دانشگاه علوم پزشکی مشهد | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در قسمت شرق کشور دانست. شهر مقدس مشهد که به دلیل وجود بارگاه ملکوتی هشتمین امام شیعیان از دیرباز موردعنایت مسلمانان بوده است، ازنظر علمی و فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

اولین پیشنهاد برای راه‌اندازی دانشگاه در مشهد، در سال 1313 هم‌زمان با تأسیس دانشگاه تهران ثبت‌شده است. ابتدا دستور ساخت این دانشکده بنا به دلایلی صادر نشد و به‌جای آن، آموزشگاه عالی بهداری در مشهد احداث شد. سال ۱۳۲۶ برای تکمیل آموزشگاه عالی بهداری و تبدیل آن به دانشکده پزشکی، اقداماتی صورت گرفت و درنهایت هیئت دولت موافقت خود را با تأسیس دانشگاه در مشهد در همان سال اعلام نمود و اساسنامه این دانشگاه علاوه بر دانشکده‌های پزشکی، ادبیات و علوم معقول و منقول (الهیات و معارف اسلامی) تصویب شد.

این دانشگاه بر اساس سیاست‌های کلان بخش بهداشت درمان آموزش عالی نظام جمهوری اسلامی ایران رسالت سیاست‌گذاری هماهنگی و برنامه‌ریزی تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص و اعمال برنامه‌های اثربخش در جهت تأمین حفظ و ارتقای سلامت جامعه تحت پوشش خود را مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی به عهده دارد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و درنتیجه تغییرات حاصل‌شده در وزارتخانه‌ها، در سال ۱۳۶۵ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و علوم وابسته به آن از وزارت علوم و آموزش عالی منفک شد و با وزارت بهداری، تحت عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار خود را ادامه داد و دانشگاه مشهد نیز به‌تدریج به دو موسسه مستقل به نام‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد رسیمت پیدا کرد. البته بایر این نکته را ذکر کرد که هر یک از دانشگاه‌های مذکور با مدیریت جداگانه‌ای اداره می‌گردند. این دانشگاه برتر با دارا بودن 7 معاونت و 18 شبکه بهداشت و درمان، 8 دانشکده، 28 بیمارستان و 16 مرکز تحقیقاتی، (4 مرکز مصوب وزارت و 12 مرکز مصوب دانشگاه) و از حیث گستره وسیع ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بیش از 5 میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین دانشگاه کشور به شمار می‌رود.

ادامه مطلب  لیست دانشگاه های پیام نور بدون کنکور

امروز دانشگاه علوم پزشکی مشهد با داشتن 8300 دانشجو و 911 استاد با تمام توان علمی خود مشغول فعالیت است. بر اساس گزارش‌های دریافت شده از این دانشگاه، باافتخار تاکنون توانسته 4257 مقاله علمی در مجلات معتبر علمی و همایش‌های داخلی منتشر نموده کند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته 27 مجله تخصصی در دنیا منتشر کند و تا امروز، این دانشگاه موفق به برگزاری 38 همایش شده است. همچنین از دیگر افتخارات این دانشگاه می‌توان به انتشار حدود 18666 مقاله معتبر در سطح بین‌المللی نیز اشاره کرد. از مهم‌ترین اهداف این دانشگاه می‌توان به تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت تمام جامعه به کمک پرورش استعدادهای عالی از طریق تعلیم و تحقیق، ایجاد امکانات پژوهشی برای افزایش توان علمی تحقیقاتی درزمینهٔ مسایل بهداشتی، درمانی و ارتقاء سطح سلامت استان دانست.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد همیشه به‌عنوان یکی از بهترین و موفق‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور و پیشتاز در بسیاری از طرح‌های کشوری مطرح بوده است، به‌عنوان‌مثال در سال 1367 به‌عنوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌عنوان اولین دانشگاه در سطح کشور، برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی را پیاده ساخت و قانون آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این دانشگاه با دارا بودن 7 معاونت و 18 شبکه بهداشت و درمان، 8 دانشکده، 28 بیمارستان و 16 مرکز تحقیقاتی، (4 مرکز مصوب وزارت و 12 مرکز مصوب دانشگاه) و به‌طورکلی از دامنه گستره وسیع ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بیش از 5 میلیون نفر جمعیت به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور به شمار می‌رود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد معاونت درمان

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دو بخش تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  • گردشگری سلامت

شهر مشهد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های پزشکی منطقه خاورميانه از گذشته تا امروز موردتوجه جهانيان به‌ویژه کشورهای همسايه بوده است که به دليل وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و با داشتن جاذبه‌های طبيعی، گردشگری و توانمندی‌های پزشکی و درمانی خود، بستر مناسبی برای طرح‌ریزی و ساخت یک سايت بزرگ درماني و گردشگری سلامت در کشور را به وجود آورده و مقدمات توسعه پايدار مبتنی بر گردشگری سلامت را فراهم نموده است.

ادامه مطلب  تحصیل در فرانسه

علاوه بر موارد گفته‌شده در قسمت بالا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با برخورداری از تمامی امکانات و تجهيزات روز دنیا و همچنین وجود متخصصان مجرب توان ارائه کليه خدمات تشخيصی و درمانی در کليه رشته‌های جراحي و داخلی را داراست.

از مهم‌ترین اهداف این بخش از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، می‌توان به تربیت نیروی انسانی کارآمد بر اساس نیازهای جامعه، پیشرفت در عملکرد حرفه‌ای دانش‌آموختگان متناسب با نیازهای در حال تغییر و پیشرفت علوم، بهبود کمی و کیفی ارائه خدمات بهداشت و درمان، ارتقا جایگاه این دانشگاه به‌عنوان سازمانی پیشرو در سطح کشور و جهانی، اشاره کرد.

– مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی

طراحی و اجرای یک شبکه کارآمد که در هرلحظه آماده کمک‌رسانی و انتقال مصدومان ناشی از حوادث باشد، در سال 1352 پس از حادثه دل‌خراش فروریختن سقف سالن فرودگاه مهرآباد که طی آن 16 کشته و 11 مجروح برجای ماند، احساس گردید و باعث شد، مسولین کشور نسبت به طرح‌ریزی این شبکه اقدام نمایند. این شبکه با عنوان اورژانس ایران طراحی و تلاش شد تا نقایص و کمبودهای آن برطرف و در ارتباط با این شبکه قوانین مرتبط و جامعی شکل گرفت و در سال 1354 در پایتخت ایران با عنوان اورژانس تهران به شکل آزمایشی به بهره‌برداری رسید. ابتدا اورژانس فقط در تهران با شماره تلفن 123 شروع به فعالیت نمود ولی بعدها این شماره به 115 به عنوان شماره اصلی تماس با مراکز اورژانس در کل کشور تغییر یافت.

پس از دوره آزمایشی و آموزشی فعالیت اورژانس تهران، آیین‌نامه اجرايى مركز اورژانس تهران وابسته به سازمان تامین خدمات درمانى در 17 خرداد 1355 تصویب شد و اورژانس تهران در زیر مجموعه‌ای از سازمان تامین خدمات درمانی به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. از مهم ترین وظایف این بخش می‌توان به انجام خدمات فورى و کمک‌های اوليه پزشكى به بيماران در محل حادثه و در مسير انتقال به مراكز درمانی، تامين و پرداخت هزينه آمبولانس و درمان هاى اورژانس بيماران که تحت پوشش و حمايت بيمه‏هاى درمانى نباشند، راهنمايى اشخاص، پزشكان و موسسات درمانى در مورد مسمومیت‌ها اشاره کرد.

ادامه مطلب  دانشگاه تبریز

پورتال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

آدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد پورتال دانشجویی به صورت زیر است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد پورتال دانشجویی: https://ums.mums.ac.ir

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استان خراسان رضوی

شهر مقدس مشهد که به دلیل وجود بارگاه ملکوتی هشتمین امام شیعیان از دیرباز موردعنایت مسلمانان بوده است، ازنظر علمی و فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. اولین پیشنهاد برای راه‌اندازی دانشگاه در مشهد، در سال 1313 هم‌زمان با تأسیس دانشگاه تهران ثبت گردیده است. این دانشگاه برتر با دارا بودن 7 معاونت و 18 شبکه بهداشت و درمان، 8 دانشکده، 28 بیمارستان و 16 مرکز تحقیقاتی، (4 مرکز مصوب وزارت و 12 مرکز مصوب دانشگاه) و به‌طورکلی از حیث گستره وسیع ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بیش از 5 میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین دانشگاه کشور به شمار می‌رود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
دانشگاه پیام نور واحد پیرانشهر

دانشگاه پیام نور واحد پیرانشهر

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور واحد پیرانشهر ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور پیرانشهر رشته های…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور مرکز خلخال

دانشگاه پیام نور مرکز خلخال

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور مرکز خلخال ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور خلخال رشته های…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد بناب

دانشگاه پیام نور واحد بناب

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور بناب ثبت نام دانشگاه پیام نور واحد بناب بدون آزمون…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد نایین

دانشگاه پیام نور واحد نایین

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور واحد نایین ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور نایین رشته های…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد شهرضا

دانشگاه پیام نور واحد شهرضا

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور واحد شهرضا ثبت نام بدون کنکور پیام نور شهرضا رشته های بدون…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *