021-91305905

دانشگاه های استانبول؛ معرفی دانشگاه های دولتی و خصوصی و شرایط پذیرش در دانشگاه های استانبول

فهرست مطالب

استانبول تنها کشوری است که دو قاره در آن به هم پیوند داده شده اند. این شهر زیبا که در ترکیه واقع شده است محل پیوند قاره آسیا و اروپا از طریقه تنگه ای به نام Bosporus است. استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه است. این شهر با مساحتی بیش از ۵۳۴۳ کیلومتر مربع در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده است.

استانبول شهری است که در آن هر دو فرهنگ آسیایی و اروپایی را می توانید مشاهده کنید. استانبول شهری است سراسر شور و هیجان که از تماشای مناظر و مکان های دیدنی آن لذت خواهید برد. این شهر همچنین به لحاظ اقتصادی پویاست و از این نظر برای ترکیه شهر مهمی محسوب می شود.

امکانات رفاهی و آموزشی بسیار خوبی را در استانبول می توان یافت. از همین رو ممکن است زندگی در این شهر قدری پر هزینه تر از زندگی در سایر شهرهای ترکیه باشد. ۵۸ دانشگاه در استانبول وجود دارد. شماری از برترین دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه در شهر استانبول واقع شده اند. در این نوشتار قصد داریم به دانشگاه های استانبول و برخی مسائل پیرامون این موضوع بپردازیم.

دانشگاه های استانبول

دانشگاه های استانبول (دولتی)

۱۳ دانشگاه از ۵۸ دانشگاه موجود در استانبول دانشگاه دولتی هستند. به طور کلی برای ورود به دانشگاه های استانبول (دولتی) افراد لازم است مقطع دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند. پس از اتمام مقطع دبیرستان افراد لازم است در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظرشان شرکت نمایند و پذیرفته شوند.

آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه یک آزمون سراسری نظیر کنکور در ایران نیست. هر دانشگاه در ترکیه خود طراح و مجری برگزاری آزمون است. لازم به ذکر است مواد امتحانی تمامی آزمون ها صرف نظر از دانشگاه برگزار کننده یکسان است و این آزمون ها تنها در تعداد سوالات و سختی آن ها با یک دیگر تفاوت دارند. آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه یوس (YOS) نام دارند. البته برخی از دانشگاه ها نیز از متقاضیان آزمون ست (SAT) را به عمل می آورند.

همه چیز درباره آزمون یوس (YOS)؛ اینجا کلیک کنید.

همه چیز درباره آزمون ست (SAT)؛ اینجا کلیک کنید.

در ادامه این مقاله ضمن معرفی و ارائه توضیحی مختصر درباره برترین دانشگاه های استانبول (دولتی)˓ لیست تمام دانشگاه های دولتی آن را برای اطلاع شما همراهان عزیز قرار خواهیم داد.

۱) دانشگاه استانبول (Istanbul University)     

دانشگاه استانبول پیشرو آموزش عالی در ترکیه است.  این دانشگاه در سال ۱۴۵۳ در استانبول تاسیس شده است. این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه های استانبول˓ ترکیه و حتی از با سابقه ترین دانشگاه های جهان به شمار می رود. ۱۶ دانشکده˓ ۱۲ موسسه˓ ۲ مدرسه حرفه ای˓ ۲ مدرسه˓ ۲ دپارتمان˓ ۷۷ مرکز پژوهشی و کاربردی و ۲۱۶ باشگاه دانشجویی در دانشگاه استانبول وجود دارد. دانشگاه استانبول همچنین دارای کتابخانه ای غنی است.

دانشگاه استانبول تنها دانشگاه در ترکیه است که دارای ۲ جایزه نوبل˓ در شیمی و ادبیات˓ است. این دانشگاه که در عرصه پژوهش بسیار پویاست برنامه های آموزشی متنوعی و بسیاری را در مقاطع مختلف دیپلم حرفه ای˓ کاردانی˓ کارشناسی˓ کارشناسی ارشد و دکتری به علاقه مندان ارائه می دهد.

دانشگاه استانبول از طریق آزمون یوس (YOS) در مقطع کارشناسی اقدام به جذب دانشجو می نماید. دانشگاه استانبول دارای دانشکده پزشکی و پیراپزشکی˓ حقوق˓ فنی و مهندسی˓ شیلات و … است.

زبان آموزش در دانشگاه استانبول ترکی یا انگلیسی است. برخی دروس در این دانشگاه نیز به هر دو ربان تدریس می شوند. حضور بیش از ۱۰۰۰۰۰ دانشجو و ۱۵۰۰۰ کارمند در دانشگاه استانبول نشانگر استقبال دانشجویان از این دانشگاه است.

دانشگاه استانبول از طریق مشارکت در طرح هایی چون Erasmus و Farabi امکان حضور در دانشگاه های مطرح اروپا و ترکیه را برای دانشجویان خود فراهم کرده است. همچنین آموزش از راه دور نیز در این دانشگاه امکان پذیر است.

دانشگاه استانبول به برترین دانشجویان خود بورسیه تحصیلی اعطا می کند. خوابگاه های دانشجویی و غذای با کیفیت ارزان نیز در این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار داده می شود.

دانشگاه استانبول در سال اخیر در رتبه بندی QS World Ranking رتبه ۱۰۰۰ – ۸۰۱ را به خود اختصاص داده و در ترکیه نیز جزء برترین دانشگاه ها می باشد. به علاوه دانشگاه استانبول در تمام رشته های پزشکی در حال حاضر مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.

دانشگاه های استانبول

۲) دانشگاه بغازیچی (Bogazici University)

یکی دیگر از برترین دانشگاه های استانبول (دولتی) دانشگاه بغازیچی است. دانشگاه Bogazici در سال ۱۸۶۳با نام Robert College تاسیس شد. این دانشگاه اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از آمریکا بنا شده است. زبان آموزش در این دانشگاه انگلیسی است و این دانشگاه ارتباط بسیار نزدیکی با سیستم آموزش دانشگاهی کشور آمریکا دارد.

دانشگاه بغازیچی در مقاطع مختلف تحصیلی دانشجو می پذیرد. دانشکده ها و کالج های موجود در دانشگاه بغازیچی عبارت اند از:

▪ دانشکده هنر و علوم

▪ دانشکده آموزش

▪ دانشکده اقتصاد و علوم اداری

▪ دانشکده مهندسی

▪ کالج علوم کاربردی

▪ کالج زبان انگلیسی

هر یک از دانشکده های دانشگاه بغازیچی رشته های متنوعی ارائه می دهند. دانشگاه بغازیچی همچنین دارای کتابخانه ای مدرن˓ باشگاه های دانشجویی و سایر امکانات رفاهی و آموزشی است.

دانشگاه بغازیچی از طریق آزمون ست (SAT) در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد. همچنین این دانشگاه در برنامه های تبادل دانشجو شرکت دارد و از طریق تحصیل در این دانشگاه می توان در برترین دانشگاه های آمریکا و اروپا تحصیل کرد.  دانشگاه بغازیچی هر ساله تعدادی بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خود در نطر می گیرد.

در رتبه بندی QS World Ranking در سال اخیر دانشگاه بغازیچی رتبه ۷۰۰ – ۶۵۱ را به خود اختصاص داده است.

۳) دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

دانشگاه فنی استانبول نیز در میان برترین دانشگاه های استانبول و ترکیه حضور دارد. این دانشگاه در سال ۱۷۷۳ تاسیس شده است. دانشگاه فنی استانبول را می توان یک دانشگاه تحقیقاتی دانست. این دانشگاه در برخی از زمینه ها نظیر ساخت قایق هیدروژنی˓ ماهواره ارتباطی و … در کشور ترکیه اولین بوده است.

دانشگاه فنی استانبول نیز در برنامه های تبادل دانشجو حضور دارد و امکان تحصیل در اروپا و آمریکا از طریق تحصیل در این دانشگاه فراهم است. برخی از دانشکده های مهندسی دانشگاه فنی استانبول دارای تاییدیه ABET و NAAB هستند. دانشکده های این دانشگاه عبارت اند از:

▪ دانشکده مهندسی عمران

▪ دانشکده معماری

▪ دانشکده مکانیک

▪ دانشکده الکترونیک

▪ دانشکده معدن

▪ دانشکده شیمی و متالوژی

▪ دانشکده معماری دریایی

▪ دانشکده علوم پایه

▪ دانشکده علوم هوانوردی

▪ دانشکده مدیریت

▪ و دانشکده نساجی

دانشگاه فنی استانبول همچنین دارای تعداد زیادی مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاه برای رشته های گوناگون است. زبان آموزش در دانشگاه فنی استانبول ترکی و انگلیسی است. این دانشگاه از طریق آزمون SAT و ACT در مقطع کارشناسی دانشجو جذب می کند.

در صورتی که دانشجویان دانشگاه فنی استانبول واجد شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه باشند می توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

در رتبه بندی سال اخیر از سوی QS World Ranking دانشگاه فنی استانبول رتبه ۸۰۰ – ۷۵۱ جهان را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه های استانبول

سایر دانشگاه های دولتی استانبول عبارت اند از:

▪ Galatasaray University

▪ Istanbul Cerrahpasa University

▪ Marmara University

▪ Medeniyet University

▪ Mimar Sinan Fine Arts University 

▪ Saglik Bilimleri (Health Sciences) University

▪ Türk-Alman (Turkish-German) University

▪ Türk-Japan (Turkish-German) Science and Technology University

▪ Turkey International Islam, Science and Technology University

▪ Yildiz Technical University

دانشگاه های استانبول (خصوصی)

همان طور که اشاره شد دانشگاه های استانبول به دو دسته خصوصی و دولتی می شوند. دانشگاه های خصوصی در استانبول وجود دارند که در شمار برترین دانشگاه های ترکیه و حتی جهان قرار دارند. برخی از دانشگاه های خصوصی در استانبول در سطح کیفی برابر و حتی بالاتر از دانشگاه های دولتی آن قرار دارند.

به منظور پذیرش در دانشگاه های استانبول (خصوصی)  نیز لازم است علاقه مندان دوره دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند. به عبارت دیگر متقاضیان باید مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشند. برخی از دانشگاه های استانبول (خصوصی) مانند کوچ از طریق برگزاری آزمون ورودی دانشجو می پذیرند. با این وجود برخی از دانشگاه ها نیز بر اساس سوابق تحصیلی اقدام به جذب دانشجو می نمایند.

بسیاری از دانشگاه های خصوصی استانبول نیز همانند دانشگاه های دولتی آن در برنامه های تبادل دانشجو شرکت دارند. در واقع با تحصیل در دانشگاه های خصوصی استانبول نیز امکان تحصیل در دانشگاه های مطرح اروپا و حتی جهان فراهم است. همچنین امکان دریافت بورسیه تحصیلی از طریق تحصیل در دانشگاه های خصوصی استانبول نیز فراهم است. به منظور اطلاع دقیق از مقدار و شرایط بورسیه تحصیلی هر دانشگاه می توانید به سایت آن مراجعه کنید.

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد˓ شمار دانشگاه های استانبول به ۵۸ دانشگاه می رسد. در این میان ۱۳ دانشگاه را دانشگاه های دولتی و مابقی را دانشگاه های خصوصی تشکیل می دهند. در ادامه مطلب قصد داریم دانشگاه های  استانبول (خصوصی)  را به شما معرفی کنیم.

از جمله برترین دانشگاه های خصوصی استانبول می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

۱) دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه خصوصی کوچ  را می توان برترین دانشگاه ترکیه نامید. این دانشگاه از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار است و پذیرش در آن نیازمند تلاش بسیار است. تمامی رشته های پزشکی دانشگاه کوچ مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال تحصیلی جاری هستند.

برای مطالعه کامل درباره دانشگاه کوچ اینجا کلیک کنید.

۲) دانشگاه مدیپول (Istanbul Medipol University)

دانشگاه خصوصی مدیپول نیز دانشگاه محبوبی در میان علاقه مندان به تحصیل در ترکیه به شمار می رود. این دانشگاه با سطح علمی بسیار خوب در چهار زمیه اصلی پزشکی˓ سلامت˓ فنی و اجتماعی برنامه های آموزشی متنوع ارائه می دهد.

برای مطالعه کامل درباره دانشگاه مدیپول اینجا کلیک کنید.

۳) دانشگاه یدی تپه (Yeditepe University)

دانشگاه خصوصی یدی تپه نیز یکی دیگر از برترین دانشگاه های استانبول است. دانشگاه یدی تپه در زمینه های مختلف از جمله پزشکی˓ مهندسی˓ هنرهای زیبا˓ علوم بازرگانی و … برنامه های آموزشی ارائه می دهد.

برای مطالعه کامل درباره دانشگاه یدی تپه اینجا کلیک کنید.

دانشگاه های استانبول

دیگر دانشگاه های خصوصی استانبول عبارت اند از:

▪ 29 Mayis University

▪ Acibadem Mehmet Ali Aydinlar University

▪ Altinbas University

▪ Arel University 

▪ Atlas University

▪ Aydin University

▪ Ayvansaray University 

▪ Bahçesehir University

▪ Beykent University

▪ Beykoz University

▪ Bezm-i Alem University

▪ Bilgi University

▪ Biruni University

▪ Demiroglu Bilim (Science) University

▪ Dogus University

▪ Esenyurt University

▪ Fatih Sultan Mehmet University

▪ Fenerbahce University

▪ Galata University

▪ Gedik University

▪ Gelisim University

▪ Haliç University

▪ Ibn Haldun University 

▪ Isik University

▪ Istinye University 

▪ Kadir Has University

▪ Kent University

▪ Kültür University

▪ Maltepe University

▪ MEF University

▪ Nisantasi University

▪ Okan University

▪ Ozyegin University

▪ Piri Reis University

▪ Rumeli University

▪ Sabahattin Zaim University 

▪ Sabanci University

▪ Semerkand Bilim ve Medeniyet (Science and Civilization) University

▪ Sehir University

▪ Ticaret (Commerce) University

▪ Üsküdar University

▪ Yeni Yüzyil University

▪ Yildiz Technical University

در این نوشتار تلاش کردیم دانشگاه های استانبول را به شما معرفی کنیم. استانبول به عنوان بزرگ ترین و یکی از مهم ترین شهرهای ترکیه دانشگاه های بسیاری دارد. در این نوشتار دانشگاه های استانبول˓ دانشگاه های دولتی و خصوصی استانبول˓ را به شما معرفی کردیم. همچنین به طور کلی به شرایط پذیرش در دانشگاه های استانبول اشاره کردیم.

ما در تلاش هستیم تا هر آن چه درباره تحصیل در ترکیه نیاز دارید را به شما منتقل کنیم. با ما در یونی لند همراه باشید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.