دانشگاه تبریز | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

دانشگاه تبریز

در این مقاله قرار است از دانشگاه تبریز و امکانات آن حرف بزنیم. دانشگاه تبریز یک سامانه ورود برای دانشجویان در سایت خود طراحی کرده که نام آن، سماد است. سماد به معنای سامانه مدیریت امور دانشجویی است.

آدرس سایت دانشگاه تبریز سامانه سماد:  http://samad-ma.tabrizu.ac.ir/index.rose

آموزش عالی در ایران از دیر باز وجود داشته است. از دوره هخامنشیان تا دوران ساسانیان و همچنین بعد از این دوران نیز ادامه داشته که در رشته های خدمات دولتی، تحصیلات عالیه در رشته حقوق و رشته هایی چون پزشکی، حساب، جغرافیا، موسیقی، ستاره شناسی و علوم نظامی نیز تدریس می شد.

در دوران ساسانیان دانشگاه بزرگ جندی شاپور به عنوان مرکز جهانی برای جویندگان علم از نقاط گوناگون جهان محسوب می شد. علم دوستان از تمام نقاط جهان برای تحصیل در رشته هایی از قبیل فلسفه، ستاره شناسی، الهیات، حقوق و پزشکی به این دانشگاه روی می آوردند.

رشیدی به عنوان بزرگترین و ارزشمند ترین مجموعه آموزشی جهان اسلام در تبریز ایجاد گردید. در مرکز آموزش عالی ربع رشیدی انواع علوم، تدریس می شد. علومی که در این مجموعه آموزش داده می شد، شامل: دارالشفا، دارالسیاده، مسجد، کتابخانه، ضربخانه سکه، خانقاه، دارالصنایع و کارخانه های نساجی و کاغذسازی بود.

مراغه  دارای بزرگترین رصدخانه جهان در آن زمان بود که در آنجا دانشمندان از مناطق مختلف جهان نه تنها در ستاره شناسی بلکه در سایر علوم مرتبط با آن به تحقیق و پژوهش مشغول بودند و در کتابخانه آن حدود چهارصد هزار جلد کتاب وجود داشت.

امکانات دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز یک دانشگاه دولتی

دانشگاه تبریز یک دانشگاه دولتی در استان آذربايجان شرقى شهر تبريز است و در سال 1326 تاسیس شده است. این دانشگاه کار خود را با دو دانشکده ادبیات و پزشکی آغاز کرد و اکنون با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، ۱۰پژوهشکده و گروه پژوهشی، ۵ قطب علمی، بیش از ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی ،۲۴۰۰۰ نفر دانشجو و ۱۰۰۰ نفر پرسنل اداری، در ۲۰۹ رشته دکتری تخصصی، ۳۲۲ رشته کارشناسی ارشد، ۱۶۴ رشته کارشناسی و ۴ رشته کاردانی مشغول تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص تلاش دارد.

دانشگاه تبریز سراسری تا امروز موفق به انتشار 16047 مقاله علمی در نشریات شده است. دانشگاه تبریز صاحب امتیاز و ناشر 22 مجله تخصصی بوده و تا کنون 29 همایش توسط دانشگاه تبریز برگزار شده است.

دانشگاه تبریز با برخورداری از امکانات بالای علمی و با داشتن آزمایشگاه های بسیار مجهز در حوزه های مختلف جز بهترین داشنگاه های کشور ایران محسوب می شود. بیشتر از ۳۰۰ هزار جلد کتاب فیزیکی، هشتصدهزار کتاب دیجیتالی، بیش از ۲۵ نشریه علمی و پژوهشی و اشتراک مجلات معتبر الکترونیکی و چاپی دنیا در خدمت دانشجویان  است.

علاوه بر این دانشگاه تبریز در عرصه بین المللی نیز بسیار پویا بوده و با دانشگاه کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، قبرس، تایلند و… بیش تر از ۵۰ قرارداد و تفاهم نامه همکاری امضاء نموده و در اتحادیه های بزرگ بین المللی حضور فعالی دارد.

ادامه مطلب  مدیریت مهندسی ،گرایش ارشد مهندسی صنایع (استفاده از اصول مهندسی در کسب و کار)

این دانشگاه تلاش بسیار زیادی در گسترش آموزش عالی در منطقه شمالغرب کشور نیز داشته و خدمات ارزنده ای انجام داده است. منشا دانشگاه های محقق اردبیلی، مراغه و بناب از داشنگاه تبریز بوده و هم اکنون در شهرهای مرند، اهر و میانه دارای دانشکده اقماری بوده و در منطقه آزاد تجاری ارس نیز درای پردیس بین المللی است.

وسعت دانشگاه تبریز ۶۰۰ هکتار بوده که دارای، فضای سبز بسیار دلنشین و بیش از ۵۰ هزار درخت در محیطی آرامش بخش است. دانشگاه تبریز به عنوان یک دانشگاه مادر پذیرای علاقه مندان به علم از سراسر کشور است.

مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه تبریز

یکی از امکانات دانشگاه تبریز سراسری، مرکز بهداشت و مشاوره این دانشگاه است. مرکز بهداشت این دانشگاه سراسری در سال 1330 با هدف ارائه خدمات بهداشتی به دانشجویان کار خود را شروع کرد. در سال 1375 با هدف ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان، ارائه خدمات مشاوره ای به خدمات این مرکز نیز افزوده شد. همچنین این مرکز در سال  1380 به عنوان دو مرکز با نام های مرکز بهداشت دانشجویان و مرکز مشاوره دانشجویی معرفی و تفکیک شد.

در حال حاضر این مراکز خدماتی همچون ویزیت، مشاوره، تجویز دارو، و … به دانشجویان ارائه می دهد. این دانشگاه با داشتن چهار خوابگاه دانشجویی، چهارسالن غذاخوری، بازارچه دانشجویی، خشکشویی، نانوایی، بانک، فروشگاه تعاونی مصرف و بوفه در بیشتر دانشکده ها و امکانات دیگر، محیطی دلنشین را فراهم آورده است تا دانشجویان بدون فکر کردن به  دغدغه تامین مایحتاج ضروری زندگی، با خیالی راحت به کسب علم و دانش بپردازند.

دانشکده دندانپزشکی تبریز

از امکانات دیگر دانشگاه سراسری تبریز می توان به  موزه  تاریخ و فرهنگ ایران واقع در ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه اشاره کرد. این موزه در سال 1328 در یکی از سالن های دانشکده ادبیات افتتاح گردید.موزه  تاریخ و فرهنگ ایران بعد از موزه ایران ملی که در سال 1316 تاسیس شده است، دومین موزه رسمی کشور محسوب می شود.      

فعالیت این موزه در حوزه باستان شناسی و مردم شناسی بوده و اموال فرهنگی موجود در این موزه حاصل کاوش های باستان شناسی کشور که از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور که از بدست آمده، می باشد.

این موزه به دو بخش باستان شناسی که شامل ادوار پیش از تاریخ و دوران تاریخی و دوران اسلامی بوده و تالاری نیز به بخش سکه و مهر و بخش مردم شناسی نیز که شامل بخش جنگ افزارهای قدیمی، بخش بافته و فرش و بخش کتابت شامل قطعات خط و کتب خطی و چاپ سنگی و اسناد قدیمی اختصاص یافته است.

ورزش همیشه برای سلامتی و نشاط دانشجویان بسیار مهم است. به همین دلیل تربیت بدنی دانشگاه تبریز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در دانشگاه تبریز، اماکن ورزشی با تجهیزات بسیار مجهز همانند مجموعه سالن چند منظوره با ظرفیت چهار هزار نفر، سالن های تنیس روی میز، شظرنج، سونا و جکوزی، سنگ نوردی و …از امکانات این دانشگاه هستند.

ادامه مطلب  دانشگاه پیام نور اصفهان

علاوه بر این استادیوم دانشگاه سراسری تبریز که از امکاناتی همچون : زمین چمن با ظرفیت ده هزار نفر، سالن کشتی،  ژیمناستیک، پیست دومیدانی، سالن ورزش های رزمی،  زمین اسکیت روباز، پیست دوچرخه سواری و زمین چمن مصنوعی بر خوردار است.

دانشکده عمران دانشگاه تبریز

دانشکده عمران سماد زیر مجموعه دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تبریز است که در سال 1337 با رشته مهندسی راه و ساختمان تاسیس شد. دانشکده فنی و مهندسی عمران نیز تا سال 1382 زیر مجموعه دانشکده فنی به شمار می رفت.

این دانشکده با داشتن سابقه بیش از 50 سال که سرتاسر آن افتخار بوده و با داشتن اساتید مجرب و بهره گیری از دانش روز و تحقیقات علمی در راستای اهداف علمی و پژوهشی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و کار آمد، سهم به سزایی در ساخت و توسعه علمی و فنی کشور ایفا می کند.

در سال 1382 دانشکده فنی به سه دانشکده تفکیک شد و دانشکده عمران دانشگاه تبریز با 5 گروه به طور کاملا تخصصی شکل گرفت.

هدف اصلی دانشکده عمران دانشگاه تبریز که مرکزی برای فراگیری علوم در سطوح بالا و جدید است، در وهله ی اول خدمت به کشور در راستای توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین مشارکت در توسعه اجتماعی از طریق انتقال فناوری های به روز و جدید است. به طور کلی این دانشکده علاوه بر اینکه محیطی مناسب برای دانشجویان دوره های کاردانی و چشم انداز دانشکده عمران تبدیل شدن به یکی از دانشکده های برجسته و مطرح از نظر آموزشی و پژوهشی در سطح جهان است.

این دانشکده همواره با حرکت به سوی چشم انداز ترسیم شده، به دلیل مهیا کردن فرصت های تحصیلی متنوع، نوآوری ها، انجام پژوهش های علمی معتبر، مشارکت در توسعه صنعتی و پرورش جامعه علمی خلاق و فعال پیشرو در کشور است.

دانشکده فنی تبریز

مهم ترین اهداف دانشکده عمران دانشگاه تبریز:

– همکاری در بر طرف کردن مسائل بین المللی

– کمک به پرورش جامعه پایدار در آینده

– ایجاد فرصت شغلی برای نسل جوان

– طرح های نوآورانه در علوم جدید

دانشگاه تبریز دانشکده برق

اولین قدم ها برای ساخت این دانشکده در سال ۱۳۴۷ تحت عنوان گروه مهندسی برق در دانشکده فنی سابق جذب در رشته فوق لیسانس مهندسی برق شروع به کار کرد و در همین راستا اقدام به جذب دانشجو نمود.

هم اینک دانشکده برق دانشگاه تبریز در رشته های  مهندسی برق (گرایش های قدرت، الکترونیک، مخابرات، کنترل، مهندسی پزشکی)، مهندسی کامپیوتر و فن آوری اطلاعات (IT) فعالیت می کند، این گروه در طی سالیان با افزایش نیروهای علمی خود توانست گرایش های مختلف مهندسی برق را در دانشکده فنی تاسیس کرده و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو بپذیرد.

در سال 1381 گروه مهندسی برق به ساختمان جدید نقل مکان یافت که در سال 1382 نیز همزمان با اخذ مجوز برای رشته مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات و تفکیک دانشکدة فنی به دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر تغییر نام یافت. در حال حاضر در این دانشکده ۲۷ نفر تکنسین، کارشناس، کارمند مشغول به فعالیت هستند.

ادامه مطلب  دانشگاه علوم پزشکی مشهد

در حال حاضر این دانشکده با  داشتن قریب به 1800 دانشجو، جز یکی از بزرگترین دانشکده های دانشگاه تبریز محسوب می شود. این دانشکده با داشتن اساتید با تجربه و به‌ کمک دانش روز و تحقیقات علمی گسترده به صورت کاملا تخصصی، در راستای اهداف علمی وپژوهشی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد همواره روند رو به رشدی داشته و گام های بلندی در این عرصه برداشته است.

  دانشگاه تبریز dba

DBA مخفف عبارت Doctorate of Business Administration است برگردانده شده است. DBA یا دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار مخفف عبارت Doctor of Business Administration که به فارسی دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار بوده که مقطعی بالاتر از ارشد مدیریت کسب و کار یا MBA محسوب می‌شود.

دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز در مهرماه سال 1369 با پذیرش 25 دانشجو در رشته اقتصاد و با دو نفر هیات علمی به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. در سالیان بعد این گروه با گسترش رشته اقتصاد به گرایش اقتصاد بازرگانی فعالیت علمی و پژوهشی خود را گسترش داد. این گسترش گروه همراه با افزایش تعداد دانشجویان و استخدام اعضای هیات علمی جدید همراه بود.

توسعه دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز با ایجاد مقاطع تحصیلات تکمیلی در سال 1377 ادامه پیدا کرد و پس از برگزاری موفقیت آمیز دوره کارشناسی ارشد، در سال 1382 در دوره کارشناسی ارشد علوم اقتصادی نیز دانشجو پذیرفت. از سال 1385 با ایجاد کردن رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد و مدیریت جهانگردی در مقطع کارشناسی، بخش مدیریت گروه اقتصاد نیز فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشکده در حال حاضر دارای 26 عضو هیات علمی است که از این تعداد 7 نفر دارای رتبه استادی، 13 نفر دانشیاری و 6 نفر دارای رتبه استادیاری است.

دانشگاه تبریز mba

دانشگاه تبریز mba در سال 1384 و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل و MBA گرایش استراتژی تاسیس شد. گروه مدیریت به شکل رسمی درسال 1392 با ایجاد گروه مستقل در دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی که هم اکنون به دانشکده اقتصاد و مدیریت نام خود را تغییر داده است، آغاز به کار کرد.

گروه مدیریت همواره در تلاس است تا به شکل ایده آل به پرورش نیروی انسانی بپردازد تا در جهت پاسخگویی به تقاضای بازار کار کرده است. دانشگاه تبریز  mba با پذیرش بالاترین تعداد دانشجو و ارائه آموزش های  در حد توان توانسته است با کیفیت توانسته، گامی موثر در جهت ارتقاء کیفیت بهبود و مدیریت بنگاه های اقتصادی ایفا کند. این دانشکده در برنامه توسعه خود، به ایجاد رشته گرایش های مختلف مدیریت در مقطع دکتری پرداخته و همچنین با گسترش دادن ظرفیت خود در حوزه مالی، حسابداری و منابع انسانی در اولویت قرار دارد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
دانشگاه پیام نور آبادان

دانشگاه پیام نور آبادان

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور آبادان ثبت نام دانشگاه پیام نور آبادان رشته های بدون…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد بهبهان

دانشگاه پیام نور واحد بهبهان

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد بهبهان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور بهبهان…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد خرمشهر

دانشگاه پیام نور واحد خرمشهر

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد خرمشهر زمان ثبت نام و نحوه پذیرش در دانشگاه…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد آذرشهر

دانشگاه پیام نور واحد آذرشهر

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد آذرشهر ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور آذرشهر…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور سبزوار

دانشگاه پیام نور سبزوار

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور سبزوار ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور سبزوار رشته‌…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *