تحصیل در فرانسه | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

تحصیل در فرانسه

آنچه در این نوشته میخوانید

    اگر می‌خواهید در کشوری بسیار متنوع و ازلحاظ اعتبار دانشگاه دارای شهرت جهانی است، تحصیل کنید، تحصیل در فرانسه یکی از بهترین گزینه هاست. این کشور یکی از محبوب‌ترین نقاط تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است.

    فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقصد برای دانشجویان بین‌المللی است. ازجمله مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به کیفیت بالای تحصیل، شهریه قابل‌ملاحظه پایین و زندگی لذت‌بخش در فرانسه اشاره کرد.

    در حال حاضر بیش از 250000 دانشجوی بین‌المللی در فرانسه وجود دارد. درواقع، حدود 10٪ از ثبت‌نام‌ها در دانشگاه‌های فرانسه توسط دانشجویان بین‌المللی انجام می‌گیرد و بیشتر این ثبت‌نام‌ها در مقطع کارشناسی ارشد (کارشناسی ارشد و دکترا) است. این کشور یک محیط عالی برای همه دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. پس برای آشنایی بیشتر با این کشور با ما همراه باشید.

    کشور فرانسه

    فرانسه کشوری زیبا باسابقه طولانی در آموزش عالی است. این منطقه در اروپای غربی قرار دارد و از دریای مدیترانه تا دریای شمال و منطقه جغرافیایی متنوعی را اشغال می‌کند. ازلحاظ فرهنگی، فرانسه کشوری با تاریخ طولانی و همچنین دارای غنای هنری، فلسفی و علمی است. فرانسه یکی از مراکز مهم فرهنگ، آشپزی و ادبیات است. تمام این دلایل، آن را به مقصدی هیجان‌انگیز برای دانشجویان بین‌المللی در سراسر جهان تبدیل می‌کند.

    فرانسه مجموعه متمایزی از شکل­ها را در ذهن ما جای می ­دهد. از زیبایی شهری و تاریخ شهرهای آن گرفته تا غذاهای بسیار لذیذ، مناظر دیدنی کوه‌های ناهموار و جنگل­های حاشیه ­ای، سواحل طلایی و دریاهای لاجوردی، مراتع و رودخانه­ های خروشان آن را در برمی‌گیرد. طبق اعلام سازمان جهانگردی جهانی سازمان ملل، این کشور در مقام محبوب‌ترین مقصد جهانگردی جهان قرارگرفته است.

    رشته‌های تحصیلی در کالج‌های فرانسه

    رشته‌های تحصیلی در کالج‌های فرانسه

    سیستم آموزش عالی فرانسه یکی از بهترین­ها در جهان است. با پرداخت شهریه کم، تحصیل در فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار اقتصادی است. دانشگاه­های فرانسه هرساله در لیست بهترین دانشگاه­های جهان قرار می­گیرند و رقابت بسیار نزدیکی با بهترین دانشگاه­های جهان بر سر کسب رتبه نخست دارند.

    فرانسه به‌ویژه برای کسانی مایل به پیدا کردن شغل و حرفه‌ای ایده آل هستند، انتخاب خوبی است. این کشور در جهان قطب آموزش تجارت بین‌المللی و مدیریت بوده و دارای مدارس تجاری زیادی در رده‌های جهانی است. این کشور دارای 3000 موسسه است که 90 مورد دانشگاه بوده و 240 مورد از آن دوره‌های عالی مهندسی و 230 مورد دوره‌های عالی بازرگانی و در حدود 2000 موسسه در این کشور درزمینهٔ هنر و معماری فعالیت می­کنند.

    فرانسه 71 دانشگاه دولتی دارد و همه آن‌ها توسط دولت ملی تأمین می‌شوند و آموزش عالی باقیمت بسیار مناسب برای همه دانشجویان داخلی یا بین‌المللی ارائه می‌شود. تعدادی دانشگاه خصوصی نیز وجود دارد. سال تحصیلی در ماه سپتامبر یا اکتبر آغاز می‌شود و بسته به برنامه و موسسه در ماه مه یا ژوئن پایان می‌یابد. دو ترم وجود دارد که پس از امتحانات نهایی در پایان‌ترم اول تقسیم می‌شوند. دو نوع اصلی از دوره‌های ارائه‌شده در دانشگاه­های فرانسه وجود دارد: دوره­های سخنرانی بزرگ که استاد در آن صحبت می­کند و دانشجویان یادداشت می­ کنند و بخش‌ها و آزمایشگاه‌ها، برای گروه‌های کوچک‌تر از دانشجویان که در آن مطالب تحت پوشش سخنرانی‌ها طراحی‌شده است، با جزئیات بیشتری طراحی‌شده‌اند. معمولاً حضور در بخش‌ها و آزمایشگاه‌ها الزامی است. برخی از برنامه‌های شغلی محور نیز به کارآموزی و آموزش عملی نیاز دارند.

    ادامه مطلب  تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

    بهترین کالج‌های فرانسه:

    1. کالج DE فرانسه

    2. کالج هنر CA

    3. کالج ENS

    4. کالج زبان بر لیتز فرانسه

    دانشگاه‌های مطرح فرانسه

    فرانسه در بین کشورهایی که بیشترین جوایز نوبل را دارند، در رده بالایی قرار دارد. بیشتر دانشگاه­های فرانسه، به دلیل داشتن کیفیت عالی، اعضای هیئت‌علمی از کشورهای مختلف مشهور هستند؛ به‌ همین‌ دلیل هرساله تعداد زیادی دانشجو از سراسر جهان به خود جذب می­کند و به همین علت با ورود به این دانشگاه­ها می­توانید شاهد فضایی کاملاً بین‌المللی باشید. به لطف شهرت قابل‌توجه دانشگاه‌های فرانسه، مدرک دانشگاهی در فرانسه درهای بسیاری را برای شما در سراسر جهان بازخواهد کرد. این توضیح کوتاه باعث می‌شود تا شما درک بهتری از دلایل محبوبیت تحصیل در فرانسه در بین دانشجویان خارجی پیدا کنید.

     در ادامه به موضوع اصلی و معرفی بهترین دانشگاه‌های فرانسه می پردازیم.

    1. دانشگاه تحقیقات PSL پاریس

    دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس از 25 موسسه آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی در منطقه پاریس تشکیل‌شده است. این سازمان در آوریل 2010 توسط پنج مؤسسه برجسته فرانسوی تشکیل‌شده است. مؤسسات وابسته به این دانشگاه ترکیبی از مؤسسات قدیمی است که در دوره روشنگری و مؤسسات جدید تأسیس‌شده‌اند. هدف اصلی این دانشگاه، رسیدن خود به‌عنوان یکی از مؤسسات برتر تحقیقاتی در جهان است. این موسسه همچنین با سایر مؤسسات برتر جهان ازجمله دانشگاه کمبریج، UCLA، دانشگاه پکن و دانشگاه ملی تایوان ارتباط برقرار کرده است.

    درمجموع 26 جایزه نوبل فیزیک، شیمی، ادبیات، فیزیولوژی، پزشکی و اقتصاد به محققان این دانشگاه اهداشده است. تحصیل در فرانسه در این دانشگاه جنبه آشنایی بافرهنگ‌ها و عقاید مختلف هم می­تواند تجربه­ی متفاوتی باشد.

    دانشگاه سوربون فرانسه

    2. دانشگاه سوربون

    دانشگاه سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در پاریس است. در سال 2018 از طریق ادغام دانشگاه پاریس-سوربن، دانشگاه پیر و ماری کوری و تعدادی از مؤسسات کوچک‌تر تأسیس شد. این دانشگاه دارای سه دانشکده: علوم انسانی، علوم و پزشکی است. این دانشگاه دارای هشت مجموعه علمی قابل‌توجه است که در اختیار محققان است. برخی از این مجموعه‌ها نیز مانند مجموعه مواد معدنی، دیرینه‌شناسی و جانورشناسی برای عموم آزاد است. پس اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید این دانشگاه می­تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

    3. دانشگاه Ecole Polytechnique

    olecole Polytechnique به‌طور خاص روی علم و فناوری تمرکز دارد. olecole Polytechnique رتبه مشترک 60 در جهان در سال 2019 را کسب کرد. این دانشگاه عضو موسسه دانشگاه کالج ParisTech، متخصص در دوره‌های علوم و تجارت است. دانشگاه در فاصله 30 کیلومتری خارج از مرکز شهر پاریس قرار دارد که دارای 120 هکتار فضای سبز برای لذت بردن دانشجویان از دانشگاه است.

    تحصیل در olecole Polytechnique شانس شما برای شرکت در تحقیقات دانشگاهی در سطح جهانی و تسلط بر مهارت‌های مدیریتی و شبکه‌ای لازم برای آینده شما است. همه این مهارت‌ها توسط محققان برجسته و چهره‌های مطرح دنیا تجارت تدریس می‌شود. این دانشگاه برای تحصیل در فرانسه می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

    4. دانشگاه پیر و ماری کوری

    تاریخ دانشگاه پیر و ماری کوری یا دانشگاه پاریس 6 به سال 1109 میلادی بازمی‌گردد. این دانشگاه درگذشته دانشکده علوم دانشگاه سوربون بود که در سال 1971 به‌عنوان دانشگاهی جدا تشکیل گردید. دلیل نام‌گذاری این دانشگاه نیز به خاطر تحصیل پیر کوری و ماری کوری در این دانشگاه است. داشتن 17 جایزه نوبل در تاریخ این دانشگاه مهر تأییدی بر اعتبار و اهمیت آن بر جامعه جهانی باشد.

    ادامه مطلب  پورتفولیو چیست؟ - آشنایی با ویژگی‌های پورتفولیو و نکاتی جهت بهبود کیفیت آن

    5. دانشگاه لیون

    دانشگاه لیون جزء 5 دانشگاه برتر فرانسه و 200 دانشگاه برتر جهان است. از گذشته این دانشگاه یک مرکز معتبر درزمینهٔ آموزش محققین و استادان بوده است. این دانشگاه به تدریس و تحقیق در رشته‌های علوم پایه و انسانی می‌پردازد و شامل دپارتمان‌های زیست، شیمی، کامپیوتر، زمین‌شناسی، فیزیک و ریاضی در حوزه علوم پایه و همچنین دپارتمان‌های هنر، زبان‌های خارجه، فلسفه و علوم اجتماعی در حوزه علوم انسانی می‌باشد.

    6. دانشگاه سونترال پاریس

    دانشگاه سونترال پاریس رتبه مشترک ۱۶۴ را در جهان دارد و در اول ژانویه ۲۰۱۵ با ترکیب دو دانشگاه Ecole Centrale Paris و Supélec به وجود آمد. بر اساس سرشماری‌های بسیاری که انجام‌شده این دانشگاه در بین سه دانشگاه برتر مهندسی فرانسه قرار دارد. پس اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های برتر فرانسه را دارید بدون شک این دانشگاه بهترین گزینه برای شما است.

    7. دانشگاه مطالعات سیاسی (Sciences Po)، پاریس

    این دانشگاه مرکز تحقیقات دولتی و آموزش عالی در شهر پاریس است که دانشکده‌های حقوق، اقتصاد، دانش اجتماعی، سیاست، تاریخ و رشته‌های مرتبط دارد و در سال ۲۰۱۷ موفق شد رتبه ۲۲۰ جهانی خود را حفظ کند. این دانشگاه دارای ۱۳ هزار دانشجو هست که بیش از نیمی از آن‌ها بین‌المللی و از ۱۵۰ کشور مختلف هستند. اگر شما برای تحصیل در فرانسه قصد دارید دانشگاهی را انتخاب کنید که در آن کارهای تحقیقاتی حرف اول را بزند پس بی‌شک این دانشگاه انتخاب برای شما بهترین است.

    8. دانشگاه Grenoble-Alpes، گرو نوبل

    تاریخ تأسیس این دانشگاه سال 1339 میلادی می باشد. دانشگاه گر نوبل آلپ سومین دانشگاه بزرگ فرانسه با 45000 دانشجو و 3000 محقق است. این دانشگاه دارای دانشکده‌ها و دپارتمان‌های مختلفی است ولی از دیرباز در حوزه‌های علوم طبیعی، مهندسی، حقوق و روانشناسی شهرت فراوانی دارد. روسای جمهور آلمان، کره جنوبی و ایسلند فارغ تحصیل این دانشگاه می‌باشند که بیانگر اعتبار بین‌المللی این دانشگاه است.

    9. دانشگاه دپون پاری تک

    دانشگاه دپون پاری تک یک دانشگاه برای تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم پایه، مهندسی و تکنولوژی است. این دانشگاه دارای دپارتمان‌های مهندسی مکانیک و ساخت، حمل‌ونقل و محیط، مکانیک و مواد، ریاضیات کاربردی و علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع و مدیریت و همچنین اقتصاد، سرمایه و مدیریت می‌باشد. این دانشگاه 29 برنامه کارشناسی ارشد را به دانشجویان ارائه می‌نماید.

    10. دانشگاه پاریس 11

    دانشگاه پاریس ۱۱ یا پاریس سود یکی از شعب سیزده‌گانه دانشگاه‌های پاریس محسوب می‌شود. دانشگاه پاریس 11 یکی از معتبرترین دانشگاه‌های فرانسه محسوب می‌شود. چهار مدال فیلدز و دو جایزه نوبل تا به کنون توسط دانشگاه کسب‌شده است. در این دانشگاه، در کنار دانشکده­های مختلف تعداد زیادی موسسه تحقیقاتی وجود دارد که در تولید علم و انجام تحقیقات جزء پیشگامان در دنیا می‌باشند. این دانشگاه با داشتن بزرگ‌ترین کمپ در فرانسه (160 هکتار) دارای پردیس­های زیادی است که عمدتاً در جنوب شهر پاریس مستقر هستند. وجود جنگل، رودخانه و دریاچه محیط آن را به محلی بسیار آرام و زیبا برای مطالعه و تدریس تبدیل کرده است. اگر شما قصد تحصیل در فرانسه را دارید و به دنبال یک دانشگاه برتر اما با هزینه مقرون‌به‌صرفه می­گردید، پیشنهاد ما به شما این دانشگاه است.

    ادامه مطلب  دانشگاه شیراز ( معرفی برترین دانشگاه های کشور )

    شرایط پذیرش دانشگاه‌های فرانسه در مقطع کارشناسی

    مقطع کارشناسی یکی از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین قسمت هر دانشگاه است به همین دلیل از اهمیت فراوانی برخوردار است. تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان برای تحصیل در فرانسه در مقطع لیسانس هرساله اقدام می­کنند. مدت‌زمان تحصیل مقطع کارشناسی در فرانسه سه سال است و باید در این زمان 180 واحد درسی را پاس کنید. بیشتر دوره‌ها نیز با قبولی در امتحانات پایان‌ترم به اتمام می‌رسد.

    اپلای فرانسه

    مدارک موردنیاز برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی

    1. برای تحصیل در مقطع لیسانس باید مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و ریزنمرات ترجمه‌شده را داشته باشید.

    2. دوره‌های تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی است به همین دلیل باید شما به این زبان مسلط باشید و مدرک B2 را اخذ کنید.

    3. کپی پاسپورت و شناسنامه

    4. همان‌طور که گفتیم این دوره‌ها به زبان فرانسه است لذا لازم است که شما به این زبان مسلط باشید و مدرک B2 را اخذ کنید. جدا از تحصیل در دانشگاه برای زندگی نیز باید زبان فرانسه را کامل بدانید.

    مدارک موردنیاز برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

    مقطع کارشناسی ارشد در کشور فرانسه متقاضیان زیادی را از سرتاسر دنیا برای ثبت‌نام به خود جذب کرده است. بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد اقدام می‌کنند. مدت‌زمان مقطع کارشناسی ارشد در کشور فرانسه بین 2 تا 3 سال است و تبدیل به دوشاخه مجزا می‌شود و هر زمان سپری کردن هر قسمت یک سال است. مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه به‌طورمعمول شامل کارآموزی می‌باشد که در انتهای هر دو قسمت شما موظف به انجام آن می‌باشید. پس از پایان دوره و انجام کارآموزی و ارائه پایان‌نامه می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنید.

    مدارک موردنیاز برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

    1. ارائه مدرک دیپلم و ریزنمرات ترجمه‌شده

    2. ارائه مدرک پیش‌دانشگاهی و ریزنمرات ترجمه‌شده

    3. ارائه مدرک لیسانس و ریزنمرات ترجمه‌شده

    4. داشتن رزومه و ترجمه آن

    5. اسکن مدارک شناسایی مانند ویزا و پاسپورت و…

    6. داشتن مدرک زبان

    همه‌چیز درباره اپلای

    شاید زمانی که شما در حال خواندن این موضوع هستید، به‌احتمال‌زیاد شما نیز مثل بیشتر فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به فکر تحصیل در دانشگاه‌های خارجی افتاده‌اید و علاقه‌مند هستید درباره این موضوع اطلاعات کامل‌تری به دست آورید. این اطلاعات در مورد چگونگی اپلای، سؤالات بی‌شماری در مورد تحصیل در خارج از کشور در ذهن شما به وجود آورده است. در ادامه سعی می‌کنیم توضیح بسیار ساده و درعین‌حال کاربردی برای شما ارائه دهیم.

    اپلای (Apply) چیست؟

    در حالت عادی بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه، مثل دریافت اقدامات مربوط به درخواست ویزا و برگه‌های مربوط به ویزا، اقدامات مربوط به درخواست ویزا، تعیین وقت سفارت و تهیه بلیت هواپیما نیز اپلای گفته می‌شود.

    مهم‌ترین نکات برای اپلای دانشگاه‌های فرانسه

    اپلای برای دانشگاه‌های فرانسه درصورتی‌که به شکل برنامه‌ریزی‌شده انجام گیرد در بیشتر مواقع با موفقیت همراه است. پس برای اپلای دانشگاه در فرانسه به نکات زیر توجه فرمایید.

    1. برای پذیرش برخی دانشگاه‌ها می‌توانید مستقیماً در وب‌سایت آن‌ها اقدام کنید.

    2. شرایط ورود را با دقت بررسی کنید: برای پذیرش در بیشتر دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا، آزمون‌های استاندارد مانند GRE، GMAT یا LSAT لازم است.

    3. برای افزایش شانس پذیرش، حداقل به سه دانشگاه مختلف درخواست دهید.

    4. روش درخواست بسته به کشوری که از آن وارد می‌شوید متفاوت است.

    5. برای اپلای دانشگاه‌های موردنظر خود در فرانسه حتماً شرایط علمی خود را در نظر بگیرید.

    6. زمان اپلای خود را جوری تنظیم کنید که بتوانید در زمان مناسب برای ویزا فرانسه اقدام نمایید.

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    درآمد مهندسان کانادا چگونه است؟

    آنچه در این نوشته میخوانید مهندسی نفت در کانادا  مهندسی برق در کانادا  مهندسی کامپیوتر در کانادا مهندسی هوافضا مهندسی…

    بیشتر بخوانید

    انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور

    آنچه در این نوشته میخوانید چگونه می توان مشمول دریافت فاند شد؟ فاند چیست؟ انواع فاند سایر منابع مالی و…

    بیشتر بخوانید

    تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

    آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در آلمان کشور آلمان رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل…

    بیشتر بخوانید

    i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

    آنچه در این نوشته میخوانید  I20 چیست؟ مراحل ایجاد گواهی صلاحیت چگونه از I20 استفاده می‌شود؟  I20 چیست؟ I20 یک…

    بیشتر بخوانید

    ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

    آنچه در این نوشته میخوانید ددلاین چیست و چه اهمیتی در اپلای کردن دارد؟ نکات مهم ددلاین دانشگاه ها مختلف…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *