021-91305905

دو راهی یوس (YOS) یا ست (SAT)! تفاوت آزمون یوس و ست

فهرست مطالب

اگر به دنبال ادامه تحصیل در ترکیه هستید احتمالا اسم آزمون های یوس (YOS) و ست (SAT) به گوشتان خورده است. اما آیا اعتبار آزمون های یوس و ست برابر است؟ کاربرد یکسانی دارند؟ میزان سختی آزمون ها و هزینه شرکت در آن ها چطور؟ در مقالات قبلی مان در یونی لند به تفصیل در رابطه با هر دو آزمون یوس و آزمون ست صحبت کردیم. هم اکنون قصد داریم تفاوت آزمون یوس و ست را برای شما ذکر کنیم تا بتوانید با اطمینان نسبت به آماده شدن و شرکت کردن در یکی از این دو آزمون اقدام کنید.

تفاوت ست و یوس

آزمون یوس (YOS)

آزمون یوس آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه است. بیشر متقاضیان این آزمون را افراد ۱۸-۱۷ سال یا به عبارتی فارغ التحصیلان مقطع دبیرستان یا دانش آزموزان سال آخر آن تشکیل می دهند. این آزمون هر ساله و در یک نوبت توسط دانشگاه های مختلف ترکیه برگزار می شود. اگر چه شاکله این آزمون یکسان است اما تعداد و سختی سوالات این آزمون از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. همچنین دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را در یک بازه زمانی معین اما در روزهای مختلفی برگزار می کنند. بنابراین علاقمندان به شرکت در این آزمون می توانند در آزمون یوس بیش از یک دانشگاه شرکت کنند. اگر چه هر دانشگاه آزمون یوس مختص به خود را برگزار می کند اما ممکن است برخی از دانشگاه ها نتیجه آزمون یوس یک دانشگاه دیگر را نیز بپذیرند. به طور کلی آزمون یوس مهارت های ریاضی˓ هندسه و هوش افراد را می سنجد. این آزمون که غالبا به زبان های ترکی و انگلیسی برگزار می شود دارای بخشی اختیاری است که در آن مهارت زبان ترکی افراد نیز سنجیده می شود که اگر قصد تحصیل به زبان ترکی ندارید می توانید آن را نادیده بگیرید. پذیرش در آزمون یوس امکان تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه را فراهم می کند.این آزمون بسته به دانشگاه انتخابی افراد و حوزه امتحانی هزینه متفاوتی در بر خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این آزمون می توانید به سایت یونی لند مراجعه کنید و یا از سایت دانشگاه مورد نظر خود بازدید کنید.

آزمون ست (SAT)

آزمون ست آزمون ورودی دانشگاه های آمریکا است. SAT برگرفته از عبارت Scholastic Assessment Test به معنای آزمون ارزشیابی تحصیلی است که همه ساله متقاضیانی در سنین مختلف بویژه افراد ۱۸-۱۷ ساله برای شرکت در آن ثبت نام می کنند. آزمون ست یک آزمون استاندارد است که پذیرش در آن امکان تحصیل در کشورهایی نظیر آمریکا˓ انگلیس˓ کانادا˓ استرالیا˓ ترکیه و … را ممکن می سازد. این آزمون همه ساله حداکثر ۷ بار در بیش از ۲۵۰۰۰ حوزه امتحانی در سرتاسر جهان برگزار می شود. آزمون ست در دو نوع ست ۱ و ست ۲ برگزار می شود. ست ۱ رایج ترین آزمون ست است که به سنجش مهارت های ریاضی˓ خواندن˓ نوشتن و زبان افراد می پردازد. ست ۱ همچنین شامل بخش اختیاری با نام انشاء است که تکمیل آن برای همگان ضروری نیست. ست ۲ برای افرادی طراحی شده است که قصد سنجش دانش خود در یک موضوع خاص مانند تاریخ یا ادبیات و … را دارند. این آزمون تنها به زبان انگلیسی برگزار می شود و هزینه آن در آمریکا ۵۰/$۴۷ است و در خارج از آمریکا و بسته به محل برگزاری آزمون افراد می بایست مبلغ بیشتری بپردازند. همچنین در صورتی که تمایل به تکمیل بخش انشاء ازمون ست دارید و یا می خواهید دانش خود در یک موضوع خاص مانند زبان های خارجه را بسنجید مبلغ ذکر شده متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است که مجری برگزار کننده آزمون ست موسسه ای با نام کالج برد در نیویورک است که برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این آزمون می توانید به وبسایت این موسسه مراجع کنید و یا از سایت یونی لند اطلاعات مورد نیازتان را مطالعه نمایید. در ادامه به ذکر موردی تفاوت آزمون یوس و ست خواهیم پرداخت.

تفاوت آزمون ست و یوس

تفاوت آزمون یوس و ست: اعتبار

با پذیرش در آزمون یوس می توانید در کشور ترکیه تحصیل کنید اما پذیرش در آزمون ست امکان تحصیل در کشور آمریکا و کشورهایی نظیر انگلیس˓ کانادا و حتی ترکیه را فراهم می کند.

تفاوت آزمون یوس و ست: مجری برگزار کننده

آزمون یوس توسط دانشگاه های ترکیه برگزار می شود و هر دانشگاه آزمون یوس مخصوص به خود را دارد اما آزمون ست یک آزمون استاندارد است که توسط موسسه کالج برد نیویورک برگزار می شود. به عبارتی صرف نظر از محل برگزاری آزمون ست˓ این آزمون به صورت کاملا یکسان طراحی و برگزار می شود.

تفاوت آزمون یوس و ست: مواد و زبان آزمون

مواد آزمون یوس عبارت اند از: ریاضیات˓ هندسه و هوش

در کنار این سوالات دانش زبان ترکی افراد نیز سنجیده می شود. در صورتی که مایل به تحصیل به زبان ترکی هستید نمره این بخش حائز اهمیت خواهد بود. سوالات آزمون یوس عمدتا به زبان های ترکی و انگلیسی به چاپ می رسند.

مواد آزمون ست عبارت اند از: ریاضیات˓ خواندن (و درک مطلب) و نوشتن

در کنار موارد فوق در آزمون ست بخشی به نام آزمون انشاء قرار دارد که اختیاری است و اگر قصد شرکت در این بخش آزمون را دارید می بایست به هنگام ثبت نام این مورد را انتخاب کنید. زبان این آزمون انگلیسی است.

تفاوت آزمون یوس و ست: انواع

آزمون یوس فقط یک نوع دارد که در بالا به آن اشاره شد.

 از آزمون ست با عناوین ست ۱و ۲ یاد می شود و به عبارتی دو نوع است. آزمون ست ۱ همان آزمونی است که در بالا به آن اشاره شد و شامل ریاضی˓ خواندن و نوشتن است. آزمون ست ۲ مهارت افراد در موضوعات خاص مانند ادبیات˓ تاریخ˓ علوم و زبان های خارجه را می سنجد و علاقمندان به شرکت در این آزمون می بایست به هنگام ثبت نام موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنند.

تفاوت آزمون یوس و ست: هزینه

هزینه آزمون یوس بسته به این که می خواهید در آزمون یوس کدام دانشگاه شرکت کنید متفاوت است. شما می توانید هزینه آن را به هنگام ثبت نام از سایت دانشگاه انتخابی خود چک کنید. هزینه آزمون ست اما برای شرکت کنندگان در داخل کشور آمریکا اخیرا ۵۰/۴۷$ بود. اگر محل برگزاری آزمون جایی در خارج از آمریکاست مبلغی اضافه بر این از شرکت کنندگان دریافت خواهد شد. همچنین شرکت در آزمون انشاء (اختیاری) و شرکت در آزمون ست ۲ مشمول پرداخت هزینه ای اضافه خواهد بود.

تفاوت آزمون یوس و ست

تفاوت آزمون یوس و ست: ملزومات 

برای شرکت در هر دو آزمون ست و یوس لازم است مقطع دبیرستان خود را به پایان رسانده باشید و یا دانش اموز سال آخر دبیرستان باشید. البته در مواقعی که سن شما پایین تر از حدی است که به آن اشاره شد است منعی برای شرکت شما در این آزمون ها وجود ندارد. با این حال دقت کنید که اعتبار هر دو این آزمون ها به مدت ۲ سال است. بنابراین در صورتی که هزینه کرده باشید و در این آزمون شرکت کنید و پذیرفته شوید اما مقطع دبیرستان خود را در مدت ۲ سال اعتبار این آزمون ها به پایان نرسانید به لحاظ مالی متضرر خواهید بود.

تفاوت آزمون یوس و ست: محل برگزاری

همان طور که اشاره شد آزمون یوس هر دانشگاه در ترکیه با دانشگاه دیگر متفاوت است. آزمون یوس برخی از دانشگاه ها در برخی از کشورهای مجاور ترکیه از جمله ایران نیز برگزار می شود. اما برای اطلاع دقیق از کشورهای برگزار کننده آزمون یوس هر دانشگاه باید از سایت دانشگاه مربوطه دیدن کنید. امکان دارد یک دانشگاه در ترکیه فقط در شهر خود آزمون یوس را برگزار کند.

 آزمون ست در حدود ۲۵۰۰۰ مرکز در سراسر دنیا برگزار می شود. از جمله کشورهای برگزار کننده آزمون ست به جز آمریکا می توان به کشورهای انگلیس˓ کانادا˓ استرالیا˓ ترکیه˓ چین و … اشاره کرد. لیست کشورهای برگزار کننده این آزمون را می توانید در سایت موسسه کالج برد مشاهده کنید.  

تفاوت آزمون یوس و ست: دفعات برگزاری در سال

آزمون یوس همه ساله در ۱ نوبت توسط دانشگاه های مختلف ترکیه برگزار می شود.

آزمون ست هرسال حداکثر ۷ مرتبه در سال برگزار می شود.

تاریخ برگزاری آزمون یوس هر دانشگاه در سایت آن و تاریخ برگزاری آزمون ست را در سایت دانشگاه کالج برد می توانید مشاهده کنید. خوب است بدانید محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در هیچ یک از این آزمون ها وجود ندارد.

تفاوت آزمون یوس و ست: مقاطع تحصیلی

پذیرش در هر دو آزمون یوس و ست امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی و کاردانی را برای شرکت کنندگان فراهم می کند.

در این مقاله پس از مرور اجمالی آزمون های یوس و ست به ذکر موردی تفاوت آزمون یوس و ست پرداختیم. تفاوت هایی از قبیل تفاوت آزمون یوس و ست از نظر دانشگاه های پذیرنده˓ تفاوت آزمون یوس و ست در هزینه˓ تفاوت آزمون یوس و ست در رابطه با موتد آزمون و موارد دیگر. همان طور که مشاهده کردید برای پذیرش در آزمون ست علاوه بر تقویت دانش ریاضی خود نیاز به تقویت مهارت های خواندن و نوشتن خود نیز دارید. در حالی که شرکت در آزمون یوس تنها نیازمند تقویت دانش ریاضی˓ هندسه و هوش است. حال که با تفاوت آزمون یوس و ست آشنا شدید برای شرکت در یکی از این آزمون ها چند نکته را باید در نظر بگیرید:

– دانشگاه مورد نطر شما نتیجه کدام آزمون را می پذیرد.

 – ببنید دانش شما در کدام یک از موضوعات ذکر شده بیشتر است.

 – شرکت در کدام آزمون شما را به رسیدن به هدفتان نزدیک تر می کند.

 پیش از این در یونی لند و در مقالاتی با نام های کلاس آنلاین یوس ۲۰۲۱ و آزمون ست به تفصیل هر دو آزمون را برای شما شرح دادیم. در صورتی که با مطالعه این مطلب و مطالب ذکر شده همچنان پاسخ سوالات خود را دریافت نکردید کافی است در بخش دیدگاه های این متن سوال خود را یادداشت کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم. ما در یونی لند همواره در جهت رفع دغدغه های شما تلاش می کنیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.