پائیز فرصت طلایی مطالعه برای کنکور ارشد | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

پائیز فرصت طلایی مطالعه برای کنکور ارشد

درس خواندن در فصل پائیز برای کنکور ارشد بسیار ارزشمند و در کسب رتبه بالای کنکور مهم می‌باشد. تابستان زمان خوبی برای مطالعه است، اما اگر به دلایل مختلف آن فرصت را از دست داده اید جای نگرانی نیست. هنوز زمان زیادی در انتظار شماست که با برنامه ریزی و تلاش بهترین نتیجه را خواهید گرفت. با درس خواندن در این مدت می‌توانید در کنکور یک قدم جلوتر از سایر رقیبانی باشید که شرایط مشابه شما دارند. بهترین کار این است که دروس پایه را مطالعه کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

همچنین فرصت کافی برای بهبود نقاط ضعف و بالا بردن نقاط قوت فعلی خود دارید. با ما همراه باشید تا همه نکات مربوط به برنامه ریزی کنکور ارشد را بدانید.

برنامه‌ ریزی کنکور ارشد

به طور کلی داشتن برنامه برای دستیابی به اهداف امری ضروری است. برای کسب رتبه مورد نظر در کنکور نیز احتیاج به یک برنامه همه جانبه و کامل دارید. جهت برنامه‌ ریزی کنکور ارشد باید نکات خاصی رعایت گردد. ازجمله :

قابل انجام بودن

این نکته را می‌توان جزو مهم‌ترین اصول برای برنامه ریزی کنکور ارشد دانست. قابل انجام بودن به این معناست که هر فرد با توجه به توانایی‌هایی که دارد برنامه ریزی مخصوصی برای خود تدوین نماید.

به عنوان مثال فردی که تنها 4 ساعت در روز توانایی مطالعه دارد نباید روزی 8 ساعت مطالعه را در برنامه‌ریزی‌اش بگنجاند. چنین برنامه‌ای به طور قطع با شکست مواجه خواهد شد. اما اگر واقعا قصد دارید ساعات مطالعه خود را افزایش دهید بهتر است ابتدا از کم شروع کرده و به مرور ساعاتی به آن اضافه کنید.

برنامه ریزی کنکور ارشد

تنوع

یکی از مواردی که لازم است در برنامه ریزی رعایت گردد، تنوع می‌باشد. باید طوری برای خود برنامه ریزی تدوین کنید که در طول روز هم خواندن دروس عمومی و هم خواندن دروس تخصصی را شامل شود. به این ترتیب از مطالعه یک درس خاص خسته نخواهید شد و برنامه‌ ریزی کنکور ارشد را متنوع کرده‌اید.

هدفمندی

با در نظر گرفتن هدف خود که شامل رتبه، رشته و دانشگاه مورد نظر شماست، اقدام به برنامه ریزی کنید. بدیهی است رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف، رتبه‌های مختلفی را می‌طلبند. بنابراین اگر قصد قبولی در یک ‌رشته سطح بالا را دارید بایستی میزان مطالعه و تلاش خود در طول روز را افزایش دهید.

ادامه مطلب  رشته مدیریت دولتی

مطالعه همه دروس برای کنکور ارشد

توجه داشته باشید که صرف علاقه، تعیین کننده دروسی که قرار است بخوانید، نخواهد بود. شما باید همه دروس، اعم از دروس مورد علاقه و دروسی که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید در برنامه‌ ریزی کنکور ارشد خود قرار دهید.

یکی از دروس مهم برای کنکور ارشد، ریاضی می‌باشد. این درس برای رشته‌های مهندسی دارای اهمیت بالایی بوده و نیاز است به طور ویژه آن را در برنامه خود بگنجانید.

درس‌هایی مفهومی مثل ریاضی را صبح‌ها مطالعه کنید. زیرا در آن زمان مغز شما آزادتر و انرژی بیشتری برای مطالعه دارد.

برنامه ریزی آسان برای کنکور ارشد

پیش از هر چیز باید به این توجه کنید که چند روز تا زمان کنکور باقی‌مانده؛ سپس با توجه به تعداد روزها میزان فشرده بودن برنامه‌تان را تعیین نمایید.

پس از آن بررسی کنید در طول روز قادر به چند ساعت مطالعه هستید. و قدم بعدی تشخیص سختی یا آسانی هر درس است. شما باید با توجه به میزان سختی و ضریب هر درس تصمیم بگیرید چند ساعت در هفته را به مطالعه آن اختصاص دهید.

خواب کافی

نکاتی برای برنامه ریزی کنکور ارشد

زمان استراحت

به طور قطع پس از مطالعه یک درس نیاز به استراحت خواهید داشت. این کار شاید در ظاهر وقت‌گیر باشد اما بازدهی شما را بالا می‌برد. بنابراین در برنامه ریزی کنکور ارشد حتما زمانی برای استراحت نیز در نظر بگیرید.

جبران زمان مطالعه از دست رفته

همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد، بعضی مواقع ممکن است کاری خارج از برنامه پیش بیاید. این موضوع شما را کمی از برنامه‌تان عقب می‌اندازد. سعی کنید زمانی را در هفته به جبران مطالعه برای درس‌هایی که به تعویق افتاده‌اند، اختصاص دهید.

همه چیز را در برنامه ذکر کنید

در برنامه‌ ریزی برای کنکور ارشد همه چیز را بنویسید. میزان مطالعه در طول روز، میزان استراحت، میزان تفریح و ورزش و… . فراموش نکنید به تفریح نیز نیاز دارید تا جایی که به زمان مطالعه شما آسیب نزند برای اوقات فراغت خود نیز برنامه داشته باشید. بدیهی است که هر چه به زمان کنکور کارشناسی ارشد نزدیک‌تر می‌شوید باید از زمان تفریح بکاهید و به زمان مطالعه خود اضافه کنید.

ادامه مطلب  معرفی مهندسی انرژی‌های تجدید پذیر

زمان مطالعه را کم‌کم افزایش دهید

شما باید ابتدا زمان کمتری برای مطالعه دروس در برنامه ریزی کنکور ارشد نظر بگیرید. و بعد به‌صورت هفتگی این زمان را افزایش دهید. به این معنا که در هفته دوم سعی کنید روزی نیم ساعت بیشتر درس بخوانید. البته نباید آن‌قدر زمان مطالعه را افزایش دهید که باعث خستگی و در نتیجه کنار گذاشتن کل برنامه شود.

بعضی افراد در ابتدا ساعات زیادی برای مطالعه در نظر می‌گیرند؛ که این امر موجب می‌گردد به زودی از مطالعه زیاد خسته شده و از برنامه خود عقب بمانند. مهم‌ترین اصل در برنامه ریزی در نظر گرفتن توانایی‌های خودتان می‌باشد. پس انتظارات غیرواقعی از خود نداشته باشید.

خواب کافی

یکی از عوامل تعیین کننده در موفق بودن برنامه ریزی کنکور ارشد، داشتن خواب منظم و کافی است. تنها در صورتی که خواب خوبی در طول شب داشته باشید، می‌توانید صبح زود از خواب بیدار شده و مطالعه دروس را آغاز کنید. اگرچه بعضی از ما دچار شب‌بیداری و خواب هنگام صبح شده‌ایم، اما از نظر علمی نیز در ساعات آخر شب باید به مغزمان استراحت بدهیم تا عملکرد بهتری در روز داشته باشد.

واحد مطالعه

برای بهتر عمل کردن در کنکور ارشد باید یک واحد مطالعه برای خود در نظر بگیرید. برای مثال برخی افراد توانایی دو ساعت مطالعه پشت سر هم را دارند و پس از آن به استراحت نیاز پیدا می‌کنند. این واحد مطالعه برای هر فرد متفاوت است و با توجه به ویژگی‌های شخصی‌اش تعیین می‌گردد.

همیشه طبق برنامه پیش بروید

حتی اگر یک روز از برنامه‌تان عقب ماندید؛ نباید آن را به طور کلی کنار بگذارید. شما برای جبران زمان‌دارید. و باید توجه داشته باشید بدون یک برنامه جامع احتمال موفقیتتان پایین می‌آید. پس برنامه ریزی کنکور ارشد را تا انتها دنبال کنید.

منابع کنکور ارشد

کتاب‌های زیادی در بازار برای مطالعه وجود دارند؛ پس بهتر است برای خرید کتاب‌های علوم پزشکی به انتشاراتی مراجعه کنید که در آن کار تخصص دارد. نه انتشاراتی که برای همه رشته‌ها کتاب‌هایی ارائه می‌کند.

مطالعه کنکور ارشد

مشاوره برنامه ریزی

با خودتان صادق باشید. اگر توانایی نوشتن برنامه را دارید، خودتان دست‌به‌کار شوید؛ در غیر این صورت حتما از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

در هر صورت مراجعه به یک مشاور برای راهنمایی و گوشزد نکاتی که ممکن است از چشم شما دور بمانند بد نیست.

ادامه مطلب  آشنایی با گرایش کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز

چه دروسی را بیشتر بخوانید؟

بدیهی است که باید بیشترین تمرکز خود را روی دروس تخصصی بگذارید. کتاب‌های تست تالیفی و کنکور سال‌های گذشته نیز جزو مواردی هستند که نباید فراموششان کنید. با تست زدن می‌توانید به نقاط قوت و ضعف خود پی برده و سطح خود را بهتر ارزیابی نمایید.

دروس پایه پس از دروس تخصصی، مورد اهمیت هستند؛ اما این دروس می‌توانند عامل تعیین کننده‌ای در رتبه شما باشند. هرچقدر در آن‌ها بهتر باشید، در جایگاه بالاتری نسبت به رقیبانتان قرار خواهید گرفت. درس ریاضی یکی از همین دروس پایه است که معمولا افراد به دلیل عدم علاقه، به آن بی‌توجهی می‌کنند. در صورتی که مطالعه درس ریاضی برای رشته‌های مهندسی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. و مطالعه آن می‌تواند وجه متمایز کننده شما از سایر رقیبانتان بشود.

برنامه ریزی حجمی برای کنکور ارشد

برنامه ریزی می‌تواند به دو صورت حجمی و زمانی انجام گیرد. برنامه ریزی زمانی، به آن معناست که شما تصمیم می‌گیرید روزی یک ساعت از زمانتان را به مطالعه درس ریاضی اختصاص دهید. این برنامه ریزی ساده به نظر می‌رسد. اما عیب آن عبارت است از عدم بررسی دقیق حجم کتاب و امکان تکمیل نشدن مطالعه آن.

به عبارت دیگر شما تعیین نکرده‌اید هرروز چند صفحه مطالعه کنید و در پایان ممکن است کتاب را هم به اتمام نرسانید و با مشکل مواجه شوید.

مفهومی که در مقابل این نوع از برنامه ریزی وجود دارد؛ برنامه ریزی حجمی می‌باشد. در این روش فرد تصمیم می‌گیرد برای مثال روزی 20 صفحه از کتاب ریاضی را مطالعه نماید. در این صورت با اطمینان می‌داند کتاب چه زمانی به اتمام می‌رسد.

برنامه ریزی کنکور ارشد

برنامه ریزی کنکور ارشد به‌صورت هفتگی و ماهانه

در برنامه ریزی کنکور ارشد توجه داشته باشید که قرار است در هفته و در ماه چه میزان از دروس را مطالعه نمایید. برای مثال کتابی را به چهار بخش تقسیم کنید. این کتاب قرار است در طول یک ماه خوانده شود. بنابراین تصمیم بگیرید که در هر هفته لازم است چه میزانی از آن مطالعه گردد.

مرور دروس کنکور ارشد

بهتر است در روزهای نزدیک به کنکور زمانی را به مرور آنچه تابه‌حال خوانده‌اید اختصاص دهید. شما می‌توانید در حین مطالعه هر درس در طول سال، نکات مهم آن را هایلایت کنید تا در هنگام مرور، وقت کمتری از شما گرفته شود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

آموزش معادلات دیفرانسیل در یک نگاه

اگر قصد دارید درس معادلات دیفرانسیل را برای امتحانات دانشگاه یا کنکور ارشد آموزش ببینید، باید بگوییم بررسی این مقاله نقطه عطف تصمیم شما خواهد شد. در این مقاله با تمام سرفصل‌های معادلات دیفرانسیل و نحوه مطالعه آن‌ها آشنا می‌شوید. همچین منابع فوق‌العاده‌ای معرفی می‌شود که می‌توانید برای آموزش معادلات دیفرانسیل از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

آیا قبل از صرف هزینه و زمان نشتی‌ها را می‌گیرید؟ زمان و هزینه‌ای که برای موفقیت در کنکور صرف می‌کنید مانند پر کردن یک سطل سوراخ است. تا مادامی که نشتی‌های مطالعه شما بر طرف نشده باشد.

بیشتر بخوانید

گوگل اسکولار چیست؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهم‌ترین نکات در مورد جست‌وجوی گوگل اسکولار نکات جستجو در گوگل اسکولار گوگل اسکولار فارسی…

بیشتر بخوانید

راهکارهای آموزش زبان انگلیسی

آنچه در این نوشته میخوانید فراگیری آموزش زبان انگلیسی از کودکی یادگیری از طریق گوش دادن به موسیقی مهم‌ترین نکات…

بیشتر بخوانید

آزمون تافل (اطلاعات کاربردی درباره TOEFL )

آنچه در این نوشته میخوانید آزمون تافل چیست؟ آزمون تافل یا آیلتس لهجه آمریکایی یا بریتانیایی آزمون تافل ibt آزمون…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *