گوگل اسکولار چیست؟ | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

گوگل اسکولار چیست؟

گوگل اسکولار یک موتور جستجوی رایگان است که به‌طور خاص ادبیات علمی و منابع دانشگاهی را جستجو می‌کند. شاید برای یافتن منابع تحقیقاتی تعداد زیادی روش وجود داشته باشد، اما بدون شک گوگل اسکولار از مجموعه‌ی سرویس گوگل است.

آسان‌ترین روش برای تمام افراد فعال که در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی مشغول به فعالیت می‌باشند، است. گوگل اسکولار که از رابط آشنا Google استفاده می‌کند. فهرست ادبیات علمی را در طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و قالب‌های نشر (مقالات، چکیده‌ها، کتاب‌ها، جلسات همایش، نظرات دادگاه، پایان‌نامه‌ها و موارد دیگر) مشخص می‌کند که تقریباً 160 میلیون استناد به دست می‌آید. از آنجا که به شما این امکان را می‌دهد که مجموعه‌ای از رشته‌ها و منابع را در یک لیست واحد جستجو کنید، می‌توانید به‌سرعت برای بحث علمی پیرامون یک موضوع خاص به آن مطلب دسترسی پیدا کنید. به همین ترتیب، گوگل اسکولار یک منبع عالی برای انجام تحقیقات سطح بالا و مقدماتی است. همچنین برای کشف نویسندگان و انتشارات مرتبط با تحقیقات شما نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

در حقیقت باید به این نکته اشاره داشت که جستجو در گوگل آن‌قدرها هم معتبر نبوده و بسیاری از مطالب قابل‌اعتماد و استناد نبودند، به همین منظور گوگل سرویس Google Scholar خود را طراحی و عرضه کرد. با گوگل اسکولار هنگام جستجوی کلیدواژه‌ها، هزاران سایت با عناوین و موضوعات مختلف به شما نمایش داده نمی‌شوند و صرفاً مستندات و مقالات و کتاب‌های علمی نمایش داده می‌شوند. برای نگارش مقاله ISI نیاز به مطالب به‌روز دارید، بنابراین نیازمند فراهم کردن منابع معتبر برای ترجمه مقاله خود هستید.

بدنه‌ی اصلی سایت گوگل اسکولار مشابه سایت گوگل است. بدین معنی که بعد از جستجو کردن موضوع موردنظرتان، نتایج به‌صورت مستقیم در صفحه سایت نمایش داده می‌شود و نتایج به‌دست‌آمده در سایت گوگل اسکولار برخلاف سایت خود گوگل بر اساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می‌شود، یعنی مرتب کردن یافته‌ها بر اساس میزان ارجاع آن به آن توسط دیگر مؤلفان است.

گوگل اسکولار را می‌توان یک نقطه شروع برای کار پژوهشی دانست اما این موتور جستجو همۀ ماجرا نیست! هنوز هم نیازمند مراجعه به منابع و مقالات دیگر هستید. گوگل اسکولار یک موتور جستجوی رایگان و تقریباً جامعی است که با دارا بودن منابع بسیار زیاد می‌تواند اکثر منابع مطالعاتی موردنیاز را فراهم کند. با همه این‌ها بازم هم نمی‌توان این سرویس را بهترین موتور جستجوی مقالات علمی دانست.

گوگل اسکولار برای دانشجویان کالج یا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و سایر دانشگاهیان ساخته‌شده است. این همچنین می‌تواند به کسانی که به نوشتن مقالات دانشگاهی می‌پردازند نیز کمک کند تا کتابخانه‌ها را راحت‌تر ایجاد کنند. هرکسی می‌تواند از این مزایا استفاده کند. درصد زیادی از حجم محتوای این پایگاه داده را کتب و مقالات علمی به خود اختصاص داده‌اند و بخش اندکی مربوط به پایان‌نامه‌ها و مستندات است. این منابع اکثراً از دیتابیس‌های علمی پژوهشی، آرشیوهای خاص، مخازن، جوامع و انجمن‌های تخصصی علمی، مراکز دانشگاهی و سایت‌های مرجع تأمین می‌شوند.

ادامه مطلب  روش صحیح مطالعه برای موفقیت در امتحان (راهکارهایی برای بهتر درس خواندن)

شرکت گوگل تاکنون آمار رسمی و دقیقی از تعداد منابع موجود در سرویس خود ارائه نداده است، اما طبق آمارهای غیررسمی، در سال ۲۰۱۷، این موتور جستجو بیش از ۲۱۰ میلیون سند و مقاله در پایگاه اطلاعاتی خود نگهداری کرده است. این نکته را به خاطر داشته باشید که همیشه مطالب و مقالات جدیدتری به گوگل اسکولار اضافه می‌شوند و ازآنجایی‌که شما نیز باید درزمینهٔ کار تحقیقاتی خود به‌روز باشید و از آخرین تغییرات و رویدادهای اتفاق افتاده محور موضوع پژوهش خودآگاه شوید، گوگل اسکولار به شما این امکان را خواهد داد که کلیدواژه موردنظرتان را در قسمت create alert وارد کرده و آدرس ایمیل خود را نیز اضافه کنید.

شاخص‌های گوگل اسکولار، مسیری بسیار آسان برای پژوهشگران فراهم می‌کند تا به تأثیر مقالات و دیگر آثار علمی خود در جوامع علمی پی ببرند. نویسندگان با بررسی اینکه ناشرین به چه نوع مقالاتی ارجاع می‌دهند، بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند که آثار خود را برای انتشار به کدام‌یک از ناشرین بفرستند. شاخص‌های گوگل اسکولار در حال حاضر مقالات منتشرشده بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را پوشش می‌دهد.

شما می‌توانید از طریق ایجاد پروفایل عمومی امکان مشاهده مشخصات هر نویسنده در نتایج جستجوی گوگل اسکولار را مشاهده نمایید. رزومه علمی و آموزشی و همچنین همه پژوهش‌های آن نویسنده، همه به‌وسیله این صفحه شخصی قابل جستجو و مشاهده است. از همه مهم‌تر اینکه حتی اگر محققی چندین مقاله نوشته باشد و اسمش با نویسندگان دیگر مشابه باشد، بازهم به‌آسانی می‌توان اثرش را پیدا کرد. با استفاده از گوگل اسکولار، می‌توان مقالات مرتبط باهم را نیز به مطلب افزود. هنگامی‌که یک ارجاع جدید به اثر فرد در وب صورت گیرد، شمار ارجاعات به آن مقاله به‌صورت خودکار بروز رسانی می‌شود. با در اختیار داشتن این پروفایل عمومی در گوگل اسکولار، «مقالات منتشرشده توسط پژوهشگر»، «تعداد استنادهای دریافتی هر پژوهشگر به تفکیک سال‌های مختلف و هر یک از مقالات»، «شاخص‌های h-index و i10-index پژوهشگر»، «همکاران پژوهشی پژوهشگر» قابل‌مشاهده بوده و امکان «دنبال کردن فعالیت‌های پژوهشگر» و همچنین «ایجاد کتابخانه شخصی» فراهم می‌گردد.

برای ساختن گوگل اسکولار باید با استفاده از حساب کاربری که شما در گوگل دارید وارد گوگل اسکولار شوید، در غیر این صورت شما می‌توانید در profile Citations Scholar Google به‌طور رایگان ثبت‌نام نمایید. سپس زمانی که وارد صفحه حساب کاربری گوگل می‌شوید، فرم form up sign Citations ظاهر می‌گردد. نام و مشخصات خود را در فرم تکمیل کنید. آدرس ایمیل دانشگاهی برای تائید موردنیاز است. بعد از کلیک بر روی دکمه step next، صفحه‌ای باز می‌شود که فهرست گروهی از مقالات نوشته‌شده توسط افرادی با نامه‌ای مشابه خودتان را در آن می‌بینید. مقالات مربوط به خود را انتخاب کنید. می‌توانید گزینه articles all see را انتخاب نموده و مقالات مربوط به خود را انتخاب کنید و یا به‌طور گروهی مقالات را اضافه نمایید.

ادامه مطلب  هوش مصنوعی چیست؟

مهم‌ترین نکات در مورد جست‌وجوی گوگل اسکولار

نکات جستجو در گوگل اسکولار

  1. بزرگ و کوچک بودن حروف کلیدواژه‌های جستجو حساس نیست.
  2. کلیدواژه‌های جستجو با عملکرد AND با یکدیگر ادغام می‌شوند.
  3. فول تکست منابع پژوهشی برای یافتن نتایج جستجو می‌شوند.

گوگل اسکولار فارسی

گوگل اسکولار فارسی متعلق به شرکت گوگل است و به‌طور رایگان در دسترس همگان قرار دارد. به کمک گوگل اسکولار فارسی می‌توان نوشته‌های علمی، استنادات، نویسندگان و مقالات را مورد جستجو قرارداد و رویدادهای علمی اخیر در حوزه‌های تحقیقاتی مختلف را دنبال کرد. نویسندگان مقالات می‌توانند در گوگل اسکولار پروفایل عمومی تهیه نمایند و مقالاتی را که به مقاله آن‌ها استناد نموده‌اند را مشاهده کنند به کمک گوگل اسکولار می‌توان اچ ایندکس نویسنده مقاله را مشاهده نمود. دقت این ابزار برای اچ ایندکس از سایر ابزارها کمتر است زیرا مقالات منتشر شده در مجلات غیر معتبر را نیز در محاسبه اچ ایندکس لحاظ می‌کند.

همچنین گوگل اسکولار این قابلیت را دارد که به‌طور خودکار پروفایل نویسنده را به‌روز نماید و درصورتی‌که مقاله‌ای از نویسنده منتشرشده باشد آن مقاله را به مجموعه مقالات نویسنده در پروفایل وی اضافه کند. از طریق این سرویس، شما می‌توانید رزومه علمی و دانشگاهی و پروفایل خود را بسازید و آن‌ها را در وب برای دیگران قابل‌رؤیت کنید. یکی دیگر از اهداف تولید چنین پروفایل‌هایی آشنایی بیش‌ازپیش پژوهشگران باهم و از این طریق مشارکت علمی در کارهای تحقیقاتی است. Google Scholar Citation تمام انتشارات شما به زبان فارسی و انگلیسی و … را نمایش می‌دهد و همانند دو پایگاه استنادی اسکوپوس ۲ و آی اس آی ۳ شاخص، شما را محاسبه می‌کند. ازآنجاکه این سرویس گوگل، استنادات به مقالاتی که در اسکوپوس و آی اس آی نمایه نشده اند، مانند اکثر مقالات فارسی را نیز محاسبه می کند، اغلب شاخص بالاتری را برای نویسندگان و پژوهشگران نمایش می‌دهد.

گوگل اسكولار چيست؟

اگر به دنبال مقاله‌ای خاص می‌گردید به شما گوگل اسکولار را پیشنهاد می‌کنیم. در گوگل اسکولار شما می‌توانید مقاله‌های جدید و قدیمی را جستجو کنید. یافتن مقالات جدید انگلیسی و فارسی در گوگل اسکولار بسیار آسان است. فقط کافی است کلمه یا کلیدواژه موردنظر را جستجو کنید. اسکولار به معنای پژوهشگر یا محقق است. به‌طورقطع پژوهشگران برای یافتن منابع پژوهشی معتبر دچار شک و تردید خواهند بود و برای انجام کارهای پژوهشی خود نیاز به منابع علمی معتبر دارند. برای دستیابی به این منابع روش‌های زیادی در دسترس پژوهشگران قرار دارد. یکی از این منابع گوگل است اما اکثر پژوهشگران به اطلاعات و منابع علمی که گوگل در اختیارشان قرار می‌دهد استناد نمی‌کنند، ازاین‌رو گوگل امکانی بانام گوگل اسکولار (Google Scholar) را فراهم ساخته تا به‌وسیله آن، پژوهشگران بتوانند به منابع علمی معتبر دسترسی داشته باشند.

گوگل اسکولار قسمت مخصوص برای جست‌وجو در مطالب علمی و پژوهشی است. شما با این جستجوگر می‌توانید در منابع دانشگاهی و پژوهشی شامل مقالات، رساله‌های دانشگاهی، کتاب‌ها، چکیده‌ها و متون حقوقی و قضایی به جستجو بپردازید. منابع جستجو شونده از پایگاه‌های ناشران دانشگاهی، انجمن‌های علمی، گنجینه‌های برخط، دانشگاه‌ها و دیگر پایگاه‌های علمی و پژوهشی خواهد بود.

ادامه مطلب  ثبت نام کنکور ارشد

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد گوگل اسکولار این است که شما نباید به‌طور دائمی به این موتور جست‌وجو وابسته شوید بلکه باید از آن به‌عنوان یک وسیله برای رسیدن به منابع معتبر جهت تحقیق استفاده کنید و درنهایت با دانش خود و کتاب‌های علمی معتبر تحقیق خود را کامل نمایید. درواقع گوگل اسکولار یا گوگل اسکولار برترین موتور جستجوی رایگان منابع علمی است. دانشجویان و پژوهشگران در بسیاری از مواقع برای یافتن مدارک علمی مرتبط با رشته تحصیلی و یا زمینه پژوهشی خود به مشکل برمی‌خورند و سعی می‌کنند تا بهترین منابع را پیدا کنند.

گوگل اسکولار به شما کمک می‌کند که از یک جای مناسب در میان جهانی از پژوهش‌های دانشگاهی و سازمانی به جستجو بپردازید و به اطلاعات مرتبط با زمینه کاری خود دست یابید. گوگل اسکولار می‌کوشد تا اسناد را به همان شیوه پژوهشگران رتبه‌بندی نماید، یعنی متن کامل هر سند را می‌سنجد و در نظر می‌گیرد که از کجا منتشر شده، چه کسی آن را نوشته، چند بار به آن استناد شده و تازه‌ترین استنادها از چه زمانی است. گوگل اسکولار شما را با اسناد کلیدی در هر زمینه پژوهشی آشنا می‌کند و از این راه به همگان فرصت می‌دهد تا بر شانه‌های غول‌ها بایستند و در تولید اسناد علمی آینده نقش داشته باشند. از دیگر امکانات گوگل اسکولار می‌توان به امکان جستجوی مقاله‌ها برحسب سال انتشار، مشاهده ارجاع‌ها و جستجو بر اساس آن، امکان مشاهده شمار ارجاع‌‌ها، یافتن نسخه‌های گوناگون مقاله در اینترنت، امکان ارائه ارجاع قالب‌بندی شده مقاله با فرمت‌های گوناگون، نمایش اطلاعات نویسندگان اشاره نمود.

بورسیه تحصیلی گوگل

بورس تحصیلی Google یک ابتکار عمل جدید توسط شرکت گوگل است که هدف آن ارائه پشتیبانی مالی به دانشجویانی است که مایل هستند حرفه خود را در زمینه حرفه ای دنبال کنند. این یک فعالیت گسترده است که شامل تعدادی از بورس‌های تحصیلی و مسابقات است که برای دانشجویان در سراسر جهان در دسترس قرار گرفته است. هر ساله، گوگل فرصت‌هایی را برای دانش آموزان مدرسه، افراد مشغول در حوزه فن‌آوری، توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند تا در دنیای فناوری، فعالیت خود را شروع و گسترش دهند. بورس گوگل نه تنها پشتیبانی مالی را به دانشجویان ارائه می‌دهد بلکه فرصتی برای یادگیری آن‌ها از طریق کارگاه‌ها و آموزش‌ها نیز فراهم خواهد کرد. همواره گوگل به این باور اعتقاد دارد که اطلاعات باید در دسترس جهانی باشند. برنامه‌های تحصیلی و بورس تحصیلی گوگل باهدف الهام بخشیدن و کمک به دانش آموزان با شکستن موانعی که مانع ورود آن‌ها به این زمینه‌ها می‌شود، درزمینهٔ محاسبات و فناوری به‌عنوان این دانش آموزان را به رهبران آینده در این زمینه‌ها تبدیل نمایند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

آموزش معادلات دیفرانسیل در یک نگاه

اگر قصد دارید درس معادلات دیفرانسیل را برای امتحانات دانشگاه یا کنکور ارشد آموزش ببینید، باید بگوییم بررسی این مقاله نقطه عطف تصمیم شما خواهد شد. در این مقاله با تمام سرفصل‌های معادلات دیفرانسیل و نحوه مطالعه آن‌ها آشنا می‌شوید. همچین منابع فوق‌العاده‌ای معرفی می‌شود که می‌توانید برای آموزش معادلات دیفرانسیل از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

آیا قبل از صرف هزینه و زمان نشتی‌ها را می‌گیرید؟ زمان و هزینه‌ای که برای موفقیت در کنکور صرف می‌کنید مانند پر کردن یک سطل سوراخ است. تا مادامی که نشتی‌های مطالعه شما بر طرف نشده باشد.

بیشتر بخوانید

راهکارهای آموزش زبان انگلیسی

آنچه در این نوشته میخوانید فراگیری آموزش زبان انگلیسی از کودکی یادگیری از طریق گوش دادن به موسیقی مهم‌ترین نکات…

بیشتر بخوانید

آزمون تافل (اطلاعات کاربردی درباره TOEFL )

آنچه در این نوشته میخوانید آزمون تافل چیست؟ آزمون تافل یا آیلتس لهجه آمریکایی یا بریتانیایی آزمون تافل ibt آزمون…

بیشتر بخوانید

روش صحیح مطالعه برای موفقیت در امتحان (راهکارهایی برای بهتر درس خواندن)

آنچه در این نوشته میخوانید چطور درس بخوانیم؟ تکنیک های افزایش بازدهی مطالعه  چگونه محیطی مناسب برای مطالعه ایجاد کنیم؟…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *