021-91305905

آزمون یوس به زبان فارسی + درباره آزمون یوس

آزمون یوس به زبان فارسی

فهرست مطالب

هنگامی که صحبت از آزمون یوس به میان می آید برخی از افراد دغدغه زبان این آزمون را دارند. در واقع نگرانی آنان از این جهت است که آیا توان درک سوال و پاسخ گویی به آن را دارند؟ آزمون یوس تنها به زبان ترکی به چاپ می رسد؟ آزمون یوس به زبان فارسی نیز طرح می شود؟

در این مقاله قصد داریم به سوالات فوق و به ویژه آزمون یوس به زبان فارسی بپردازیم. در ادامه ابتدا مقدمه ای پیرامون آزمون یوس برای افرادی که با آن آشنا نیستند خواهیم آورد. سپس به موضوع زبان آزمون یوس و آزمون یوس به زبان فارسی خواهیم پرداخت.

مقدمه ای بر آزمون یوس

آزمون یوس (YOS) ویژه ورود غیر بومیان ترکیه به دانشگاه های این کشور است. افرادی که تمایل دارند به عنوان دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی (رشته های مختلف و پزشکی) در ترکیه تحصیل کنند لازم است در آزمون یوس پذیرفته شوند.

مواد آزمون یوس

آزمون یوس از سه مبحث هوش˓ ریاضی و هندسه تشکیل شده است. این آزمون یک آزمون متمرکز نیست و دانشگاه های ترکیه خود طراح و مجری برگزاری آن هستند.

زمان˓ مکان و هزینه برگزاری آزمون یوس نیز توسط دانشگاه های ترکیه اعلام می شود. البته به منظور سهولت شرکت افراد این آزمون معمولا در یک بازه زمانی معین (فروردین تا خرداد ماه) برگزار می شود.

برای مطالعه کامل پیرامون آزمون یوس می توانید به مقاله آزمون یوس و سایر مقالات یونی لند در دسته اپلای و تحصیل در ترکیه مراجعه کنید. در ادامه مقاله به زبان آزمون یوس خواهیم پرداخت.

زبان آزمون یوس

زبان آزمون یوس

برخی از افراد با وجود تمایل به شرکت در آزمون یوس آشنا نبودن با زبان ترکی را سد بزرگی در مقابل خود می دانند. خوب است بدانید آشنایی با زبان ترکی می تواند هموار کننده مسیر تحصیل پس از پذیرش در آزمون یوس باشد اما برای شرکت در آن ضروری نیست!

همان طور که اشاره شد آزمون یوس از سه بخش هوش˓ ریاضی و هندسه تشکیل شده است. ماهیت سوالات این سه مبحث به گونه ای  است که برای پاسخ گویی به آن ها نیاز به دانش زبانی خاصی ندارید. در واقع سوالات این مباحث بیشتر با فرمول و اشکال سر و کار دارند و متن چندانی برای خواندن ندارند.

آمادگی برای آزمون یوس

البته در سال های اخیر مشاهده شده است که تمایل طراحان سوال به طرح سوال های متنی (مانند پرابلم) بیشتر شده است. این مسئله نیز به دو طریق قابل حل خواهد بود:

۱) افراد از طریق شرکت در کلاس های آمادگی آزمون یوس دانش زبانی کافی برای پاسخ گویی به سوالات را نیز به دست خواهند آورد. در واقع یک کلاس استاندارد یوس لازم است در این زمینه نیز به شرکت کنندگان آموزش لازم را ارائه دهد. بنابراین به هنگام انتخاب کلاس های آموزش یوس خود این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

۲) آزمون یوس به جز زبان ترکی به زبان های دیگر نیز به چاپ می رسد. البته این مسئله کاملا به تصمیم دانشگاه برگزار کننده آزمون بستگی دارد. غالبا آزمون یوس دانشگاه های مختلف ترکیه به زبان ترکی و انگلیسی به چاپ می رسند. برخی از دانشگاه ها نیز در کنار زبان ترکی و انگلیسی گزینه هایی چون زبان فارسی˓ عربی و … را در نظر می گیرند.

آزمون یوس

آزمون یوس به زبان فارسی؛ معرفی چند دانشگاه

همان طور که اشاره شد آزمون یوس برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان فارسی نیز برگزار می شوند. برای اطلاع از این که آزمون یوس یک دانشگاه به چه زبان هایی برگزار می شود لازم است به سایت دانشگاه مراجعه کنید. چنان چه دانشگاهی امکان برگزاری آزمون یوس به زبان فارسی را نیز برای شرکت کنندگان در نظر گرفته باشد به هنگام ثبت نام در آزمون می توانید زبان فارسی را انتخاب کنید.

برخی از دانشگاه های ترکیه در آزمون یوس ۲۰۲۰ امکان شرکت در آزمون یوس به زبان فارسی را برای شرکت کنندگان خود فراهم کرده بودند. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

دانشگاه سلیمان دمیرل (Soleyman Demirel University)

دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)

دانشگاه ارجیس (Erciyes University)

خوب است بدانید دانشگاه های سلیمان دمیرل و آتاتورک در سال تحصیلی ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ مورد تایید وزارت بهداشت ایران بوده اند.

همچنین دانشگاه ارجیس در سال تحصیلی ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ مورد تایید وزارت علوم˓ تحقیقات و فناوری کشورمان بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه و لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله نیز به آزمون یوس به ویژه زبان این آزمون پرداختیم. همان طور که اشاره شد برخی از دانشگاه های ترکیه  امکان برگزاری آزمون یوس به زبان فارسی را نیز فراهم کرده اند. علاوه بر آن حتی اگر دانشگاهی امکان شرکت در آزمون یوس به زبان فارسی را فراهم نکند از طریق شرکت در کلاس های آمادگی یوس استاندارد می توان به میزان لازم زبان ترکی را نیز فرا گرفت.

یونی لند ارائه دهنده کلاس های آنلاین یوس ۲۰۲۱ و مشاوره تحصیل در ترکیه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید بر روی نام کلاس کلیک کنید. همچنین با مراجعه به مقالات دسته اپلای و تحصیل در ترکیه می توانید پاسخ بسیاری از سوالات خود در زمینه آزمون یوس و تحصیل در ترکیه را بیابید.

امیدواریم شما نیز به خانواده یونی لند بپیوندید. لطفا سوالات˓ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم خدماتمان را به بهترین شکل به شما ارائه دهیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.