021-91305905

آزمون یوس (راه حلی برای جبران انتخاب رشته غلط در دبیرستان)

فهرست مطالب

انتخاب رشته در مقطع متوسطه یا دبیرستان در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته در دانشگاه تابع همین انتخاب است. با این حال اگر فردی در انتخاب رشته خود در مقطع دبیرستان دچار خطا شد، چاره چیست؟

راه حل های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. برای مثال می توان بازگشت و پس از انتخاب مجدد رشته درست، دوباره تحصیل را آغاز کرد. اما این راه شاید راه چندان خوبی نباشد. اما یک راه بهتر و ساده تر نیز وجود دارد! می توان این اشتباه را به هنگام ورود به دانشگاه جبران کرد. اما چگونه؟

آزمون یوس می تواند یکی از انتخاب های پیش روی شما باشد. با شرکت در آزمون یوس جبران این اشتباه برای شما ممکن خواهد بود. اگر چه این راهکار مناسب افرادی است که تصمیم به مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارند، اما خواندن ادامه این مقاله برای همگان خالی از لطف نخواهد بود.

آزمون یوس

انتخاب رشته در مقطع متوسطه در ایران

متاسفانه انتخاب رشته در مقطع دبیرستان در حالی صورت می گیرد که بسیاری از دانش آموزان شناخت صحیحی از خود و آینده خود ندارند. انتخاب افراد در این مقطع بر نظر عرف استوار است. در سال های گذشته انتخاب اول دانش آموزان ممتاز رشته ریاضی، فیزیک بود. انتخاب های دیگر نیز بر حسب معدل دانش آموزان به ترتیب رشته های علوم تجربی˓ علوم انسانی و سپس رشته های موجود در هنرستان بود.

اخیرا طی چند سال گذشته اولویت دانش آموزان ممتاز از رشته ریاضی و فیزیک به رشته علوم تجربی تغییر کرده است. به عبارتی انتخاب اول دانش آموزان ممتاز رشته علوم تجربی است. انتخاب های بعدی آنان نیز رشته علوم انسانی˓ رشته های هنرستان و در وهله آخر رشته ریاضی و فیزیک است. این الگوی انتخاب رشته در سالیان گذشته و حال تنها بر اساس اقبال عموم و عرف صورت می گرفته است و پشتوانه منطقی ندارد.

نادیده گرفتن استعداد و علاقه دانش آموزان بزرگترین و تقریبا غیر قابل جبران ترین خساراتی است که در این نوع انتخاب رشته به بار می آیند. شاید با خود فکر کنید که تنها راه حل این انتخاب نادرست تغییر رشته است. اما اگر بیشتر فکر کنید تایید خواهید کرد که تغییر رشته به سادگی امکان پذیر نیست.

اگر شما یک سال پس از انتخاب رشته خود به این مسئله پی ببرید که انتخابتان اشتباه است، ممکن است بتوانید آن را جبران کنید. اما در صورتی که دو یا سه سال از انتخاب رشته شما بگذرد ترجیح می دهید به جای این که بازگردید، این مسیر اشتباه را تا انتها طی کنید. چرا که بازگشت برای اصلاح این مسیر نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار است و در صد کمی از افراد به این کار تن می دهند. بنابراین بسیاری از افراد یا مسیر تحصیل خود را با همین اشتباه ادامه می دهند و یا تحصیل را برای همیشه کنار می گذارند.

این مسئله زمانی بغرنج تر می شود که افراد با همین انتخاب اشتباه وارد دانشگاه می شوند. چرا که شرکت در کنکور و انتخاب رشته دانشگاه باید بر اساس همان انتخاب رشته مقطع دبیرستان صورت گیرد. این موضوع نهایتا ورود افراد به بازار کار را نیز تحت شعاع قرار می دهد. چرا که همه ما می دانیم کارآیی و کارآمدی یک فرد شاغل در کنار لزوم دانش و مهارت، به یک فاکتور حیاتی به نام علاقه نیازمند است. طبیعتا زمانی که افراد رشته تحصیلی خود را چندان با میل و علاقه ادامه نمی دهند، در حین انجام کار نیز انگیزه کافی نخواهند داشت.

اما با وجود همه مواردی که گفته شد، راه حلی برای این موضوع وجود دارد. راه حلی که بدون نیاز به بازگشت و تغییر رشته خود می توانید از آن بهره ببرید.

آزمون یوس

آزمون یوس و فرصت طلایی جبران

ترکیه کشوری است که در همسایگی ایران قرار دارد. این کشور به چند دلیل می تواند انتخاب مناسبی برای علاقه مندان مهاجرت تحصیلی باشد. کیفیت مطلوب آموزشی˓ رفت و آمد آسان و صرفه اقتصادی را می توان از جمله این دلایل دانست. اما مهمترین ویژگی و در واقع فرصت طلایی که مهاجرت به ترکیه به افراد هدیه می دهد فرصت جبران انتخاب رشته اشتباه در دبیرستان است. اما چگونه؟! در ادامه با ما همراه باشید.

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و ورود به دانشگاه های آن لازم است، در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنید. آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه یوس نام دارد. آزمون یوس یک آزمون سراسری مانند کنکور در ایران نیست. این آزمون توسط هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می شود. اگر چه هر دانشگاه به صورت جداگانه اقدام به برگزاری آزمون یوس می کند، اما این آزمون تنها از سه بخش هوش˓ ریاضی و هندسه تشکیل می شود.

اولین نکته طلایی در رابطه با آزمون یوس این است که شما صرف نظر از رشته ای که در مقطع دبیرستان خود خوانده اید، برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کنید. برای مثال اگر در رشته علوم تجربی یا تربیت بدنی تحصیل کرده اید، برای مهاجرت به ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کنید. همچنین تنها مباحثی که باید بر آن ها مسلط باشید هوش˓ ریاضی و هندسه هستند.

دومین نکته طلایی در رابطه با آزمون یوس این است که پذیرش در این آزمون، امکان تحصیل در رشته های بسیار متنوع در دانشگاه را فراهم می کند. برای مثال اگر قصد دارید در رشته پزشکی˓ حقوق˓ موسیقی˓ مهندسی عمران و هر رشته دیگری تحصیل کنید˓ کافی است در آزمون یوس شرکت کنید و نمره لازم را کسب کنید.

بنابراین مهم نیست رشته شما در دبیرستان چه بوده است. اگر به انتخاب خود در دبیرستان علاقه ندارید و یا آن را مناسب استعداد و آینده خود نمی بینید، مهاجرت به کشوری چون ترکیه و شرکت در آزمونی چون یوس می تواند یک راه حل مناسب باشد. شرکت در آزمون یوس علاوه بر این که می تواند شما را به آینده دلخواهتان نزدیک کند از اتلاف زمان ارزشمند و انرژی شما برای بازگشت و تغییر رشته جلوگیری می کند.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با یکی از ویژگی های ارزشمند آزمون یوس آشنا کنیم. همان طور که اشاره شد آزمون یوس آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه است. افرادی که تمابل به مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارند باید صرف نظر از رشته تحصیلی خود در مقطع دبیرستان در این آزمون شرکت کنند. این یک فرصت طلایی برای افرادی است که به هر ذلیل انتخاب رشته دبیرستان خود را غلط می دانند.

یونی لند یک مرجع آموزشی معتبر است و در شاخه های مختلف فعالیت می کند. یکی از این زمینه ها مهاجرت تحصیلی به ترکیه است. چنان چه علاقه مند به تحصیل در ترکیه و شرکت در آزمون یوس هستید روی یونی لند حساب کنید! یونی اند ارائه دهنده جامع ترین و مفید ترین آموزش یوس آنلاین ویژه آزمون یوس ۲۰۲۱ است.

برای آشنایی کامل با کلاس آنلاین یوس ۲۰۲۱ یونی لند در دوره های رایگان  Pre Yos شرکت کنید. همچنین می توانید با مطالعه مقالات یونی لند در دسته اپلای در رابطه با مهاجرت تحصیلی به ترکیه تمامی اطلاعات لازم را کسب کنید. نظرات و دغدغه های خود را با ما در میان بگذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.