021-91305905

تحصیل در ترکیه؛ ترکیه ایستگاه یا سکوی پرش؟!

تحصیل-در-ترکیه

فهرست مطالب

لذت تحصیل و زندگی در کشوری جز زادگاه افراد غیر قابل انکار است. در حقیقت تجربه یک فضای فرهنگی و آموزشی متفاوت نگرشی جدید و ارزشمند فراهم می کند که می تواند تغییرات مثبتی نیز برای افراد به همراه دشته باشد.

از طرفی فرآیند مهاجرت تحصیلی چالش های مخصوص به خود را دارد. شایستگی ها˓ مدارک˓ مراحل و زمان مهاجرت تحصیلی به مقاصد مختلف تنها یک بخش مهم ماجرا است. روابط کشور زادگاه یا کشور محل تحصیل شما با سایر کشورها دیگر وجه مهم مهاجرت تحصیلی است.

در این نوشتار قصد داریم ترکیه را از منظر فوق بررسی کنیم. همچنین قصد داریم به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهیم:

▪ آیا تحصیل در ترکیه مزایایی برای افراد به همراه دارد؟

▪ روابط ترکیه با سایر کشورها در فرآیند مهاجرت تحصیلی ساکنین یا دانش آموختگان این کشور چه تاثیراتی دارد؟

نگاهی به ترکیه به عنوان مبداء مهاجرت تحصیلی

همان طور که می دانید روابط کشورها با یکدیگر می تواند فواید بسیاری برای آن ها به دنبال داشته باشد. از آثار مهم روابط متقابل کشورها می توان به رونق اقتصادی و رونق علمی و پژوهشی اشاره کرد. به ویژه در رابطه با مورد دوم˓ روابط کشورها با یکدیگر موجب الگو برداری های صحیح˓ تبادل نیروهای علمی خلاق و پژوهشگر و در نتیجه رشد علمی و حتی اقتصادی می شود.

متاسفانه روابط کشور عزیزمان ایران با کشورهای توسعه یافته و غربی چندان خالی از دست انداز نیست. البته بخش بسزایی از این دست اندازها تحمیلی ناعادلانه و ظالمانه به ایران است و ما مقصر اوضاع پیش آمده نیستیم. با این وجود تاثیر این شرایط بر کشورمان را نمی توان انکار کرد.

ترکیه اما به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه اش روابط مطلوبی با کشورهای اروپایی و غربی دارد. به ویژه در حوزه علمی که تمرکز بحث ما است این روابط موجب رشد علمی ترکیه شده است. تعامل علمی ترکیه با کشورهای موفق˓ انجام پژوهش های مشترک˓ تبادل دانشجو و مواردی از این قبیل رشد علمی در ترکیه را سبب شده اند.

افزون بر این˓ روابط مطلوب ترکیه با سایر کشورها سبب شده است بسیاری از افراد این کشور را واسطه ای در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود در نظر بگیرند. در واقع هدف برخی افراد از تحصیل در ترکیه فراهم کردن شرایط برای مهاجرت نهایی خود به کشورهای مطرح اروپایی یا سایر کشورها است. ترکیه به سبب روابط بین المللی مناسب می تواند نقش یک واسطه را در مهاجرت تحصیلی شما به کشور رویاهایتان ایفا کند.

بنابراین چنان چه قصد مهاجرت تحصیلی دارید و انجام این فرآیند را بسیار دشوار و یا غیر ممکن می بینید می توانید از طریق کشورهای واسطه نظیر ترکیه اقدام کنید.

نگاهی-به-ترکیه-به-عنوان-مبداء-مهاجرت-تحصیلی

ترکیه به عنوان مقصد نهایی مهاجرت تحصیلی

اگر قصد تحصیل در ترکیه دارید می توان گفت مقصد مناسبی را انتخاب کرده اید. ترکیه به سبب نزدیکی به ایران و به علت روابط مطلوبی که با کشورمان دارد رفت و آمد را برای شما ساده می کند. برای ورود به این کشور نیاز به ویزا ندارید و زمان و هزینه کمتری را به این منظور صرف خواهید کرد.

از طرفی ترکیه با برخورداری از آب و هوای مناسب˓ امکانات رفاهی و گردشگری بسیار خوب و همچنین وضعیت علمی مطلوب انتخاب معقولی به نظر می رسد. تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی می تواند همراه با تجربه تحصیل در برخی کشورهای مطرح دنیا باشد. علاوه بر آن دانشجویان بین المللی می توانند در صورت واجد شرایط بودن از بورسیه های مختلف تحصیلی بهره ببرند.

بنابر موارد ذکر شده ترکیه را می توانید به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود در نظر بگیرید و از تجربه تحصیل در این کشور لذت ببرید.

ترکیه به عنوان مقصد واسطه مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا˓ استرالیا˓ کانادا˓ آلمان و بسیاری کشورهای دیگر به سادگی صورت نمی گیرد.  برای مثال چنان چه قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته باشید حدود یک سال به طول می انجامد تا به شما وقت مصاحبه داده شود. از سوی دیگر˓ در صورت انجام فرآیند نمی توان نتیجه را پیش بینی کرد و باید تا لحظه آخر منتظر بود. یک جایگزین مناسب برای تسهیل روند مهاجرت تحصیلی می تواند مهاجرت تحصیلی از طریق یک کشور واسطه باشد.

یک واسطه با چالش ها˓ هزینه و زمان کمتر برای ایرانیان می تواند انتخاب ترکیه به عنوان مقصد اولیه مهاجرت تحصیلی باشد.

پیش تر در مقاله ای تحت عنوان ۵ دلیل برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه به دلایل و مزیت های تحصیل در ترکیه اشاره کردیم. اگر بخواهیم به اجمال به این مزیت ها اشاره کنیم عبارت اند از:

▪ هزینه های مناسب زندگی و تحصیل در ترکیه

▪ روابط مطلوب ترکیه با سایر کشورها ( که سبب بهبود کیفیت آموزش در ترکیه شده و امکان تبادل دانشجو را نیز فراهم کرده است)

▪ کیفیت مطلوب آموزش در ترکیه

▪ اتخاب رشته

▪ امکان اخذ اقامت

این دلایل در کنار عدم نیاز به ویزا برای ورود به ترکیه آن را به مقصد واسطه مناسب برای مهاجرت به کشورهای موفق جهان تبدیل کرده است. در حقیقت روابط بین المللی مطلوب ترکیه با سایر کشورها و اعتبار مدرک تحصیلی این کشور باعث می شود تا افراد پس از مدتی بتوانند از این طریق به کشورهای اروپایی یا غربی مهاجرت کنند.

می توان گفت تنها چالش پیش روی افراد برای تحصیل در ترکیه پذیرفته شدن در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه است. رایج ترین آزمون ورودی دانشگاه در مقطع کارشناسی در ترکیه یوس (YOS) نام دارد. هر دانشگاه در ترکیه خود طراح و مجری برگزار کننده آزمون یوس است. به عبارت دیگر˓ یوس آزمونی با ساختار و مواد یکسان است و هر دانشگاه یک آزمون یوس ویژه دارد. این آزمون ها تنها در حدود سوالات و سختی با یکدیگر متفاوت اند. بنابراین با تمرکز بر سه بخش آزمون یوس شامل ریاضی˓ هندسه و هوش می توان این آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشت. در ادامه نیز می توان از مزایای تحصیل در ترکیه استفاده نمود.

چنان چه علاقه مند به تحصیل در ترکیه هستید کلاس های آموزشی آنلاین یوس ۲۰۲۱ در یونی لند را از دست ندهید!

در این مقاله به ترکیه به عنوان یک مقصد واسطه مهاجرت تحصیلی پرداختیم. به عبارت دیگر˓ ترکیه تنها ایستگاه یا مقصد نهایی مهاجرت نیست. این کشور به سبب ارتباطات بین المللی مناسب خود با سایر کشورها می تواند به عنوان یک سکوی پرش برای مهاجرت نهایی افراد به کشورهای پیشرفته و موفق جهان باشد.

پرداختن به مسئله مهاجرت از طریق یک کشور واسطه نظیر ترکیه حاصل تجربه برخی از مدرسان یونی لند در رابطه با مهاجرت تحصیلی و چالش های آن بوده است. تجربه این افراد نشان می دهد در برخی موارد مهاجرت مستقیم از کشور زادگاه یا محل تحصیل افراد بسیار دشوار و زمانبر است. از همین رو یک راه حل مناسب می تواند مهاجرت تحصیلی از طریق یک کشور واسطه باشد.

یونی لند مقالات و بسته های آموزشی ویژه ای برای تحصیل در ترکیه برای علاقه مندان  این حوزه تدارک دیده است. کافی است با یونی لند همراه باشید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.