خواندن ریاضی به روش موثر و آسان | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

خواندن ریاضی به روش موثر و آسان

چطور ریاضی خواندن را راحت تر کنیم؟

بدون شک ریاضی یکی از دروسی است که حجم شکایت و غر زدن دانش‌آموزان در مورد آن، در تمامی دنیا، بیشتر از سایر دروس است. دانش‌آموزانی که خواندن ریاضی را دوست ندارند، اغلب اوقات زمان امتحان آن یا حتی نوشتن تکالیف، شدیداً استرس می‌گیرند و انجام این کار برای آن‌ها سخت یا کسل‌کننده است. با این بهانه که اصلا برای این درس ساخته نشدند.

متاسفانه، اکثر دانشجویان زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند راه گریزی از ریاضی ندارند. حتی اگر در رشته‌هایی تحصیل کنند که ربطی به ریاضی ندارد؛ به هر حال ریاضی و مفاهیم آن در تمامی جوانب درسی و حتی زندگی کاربرد دارد.  

اگر همیشه در مدرسه با ریاضی مشکل داشتید، ممکن است متوجه شده باشید که در دوران دانشگاه این موضوع برایتان دردسر می‌شود چون به خوبی از پایه آن را درک نکرده اید.  

اما مطالعه ریاضی به شکل موثر واقعاً کار غیرممکنی نیست. فقط باید کمی اراده و علاقه نسبت به آن داشته باشید. از نظر دانش‌آموزان یا دانشجویان اغلب اوقات خواندن ریاضی کار سخت یا طاقت‌فرسایی است چون برای درک فرمول‌ها و قواعد آن، وقت کافی نگذاشته‌اند، در مسائل ابتدایی مشکل دارند یا به اندازه کافی تمرین نکرده اند.

بنابراین شاید فکر کنید نحوه خواندن ریاضی یک هنر است ولی در ادامه این تفکر شما را عوض می‌کنیم.

در این مطلب قصد داریم مشکل ریاضی خواندن افراد را بررسی و نکاتی را برای شما بگوییم که با رعایت آن‌ها می‌توانید نحوه خواندن ریاضی خود را اصلاح کنید، بدون استرس زیاد به کلاس بروید و با این درس همانند درس محبوب خود برخورد کنید.

ریاضی خواندن ماندگار

تمرین، تمرین و هر چه می‌توانید تمرین کنید!

اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم، خواندن ریاضی بیشتر از همه به تمرین بستگی دارد. تمرین راز پنهان و ناشناخته‌ای نیست؛ اما بسیاری از دانش‌آموزان این توصیه الزامی را نادیده می‌گیرند.

ریاضی خواندن به تمرین زیاد نیاز دارد چون موضوعی نیست که شب قبل از امتحان بتوانید با حفظ کردن نوشته‌های یک کتاب به یاد بسپارید و انتظار نمره خوبی هم داشته باشید!

باید منطق و اصول تمامی مسائل را متوجه شوید، که طبیعتا تنها با تمرین امکان آن وجود دارد. بنابراین اگر بخواهیم نحوه خواندن ریاضی را شرح دهیم، اولین گام آن تمرین خواهد بود.

این کار همچنین به شما کمک خواهد کرد خطاها و اشتباهات متداول را شناسایی و رفع کنید و به دنبال آن در کلاس درس ریاضی یک دانش‌آموز یا دانشجوی بهتر باشید.

ادامه مطلب  اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

حتی اگر فکر می‌کنید یک مفهوم یا فرمول خاص را متوجه شدید، گاهی اوقات با یک مشکل خاص روبرو می‌شوید که در مورد آن قانون استثناء وجود دارد یا به ویژه گول‌زننده است، بنابراین تمام دانش شما به چالش کشیده می‌شود.

برای حل مسائل باید به اندازه کافی تمرین کنید تا به اصطلاح چم و خم کار دستتان بیاید، به ویژه اگر هیچ‌وقت کاملاً قواعد را درک نکردید. اگر در ریاضی ضعف دارید، با تهیه کتاب‌های حل تمرین یا دانلود چند تمرین ریاضی رایگان از اینترنت، سعی کنید مهارت خود را در خواندن ریاضی بالا ببرید.

تکالیف خود را انجام دهید

نیازی به گفتن نیست که تکلیف برای ریاضی خواندن بسیار مهم است، چون باید چیزی که یاد گرفتید را به کار بگیرید. حتی اگر معلم شما را ملزم نکرده، حل مسائل ریاضی را جزوی از تکلیف و تمرین خود بدانید.

بهتر است پس از آمدن از مدرسه به خانه خیلی انجام تکالیف را به عقب نیندازید و تا زمانی که همه چیز در ذهن شما تازه است به سراغشان بروید. در این صورت کمک می کنید مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شما منتقل و بعد با تمرین و تکرار در ذهن شما تثبیت شود.

نحوه خواندن ریاضی تا حد زیادی بستگی به این دارد که تکالیف خود را انجام دهید. اگر پس از هر کلاس به سراغ آنها بروید، تسلط روی مفاهیم به مراتب برایتان ساده‌تر می‌شود.

موثر خواندن ریاضی

تا می‌توانید یادداشت‌برداری کنید

زمانی که در کلاس درس ریاضی هستید یا مطلب جدیدی به شما آموزش داده می‌شود، تا می‌توانید از حرف‌های معلم خود یادداشت بردارید. به جای صرفا کپی کردن مثال‌ها یا فرمول‌های روی تخته، توضیحات و نکاتی که معلم یادآوری می‌کند را سریعا بنویسید و بعدا مرور کنید.

البته فهمیدن مساله را فدای نوشتن نکنید. اول آن را بفهمید و بعد همه نکات را بنویسید.

بعدا، زمانی که به یادداشت‌های خود نگاه می‌کنید یا تکالیف را انجام می‌دهید، آن‌ها می‌توانند همان چیزی باشند که برای حل یک مشکل سخت نیاز دارید؛ چون قادر خواهید بود حرف‌های استاد خود را در مورد حل مسائل به یاد آورده و به کار بگیرید.

یادداشت‌برداری در کلاس درس یک مزیت مهم دیگر دارد. در واقع این کار یک نوع یادگیری فعالانه است، در نتیجه زمانی که به درس گوش می‌کنید با یادداشت‌برداری نیز درگیر آن می‌شوید و بهتر اطلاعات را جذب می‌کنید.

کمک بگیرید!

هرگز در دانشگاه یا مدرسه از کمک گرفتن هراسی نداشته باشید. اگر ترم اول دانشگاه هستید، ممکن است احساس خجالت کنید یا برایتان سوال پرسیدن در جلوی ده‌ها دانشجوی دیگر سخت باشد، اما چنین چیزی نباید جلوی شما را بگیرد تا مشکل خود را مطرح و برطرف نکنید.

ادامه مطلب  جمع بندی هندسه کنکور ویژه دی ماه

ریاضی درسی است که نیاز به پایه قوی دارد وگرنه سریعا و به سادگی عقب می‌مانید. اشکالی ندارد اگر شجاعت کافی برای سوال پرسیدن در کلاس را ندارید، چون همیشه می‌توانید بعد از کلاس یا در طول ساعات اداری پیش استاد رفته و مشکلات خود را مطرح کنید. 

در بعضی از کلاس‌های دانشگاه همراه استاد یک نفر دیگر ممکن است در کلاس حضور داشته باشد. اگر استاد سرش شلوغ است می‌توانید از او سوال بپرسید. به محض اینکه به مسئله‌ای برخورد کردید که روی اعصابتان است و نمی‌توانید آن را بفهمید، کمک بخواهید تا بتوانید در همان زمانی که هنوز موضوع برایتان تازه است و پیش از اتمام کلاس آن را رفع کنید.

همچنین می‌توانید از هم‌کلاسی‌های خود کمک بگیرید، به یک گروه مطالعه ملحق شوید که در آنجا بتوانید مسائل را با یکدیگر به بحث بگذارید. گاهی اوقات، یک موضوع فقط باید به شکل متفاوتی برای شما توضیح داده شود تا آن را واقعاً درک کنید. 

بنابراین حتی خواندن ریاضی بهتر است به صورت گروهی انجام شود تا افراد مسائل را برای یکدیگر مطرح کنند و بدون زبان رسمی استاد و به شکل خودمانی برای یکدیگر توضیح دهند. درخواست کمک و پشتیبانی می‌تواند همان چیزی باشد که برای تسلط روی ریاضی نیاز دارید! 

به خودتان ایمان داشته باشید

چنین چیزی ممکن است دقیقا یک مهارت نباشد، ولی برای این که یک دانش‌آموز خوب ریاضی باشید، یک نگرش صحیح بسیار مهم است. زمانی که از کودکی به خودمان می‌گوییم در ریاضی خوب نیستیم، خودمان را در دسته بازنده‌ها قرار می‌دهیم و این منفی گرایی، یقیناً روی ذهن و عملکرد ما در این درس تاثیر می‌گذارد.

با شکل دادن این باور در خودتان که ریاضی شما خوب نیست یا درسی کسل‌کننده است، احتمالا در کلاس درس استرس خواهید داشت. استرس اعتماد به نفس را پایین می‌آورد؛ در نتیجه دوست ندارید در کلاس ریاضی باشید و همچنین به خوبی درس را متوجه نمی‌شوید.

بدون شک درست خواندن ریاضی یک مهارت است ولی مهم‌تر از همه باوری است که باید نسبت به درک آن در خود به وجود آورید. بنابراین از همان روز اول کلاس به خودتان بگویید می‌توانید در این درس موفق شوید.

به خودتان ایمان داشته باشید، نگرش مثبتی را در پیش بگیرید تا شاید متوجه شوید برخلاف تصور اولیه‌تان اصلا ریاضی‌تان بد نیست!

تمرین ریاضی

اشتباهات را مرور کنید

زمانی که در حال تمرین مسائل ریاضی هستید، مهم است مراحل حل هر کدام از آن‌ها را بررسی کنید. اگر اشتباهی داشتید، باید آن‌ها را مرور کنید تا متوجه شوید مهارت حل شما کجا خوب نبوده است.

برای مطالعه ریاضی بهتر است شیوه حل هر مسئله را درک کنید و اگر متوجه شوید کجا اشتباه کرده اید، باعث افزایش قدرت تجزیه و تحلیل شما و همچنین جلوگیری از ارتکاب همان مشکل در آینده می‌شود.

ادامه مطلب  مشاوره کنکور یک گام برای حفظ فرصت ها

خواندن ریاضی در محیط آرام

ریاضی درسی است که به نسبت سایر دروس به مراتب بیشتری تمرکز نیاز دارد. فراهم‌سازی یک محیط مطالعه مناسب که عوامل مزاحم در آن نباشد می‌تواند یک عامل تعیین‌ کننده برای حل صحیح معادلات پیچیده یا مسائل هندسه، جبر و مثلثات باشد.

مطالعه به همراه موسیقی آرام می‌تواند به ایجاد یک فضای آرامش‌بخش و تحریک جریان اطلاعات کمک کند. پخش موسیقی در پس‌زمینه می‌تواند محیطی را به وجود آورد که در آن تمرکز به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

البته باید از موسیقی ریتمیک و هیجانی دوری کنید، موزیک بی کلام در این‌طور مواقع بهترین گزینه است.

یک دیکشنری برای ریاضی خواندن درست کنید

ریاضی اصطلاحات خاص خود و فرهنگ لغت زیادی دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر یادداشت‌برداری که در بالا اشاره کردیم فلش کارت‌هایی در مورد مفاهیم، اصطلاحات و تعاریفی که آگاهی از آن‌ها الزامی و پرکاربرد هستند، درست کنید.

ریاضی خواندن می‌تواند شبیه به یک بازی باشد. باید در این کارت‌ها معانی اصطلاحات، نکته‌های کلیدی و حتی چند جواب نمونه را لحاظ کنید تا بتوانید هر زمان به آن‌ها مراجعه کرده و اطلاعات لازم را به یاد آورید.

از ریاضی در مسائل واقعی استفاده کنید

تا جایی که امکان‌پذیر است، سعی کنید از ریاضی در مشکلات واقعی اطرافتان استفاده کنید. ریاضی می‌تواند گاهی اوقات بسیار خشک باشد، بنابراین به دنبال کاربردهای عملی آن در دنیای واقعی بگردید تا بتوانید دیدگاهتان را تغییر دهید و مفاهیم آن را به شکل متفاوتی جذب کنید.

به عنوان مثال می‌توانید از مفاهیم احتمال در زندگی روزمره برای پیش‌بینی نتیجه اتفاق مسائل مختلف استفاده کنید و تصمیم بگیرید آیا در شرایط گوناگون حاضر به ریسک و پذیرفتن خطر هستید یا نه.

با شک‌های خود روبرو شوید

گاهی اوقات ممکن است در زمان تلاش برای حل یک مسئله ریاضی گیر کنید و این برایتان سخت باشد. بسیاری از دانش‌آموزان با چنین شرایطی روبرو می‌شوند و به سادگی به سمت مسئله بعدی می‌روند.

باید این کار را متوقف کنید و در عوض کمی زمان بگذارید و سعی کنید تا نحوه حل مسئله سخت را متوجه شوید. زمانی که توانستید به خوبی مسئله ابتدایی را حل کنید، می‌توانید از آن به عنوان یک چراغ راهنما برای سایر مسائل مشابه و شاید مسئله‌های سخت‌تر استفاده کنید.

علاوه بر این بهتر است برای خواندن ریاضی به خانه یکی از دوستان خود بروید که با او بتوانید مشورت کرده و در زمان تلاش برای حل مسائل سخت هم‌فکری کنید.

اگر ممکن است درس بعدی کتابتان را پیشاپیش بخوانید

معلم‌ها معمولا درس کلاس بعدی را مشخص می‌کنند. مطالعه یک درس پیش از شروع یک کلاس می‌تواند درک شما را عمیق کند و جذب اطلاعات در کلاس به مراتب ساده‌تر شود.

وقت کافی برای خواندن ریاضی

با عجله انجام دادن تکالیف هیچ کمکی به وضعیت تحصیلی شما نمی‌کند؛ چه برسد که بخواهید درسی مانند ریاضی را درست متوجه شوید. کمی وقت بگذارید و با دقت مفاهیمی که در کلاس یاد گرفتید را بخوانید، به ویژه اگر سعی دارید یک مسئله جدید را حل کنید.

به عنوان مثال اگر دانشجو هستید، باید خودتان را موظف کنید به ازای هر ساعت کلاس برای تمرین‌های ریاضی از جمله مطالعه مفاهیم، اصطلاحات، نظریه‌ها و اثبات‌ها دو ساعت وقت صرف کنید.

در پایان باید بگوییم با مطالعه مقاله بالا حتما متوجه شده اید، نحوه خواندن ریاضی خیلی سخت نیست و اگر کمی انگیزه، میل، اراده و سخت‌گیری کمتری داشته باشید، ریاضی خواندن می‌تواند مانند هر درس دیگری شیرین باشد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

آموزش معادلات دیفرانسیل در یک نگاه

اگر قصد دارید درس معادلات دیفرانسیل را برای امتحانات دانشگاه یا کنکور ارشد آموزش ببینید، باید بگوییم بررسی این مقاله نقطه عطف تصمیم شما خواهد شد. در این مقاله با تمام سرفصل‌های معادلات دیفرانسیل و نحوه مطالعه آن‌ها آشنا می‌شوید. همچین منابع فوق‌العاده‌ای معرفی می‌شود که می‌توانید برای آموزش معادلات دیفرانسیل از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

آیا قبل از صرف هزینه و زمان نشتی‌ها را می‌گیرید؟ زمان و هزینه‌ای که برای موفقیت در کنکور صرف می‌کنید مانند پر کردن یک سطل سوراخ است. تا مادامی که نشتی‌های مطالعه شما بر طرف نشده باشد.

بیشتر بخوانید

گوگل اسکولار چیست؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهم‌ترین نکات در مورد جست‌وجوی گوگل اسکولار نکات جستجو در گوگل اسکولار گوگل اسکولار فارسی…

بیشتر بخوانید

راهکارهای آموزش زبان انگلیسی

آنچه در این نوشته میخوانید فراگیری آموزش زبان انگلیسی از کودکی یادگیری از طریق گوش دادن به موسیقی مهم‌ترین نکات…

بیشتر بخوانید

آزمون تافل (اطلاعات کاربردی درباره TOEFL )

آنچه در این نوشته میخوانید آزمون تافل چیست؟ آزمون تافل یا آیلتس لهجه آمریکایی یا بریتانیایی آزمون تافل ibt آزمون…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *