان بین المللی استفاده کنید. همچنین از طریق تحصیل در ترکیه و طرح های مختلف تبادل دانشجو می توانید به مدت معینی در برخی از دانشگاه های مطرح جهان تحصیل کنید.

بازار کار طراحی لباس در ایران و ترکیه

اگر چه تحصیل در رشته طراحی لباس در ترکیه می تواند با موفقیت بیشتری نسبت به ایران همراه باشد اما در هر دو کشور از بازار کار خوبی برخوردار است. همان طور که اشاره شد˓ طراحی لباس در ترکیه یک رشته پر طرفدار است و شناخته شده است. این میزان از توجه نشان از تقاضای بالا و بازار کار بسیار خوب این رشته در ترکیه است.

از سوی دیگر رشته طراحی لباس در ایران نیز از حرفه هایی است که رفته رفته مورد توجه بیشتر قرار می گیرد. بنابراین نیاز است که افراد بیشتری در این حیطه آموزش ببینند و دامنه فعالیت این رشته جذاب را گسترش دهند. بنابراین در صورتی که پس از اتمام تحصیل خود در ترکیه تصمیم به بازگشت به ایران گرفتید نیز می توانید از پیشروان این صنعت مهیج باشید. کسب و کار خود را آغاز کنید و آن را گسترش دهید.

طراحی لباس

برخی از برترین دانشگاه های ترکیه در رشته طراحی لباس

بسیاری از دانشگاه های ترکیه آموزش های مطلوبی در زمینه طراحی لباس ارائه می دهند. با این حال برخی از دانشگاه های ترکیه در این رشته سرآمد هستند و آموزش و مدرک بسیار معتبری در رشته طراحی لباس ارائه می دهند. مهم ترین آن ها عبارت اند از:

Istanbul Aydin University

Yeditepe University

Istanbul Bilgi University

در این مطلب تلاش کردیم شما را اندکی با رشته طراحی لباس در ترکیه آشنا کنیم. کلیاتی درباره این رشته و آزمون های مورد نیاز برای تحصیل در این رشته را به شما معرفی کردیم. همچنین برخی از دانشگاه های مطرح در رشته طراحی لباس در ترکیه را نام بردیم. در مقالات بعدی منتظر معرفی هر کدام دانشگاه ها به طور کامل باشید. تلاش می کنیم آزمون ورودی هر دانشگاه˓ زبان آموزش آن˓ شهریه˓ بورسیه های تحصیلی و همه اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم.

یونی لند ارائه دهنده معتبرترین و مفیدترین آموزش ها و مشاوره های تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه است. با یونی لند همراه باشید و با ارسال نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه بهتر خدمات یاری دهید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.