مهندسی برق گرایش کنترل | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

مهندسی برق گرایش کنترل

مهندسی برق گرایش کنترل، چنان‌که از نامش برمی‌آید کنترل رفتار سيستم‌های مختلف با توجه به ورودی‌هاي داده‌شده را برعهده دارد. به‌طورکلی در تمام سيستم‌ها، مسئله کنترل خودکار تغيير رفتار سيستم براي نزدیک کردن پاسخ‌های آن به مقادير مطلوب، همواره موردنظر مي‌باشد.

از آنجايي که مثال‌هاي فراواني در اين مورد از کنترل‌های يک کوره گرفته تا کنترل سفينه‌های فضايی و موشک‌ها وجود دارد، يک متخصص کنترل بايد با علوم متنوعي سروکار داشته باشد.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از مهندسی کنترل ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که هدف این علم، کنترل متغیرهای اساسی سیستم (که متغیرهای خروجی می‌تواند تنها بخشی از این متغیرها باشد) بر مبنای برخی ملاک‌های مطلوب می‌باشد. این ملاک‌ها می‌تواند سرعت یک موشک، دمای یک اتاق، زاویه‌ی چرخش بازوی ربات و… باشد.

به‌عنوان یک مثال ساده می‌توان کنترل زمان اوج‌گیری یک هواپیمای جنگنده را در نظر گرفت. در این مثال زاویه پره‌های هواپیما، میزان سوخت تزریقی و سایر متغیرهای تأثیرگذار باید با روش‌های ریاضی محاسبه و سیستم کنترل‌‌کننده به‌دقت طراحی شود تا بتوان زمان عکس‌العمل سیستم را کاهش داد و آن را در برابر اثرات نویز محیط (مانند وزش باد یا …) مقاوم کرد.

دانشجويان مهندسی برق گرایش کنترل گرایش کنترل فارغ از نوع سيستم به روش‌هاي بررسي سيستم می‌پردازند و بدين ترتيب به‌شرط آشنايي با خصوصيات اين سيستم موردنظر قادر به تجزیه‌ و تحلیل و کنترل آن خواهند بود. بد نیست بدانید که خود شاخه‌ کنترل دارای زیرشاخه‌های دیگری ازجمله کنترل مقاوم، کنترل دیجیتالی، کنترل خطی و … می‌شود.

ادامه مطلب  آشنایی با رشته علوم و مهندسی محیط زیست

ارتباط مهندسی برق گرایش کنترل با سایر رشته‌ها

مهندسی کنترل با سایر رشته‌های مهندسی ارتباطی تنگاتنگ دارد از میان این رشته‌ها می‌توان به مهندسی الکترونیک، کامپیوتر، برق، مکانیک و هوافضا اشاره کرد. به‌وسیله‌ تئوری‌های کنترل می‌توان اکثر مدارهای الکترونیکی را تفسیر کرد؛ برای بیان دلیل ارتباط رشته‌ی مهندسی کامپیوتر با مهندسی کنترل باید به این نکته اشاره کرد که پیاده‌سازی اکثر موارد تکنیکی گرایش‌ کنترل به‌وسیله‌ رایانه‌ها انجام می‌گیرد. از همین رو در تعداد بسیار زیادی از دانشگاه‌ها، دروس مهندسی کنترل را استادان مهندسی برق یا مکانیک تدریس می‌نمایند.

بازار کار مهندسی برق گرایش کنترل

گرایش کنترل از گستردگی قابل‌توجهی برخوردار می‌باشد و در عرصه‌های جامعه‌شناسی، مدیریت مالی و سایر علوم کاربرد دارد. گرایشی با نام دینامیک پرواز و کنترل مهندسی هوافضا از زیرشاخه‌های مهم مهندسی مکانیک – برق می‌باشد. درس کنترل خطی که در آن افراد با تحلیل حوزه‌ی زمان و فرکانس آشنایی پیدا می‌کنند، اولین درس و نقطه‌ی شروعی می‌‌باشد که دانشجویان مهندسی کنترل با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. به‌عنوان پیش‌نیاز برای این درس ریاضی لاپلاس و ریاضیات مقدماتی در نظر گرفته‌شده است؛ تبدیل z و جبر پیشرفته از ملزومات کنترل دیجیتال و کنترل غیرخطی است.

کارهای مهندسی برق گرایش کنترل

ین گرایش صرفاً محدود به حوزه‌ی مهندسی برق نمی‌شود و در سایر رشته‌ها نیز کاربرد زیادی دارد؛ اما کاری که یک مهندس کنترل انجام می‌دهد. به‌صورت کلی این‌گونه بیان می‌شود که او باید با توجه به وضعیت مطلوبی که از یک سیستم انتظار می‌رود به تنظیم و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های سیستم بپردازد.

دروس و ویژگی‌های مهندسی برق گرایش کنترل

دوره‌ 4 ساله کارشناسی مهندسی برق گرایش کنترل که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یکی از شاخه‌های رشته فنی و مهندسی می‌با‌شد. این رشته به‌منظور تربیت افرادی برای دیزاین، ساخت، مدیریت، نظارت و نگهداری از سیستم‌ها و تولیدات مرتبط با این رشته است.

در دوره‌ کارشناسی مسائل بنیادی و اساسی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. پس از اینکه دانشجویان کلیات و اساس مباحث را فراگرفتند، می‌توانند در دوره‌ کارشناسی ارشد گرایش‌های متفاوتی مانند کنترل، الکترونیک، مخابرات، بیوالکتریک و … را برگزینند و به‌صورت تخصصی در این زمینه‌ها به کسب دانش بپردازند. در گرایش کنترل، هدف اصلی دیزاین سیستم‌هایی است که عملکرد دستگاه را در محدوده‌ی مطلوب آن نگه‌دارند.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور هشتگرد

به دلیل گستردگی کاربرد مهندسی برق گرایش کنترل، دانشجویان و متخصصان این رشته نیز برای موفقیت در کار خود باید علوم گوناگونی را یاد بگیرند. از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین این علوم آشنایی با انواع سیستم‌ها، شیوه‌ی کنترل این سیستم‌ها و شبیه‌سازی آن‌ سیستم‌ها می‌باشد. سیستم‌های مذکور می‌توانند اقتصادی، مکانیکی یا برقی و … باشند. افرادی که درزمینهٔ‌ کنترل تحصیل می‌کنند باید با شیوه‌های بررسی سیستم‌ها آشنا باشند و اگر از و‌یژگی‌های سیستم مذکور آگاهی داشته‌باشند می‌توانند سیستم ذکرشده ‌را تجزیه‌وتحلیل کنند همچنین روش‌های کنترل آن را نیز دریابند.

دروس مهندسی برق گرایش کنترل

دانشجويان رشته مهندسي برق گرايش کنترل با گذراندن دروس عمومي 57 واحد دروس اصلي، 27 درس تخصصي، 8 واحد درس اختياري مي‌گذرانند که از آن ميان مهم‌ترین آن عبارت‌اند از:

**کنترل سيستم‌هاي خطي که روش‌هاي کنترل فرآيند و سيستم با استفاده از فرمول‌هاي رياضی به دانشجويان مي‌آموزد

**کنترل صنعتي که به چگونه عمل کردن روش‌هاي موجود در کنترل سيستم‌هاي خطي مي‌پردازد. اين درس بيشتر حالت‌های فيزيکی مثل سيستم‌هاي هيدورليک و نيوماتيک را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

**کنترل مدرن که سيستم‌های مختلف دارويی، شيميايي و مانند آن را بررسي کرده و به شکل کلی و جامع، روش‌های کنترل هر سيستم واقعی و عمومی را بيان می‌کند.

**کنترل ديجيتال و غيرخطي و آزمايشگاه کنترل ديجيتال که چگونگي استفاده کامپيوتر براي کنترل از فرآيندها را به دانشجويان مي‌آموزد

**ابزار دقيق و آزمايشگاه ابزار دقيق که به شکل نظری و عملي دانشجويان را با تست‌گرها آشنا مي‌سازد.

**ریزپردازنده و آزمايشگاه ریزپردازنده که به‌صورت نظری و عملی به دانشجويان، مکانيزه و کنترل فرآيند‌های کامپيوتری را می‌آموزد.

دروس مهندسی برق کنترل

سرفصل دروس و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها: 140 واحد

دروس عمومی: 22 واحد

دروس پایه: 26 واحد

دروس اصلی: 51 واحد

دروس تخصصی الزامی: 23 واحد

دروس اختیاری: 14 واحد

دروس تخصصی انتخابی: 6 واحد

دروس عمومی مهندسی برق گرایش کنترل

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
دو درس از دروس مبانی نظری اسلام4ادبیات فارسی3
یک درس از دروس اخلاق اسلامی2زبان عمومی3
یک درس از دروس انقلاب اسلامی2تربیت‌بدنی 11
یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی2تربیت‌بدنی 21
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی2دانش خانواده و جمعیت2

دروس پایه مهندسی برق گرایش کنترل

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
ریاضی عمومی 1 و 26فیزیک 1 و 26
معادلات دیفرانسیل3برنامه‌نویسی کامپیوتر3
محاسبات عددی2آمار و احتمالات مهندسی3
آزمایشگاه فیزیک 1 و 22جمع26
کارگاه عمومی1

دروس اصلی مهندسی برق گرایش کنترل

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
اقتصاد مهندسی3زبان تخصصی2
نقشه‌کشی مهندسی1کارگاه برق1
ریاضیات مهندسی3آشنایی با مهندسی برق1
مدارهای الکتریکی 1 و 25سیگنال‌ها و سیستم‌ها3
دستگاه‌های کنترل خطی3 الکترومغناطیس3
الکترونیک 1 و 24اصول سیستمهای مخابراتی3
سیستم‌های دیجیتال 1 و 26تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی 13
آز ماشین‌های الکتریکی 11آزمایشگاه مدارهای الکتریکی و اندازه‌گیری1
آز الکترونیک1آز سیستم‌های کنترل خطی1
آزمایشگاه سیستم‌های دیجیتال 1 و 22ماشین‌های الکتریکی 1 و 24

دروس تخصصی الزامی مهندسی برق گرایش کنترل

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
پروژه کارشناسی3کارآموزی2
سیستم‌های کنترل مدرن3ابزار دقیق3
جبر خطی3کنترل صنعتی3
سیستمهای کنترل دیجیتال3آز سیستم‌های کنترل دیجیتال1
آز الکترونیک صنعتی1آز کنترل صنعتی1
آز ابزار دقیق1

دروس تخصصی انتخابی مهندسی برق گرایش کنترل

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
سیستم‌های کنترل غیرخطی3الکترونیک صنعتی3
مبانی تحقیق در عملیات3پردازش سیگنال‌های دیجیتال3
مبانی مکاترونیک3طراحی سیستم‌های ریزپردازنده‌ای 3

کاربرد در صنعت، میزان درآمد و بازار کار 

اگر بخواهیم به‌صورت کلی بیان کنیم، حقوق این مهندسان حدود ۱ تا ۴ میلیون تومان می‌باشد. این تنوع در میزان دریافتی افراد به دلیل احتمال استخدامی در بخش‌های خصوصی می‌باشد؛ زیرا برخلاف بعضی رشته‌ها که صرفاً توسط دولت با حقوق مشخص امکان استخدام دارند. این رشته قابلیت کار در مراکز دیگر را نیز دارد که در این مراکز با توجه به مدرک، سابقه‌ کار میزان متناسبی از حقوق را پرداخت می کنند.

ادامه مطلب  مهندسی برق

ازلحاظ اینکه این گرایش از گرایش‌ها عملی، اجرایی و خلاقانه می‌باشد، تحصیل و کار در این زمینه جذاب است؛ اما به این دلیل آنکه یک پل ارتباطی میان بسیار از رشته‌های فنی و مهندسی می‌باشد، هم از بعد مطالعاتی بسیار سنگین و فرسایشگر است و هم ازلحاظ هوشی میزان بالایی را مطالبه می‌کند. برای موفقیت در این رشته فارغ‌التحصیلان باید توانایی یک دیزاین مناسب و استفاده‌ی بهینه و درست از شاخص‌های مختلف را به‌منظور کنترل و ساخت دستگاه‌ها، داشته باشند.

ازلحاظ بازار کار وضعیتی مطلوبی را برای این رشته شاهدیم. همچنین ازلحاظ بازار کار در آینده نیز باید توجه داشت. به دلیل اینکه روزبه‌روز روند مکانیزاسیون در زندگی ما گسترش پیدا می‌کند، درنتیجه احتیاج به مهندسین ازجمله مهندسین کنترل نیز بیشتر می‌شود.

اگر فرایند‌های انجام‌گرفته در یک کارخانه به روشی سنتی انجام گیرد، دیر یا زود باید مسئولان‌ به فکر نوین‌ کردن تجهیزات باشند و اگر نوین‌سازی نیز صورت پذیرد، نگهداری از تجهیزات امری مهم می‌باشد؛ در هردو حالت ما به مهندسین کنترل نیاز خواهیم داشت.

اپلای مهندسی برق گرایش کنترل

دانشگاه‌هایی که در رشته مهندسی کنترل پذیرش دانشجو دارند

دانشگاه بین‌المللی امام خمینیدانشگاه تبریزدانشگاه تفرشدانشگاه تهران
دانشگاه زنجاندانشگاه سمناندانشگاه شاهروددانشگاه شیراز
دانشگاه صنعت نفتدانشگاه صنعتی اصفهاندانشگاه صنعتی بابلدانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید بهشتیدانشگاه شاهددانشگاه صنعتی جندی‌شاپوردانشگاه صنعتی خواجه نصیر
دانشگاه صنعتی سهنددانشگاه صنعتی شریفدانشگاه صنعتی شیرازدانشگاه صنعتی قم
دانشگاه علم و صنعتدانشگاه گلستاندانشگاه فردوسیدانشگاه کاشان
دانشگاه هرمزگاندانشگاه ولی‌عصر رفسنجاندانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین –  قوچاندانشگاه فسا
مرکز آموزش عالی اقلیددانشگاه اصفهاندانشگاه صنعتی اراکدانشگاه گیلان
دانشگاه صنعتی همداندانشگاه مازندران – بابلسر (مهندسی برق بدون گرایش)

ادامه تحصیل در مقطع دکتری مهندسی برق گرایش کنترل

رشته مهندسی برق کنترل جزو رشته‌های امتحانی گروه فنی و مهندسی است. با توجه به دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری 98، تمامی داوطلبانی که از تمامی رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شدند، می‌توانند در این رشته امتحانی شرکت کنند. رشته مهندسی برق کنترل در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، پردیس و دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو داشته است.

عناوین دروس امتحانی رشته مهندسی برق کنترل در آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد
سؤالات دروس عمومیسؤالات دروس تخصصی در سطح کارشناسیسؤالات دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد
استعداد تحصیلی – زبان انگلیسیریاضیات مهندسی – مدارهای الكتریكی 1 و 2 – سیگنال‌ها و سیستم‌ها – سیستم‌های كنترل خطی

امیدواریم در هر رشته از زندگی خود هستید، موفق و پیروز باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در دانشگاه پیام نور ثبت نام در دانشگاه پیام نور مشهد بدون کنکور رشته‌…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام دانشگاه پیام نور کاشان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در دانشگاه پیام نور تبریز بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور اصفهان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور مرودشت بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *