معرفی دانشگاه اصفهان | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

معرفی دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان دانشگاهی دولتی است که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این دانشگاه از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران به‌حساب می‌آید.

دانشگاه اصفهان دارای بیش از 15000 دانشجو است که در 71 رشته در مقطع کارشناسی، 185 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 119 رشته در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه همچنین دارای 50 عضو هیئت‌علمی است.

با ما در این مطلب همراه باشید تا بیشتر درباره دانشگاه اصفهان، دانشکده‌های آن و امکانات دانشگاه بدانید.

تاریخچه دانشگاه اصفهان

در سال 1325 آموزشگاه عالی بهداری اصفهان تأسیس شد. این آموزشگاه درواقع پایه اولیه دانشگاه اصفهان است. در سال 1329 دانشکده پزشکی اصفهان در جوار آموزشگاه عالی بهداری آغاز به کار کرد.

در این دانشکده پس از گذشتن دوره شش‌ساله تحصیلی و نوشتن پایان‌نامه، دیپلم دکتری در پزشکی به دانشجویان اعطا می‌شود. سپس آموزشگاه عالی بهداری تعطیل‌شده و دانشیاران آن به دانشکده پزشکی انتقال یافتند و تعدادی از پزشکان واجد صلاحیت برای تدریس برگزیده شدند. در شهریور 1346 دانشگاه موجودیت دانشگاهی پیدا کرده و دانشکده‌های مختلفی به آن اضافه شدند.

دانشگاه اصفهان قدمتی 70 ساله دارد و برنامه‌هایی برای آینده این دانشگاه در نظر گرفته‌شده‌اند:

  • اولویت دادن به علم و فناوری
  • پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه
  • حضور مؤثر در عرصه ملی و بین‌المللی
دانشکده های دانشگاه اصفهان

دانشکده‌های دانشگاه اصفهان

  • دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از:
  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه‌ریزی
  • دانشکده اهل‌البیت (ع)
  • دانشکده علوم و فناوری نوین
  • دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی
  • دانشکده عمران و حمل‌ونقل
  • دانشکده زبان‌های خارجی
  • دانشکده فنی و مهندسی
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده مهندسی کامپیوتر
  • دانشکده علوم
  • دانشکده علوم اداری و اقتصاد
  • دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

این دانشکده در حال حاضر هفت گروه آموزشی و 24 گرایش را دارا است:

  • گروه زبان و ادبیات فارسی
  • گروه علوم قران و حدیث
  • گروه تاریخ
  • گروه فلسفه و کلام اسلامی
  • گروه فلسفه
  • گروه علوم اجتماعی
  • گروه معارف
ادامه مطلب  آشنایی با دانشگاه علامه طباطبایی

در ادامه به معرفی برخی از دانشکده‌های دانشگاه اصفهان می‌پردازیم.

دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان

دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان

دانشکده شیمی در حال حاضر در مقطع کارشناسی امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان در رشته‌های شیمی محض و شیمی پلیمر، شیمی‌فیزیک، شیمی معدنی و نانو شیمی در قالب 5 گروه آموزشی شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی‌فیزیک و شیمی پلیمر بر عهده دارد.

دانشکده شیمی اصفهان دارای تجهیزات و دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای است که این دانشکده را به یکی از مجهزترین دانشکده‌های شیمی تبدیل کرده است.

دانشکده مهندسی کامپیوتر

دانشکده مهندسی کامپیوتر از سال 1354 فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1391 به دلیل گسترش رشته‌ها و گرایش‌ها دانشکده مهندسی کامپیوتر با چهار گروه آموزشی زیر راه‌اندازی شد:

  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی معماری کامپیتر
  • مهندسی هوش مصنوعی
  • مهندسی فناوری اطلاعات

گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر عبارت‌اند از: مهندسی نرم‌افزار، مهندسی معماری کامپیوتر، مهندسی هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، امنیت شبکه، شبکه‌های کامپیوتری. همچنین گرایش‌های مهندسی کامپیوتر در مقطع دکتری عبارت‌اند از: مهندسی نرم‌افزار، مهندسی معماری کامپیوتر، مهندسی هوش مصنوعی، امنیت شبکه و شبکه‌های کامپیوتری.

دانشکده علوم دانشگاه اصفهان

این دانشکده از سال 1343 مشغول به فعالیت است و شامل 5 گروه آموزشی آمار، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی می‌باشد. این دانشکده را به علت برخورداری از تجربه بالا، اساتید مجرب، امکانات آموزشی و پژوهشی و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم علوم پایه در کشور می‌شناسند.

دانشکده عمران و حمل‌ونقل دانشگاه اصفهان

این دانشکده در حال حاضر دارای 4 گروه آموزشی و 6 گرایش در مقطع دکتری، 9 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 4 گرایش در مقطع کارشناسی فعالیت می‌کند. این دانشکده همچنین از 7 آزمایشگاه آموزشی، تحقیقاتی و 3 کارگاه و 1 سایت برخوردار است؛ تا دانشجویان به‌راحتی قادر به انجام پروژه‌های خود باشند.

دانشکده زبان‌های خارجی

این آموزشکده از سال 1353 به‌عنوان آموزشکده‌ای مستقل فعالیت خود را آغاز کرد. گروه‌های آموزشی این دانشکده عبارت‌اند از: زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فرانسه، مترجمی آلمانی و ادبیات ارمنی و گروه زبانشناسی.

ادامه مطلب  زمان ثبت نام دانشگاه پیام نور

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

این دانشکده که جزو دانشکده‌های قدیمی دانشگاه به‌حساب می‌آید در سال 1348 تأسیس‌شده است. این دانشکده شامل گروه‌های علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، کودکان با نیازهای خاص و علم اطلاعات و دانش شناسی است. گروه علوم تربیتی باسابقه‌ترین و بزرگ‌ترین گروه است.

این دانشکده به توسعه و آموزش‌وپرورش عمومی و خدمات اجتماعی در استان اصفهان کمک می‌کند. علاوه بر امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت توسعه کارکنان در آموزش‌وپرورش استان اصفهان و بهداشت نیز در این دانشکده وجود دارد.

لازم به ذکر است که این دانشکده توجه ویژه‌ای به تحقیقات داشته و در پروژه‌های تحقیقاتی اعضای هیئت‌علمی دانشکده فعالیت می‌کند.

دانشکده علوم و فناوری نوین

امروزه برتری کشورها نسبت به یکدیگر را با امکانات بالقوه و توانایی آن‌ها در حیطه علوم و فناوری‌های نوین می‌سنجند. با توجه به اهمیت فناوری‌های نوین و تأثیر آن در آینده کشور، دانشکده فناوری‌های نوین با سه گروه آموزشی مهندسی هسته‌ای، زیست‌فناوری و مهندسی نانو فناوری کار خود را آغاز کرده است.

شروع به کار این دانشکده در سال 1387 است. گروه‌های آموزشی مهندسی هسته‌ای و زیست‌فناوری از سال 1387 اقدام به پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد کردند؛ و گروه آموزشی مهندسی راهبرد دانش و فناوری نیز در بهمن‌ماه سال 1391 در رشته مهندسی آینده پژوهش شروع به پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد کرد.

همچنین گروه‌هایی مانند مهندسی سامانه‌های هوشمند و فناوری‌های علوم زمین در حال راه‌اندازی می‌باشند.

امکانات دانشگاه اصفهان

امکانات دانشگاه اصفهان

کتابخانه

از سال 1348 فعالیت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه آغاز شد. هم‌اکنون این مرکز با دارا بودن مجموعه‌ای از کتاب‌های فارسی و لاتین، کتاب‌های منبع، آرشیو مجله‌ها و روزنامه‌های قدیمی و جدید، اسناد و نسخه‌های خطی و منبع علمی الکترونیکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی کشور به‌حساب می‌آید.

این کتابخانه 24 کتابخانه گروهی و دانشکده‌ای را تحت پوشش دارد. همچنین کتابخانه امروزه از حوزه منابع چاپی فراتر رفته و امکاناتی دیجیتالی و مجازی از قبیل پایگاه‌های علمی و کتب و مجلات الکترونیکی را در اختیار محققین می‌گذارد.

ادامه مطلب  دانشگاه تبریز

برخی اهداف این کتابخانه به شرح زیر می‌باشند:

  • کمک به برنامه درسی در سطح وسیع‌تر برای کمک به تحقیقات و دروس در سطح عالی
  • اطلاع‌رسانی در همه زمینه‌های علمی
  • گردآوری متونی از قبیل کتب چاپ فارسی و غیرفارسی، نشریات ادواری، اسناد و مدارک، مواد سمعی و بصری، نسخ خطی و… .

پژوهشکده‌های دانشگاه اصفهان

پژوهشکده‌های دانشگاه اصفهان عبارت‌اند از:

  • پژوهشکده اقتصاد: این پژوهشکده مأموریت‌هایی مانند ارتقا کمیت و کیفیت پژوهش در حوزه‌های مرتبط، کاربردی و اثربخش کردن نتایج پژوهش‌ها، توسعه زیرساخت‌های مناسب پژوهش و منابع انسانی درزمینهٔ فعالیت‌های پژوهشی مرتبط را دارا است.
  • پژوهشکده انرژی: این پژوهشکده فعالیت‌های مختلف علمی و پژوهشی درزمینهٔ استفاده هرچه بیشتر از تبدیل انرژی و تولید، توزیع و مصرف بهینه صورت‌های مختلف انرژی و برخی رسالت‌های دیگر را به عهده گرفته است.
  • پژوهشکده علوم جغرافیایی: این پژوهشکده اهدافی از قبیل مطالعه جامعه جغرافیایی کشور و مشارکت فعال جغرافیدانان و یاری‌رساندن به مسئولین و برنامه ریزان را دارا است.
  • پژوهشکده محیط‌زیست
  • پژوهشکده مدیریت: این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، تحقیق در عملیات و مدیریت کیفیت است.

انتشارات

انتشارات داین دانشگاه در سال 1338 نخستین کتاب خود را منتشر کرد. این انتشارات پس ‌از آن بیش از 730 عنوان کتاب را منتشر کرده است. این انتشارات فعالیت‌هایی از قبلی تألیف، ترجمه و نشر کتاب‌های علمی و درسی برای رشته‌هایی که در دانشگاه تدریس می‌گردد را انجام می‌دهد.

رتبه قبولی کارشناسی ارشد و دکتری

اگر می‌خواهید بدانید برای ورود به این دانشگاه و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به چه رتبه‌ای در کنکور نیاز دارید؛ باید به شما بگوییم قبولی در مقطع کارشناسی ارشد ساده‌تر از کارشناسی است.

شما باکمی تلاش به‌راحتی قادر خواهید بود که در دانشگاه‌های خوب کشور در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شوید. همچنین پذیرش در مقطع دکتری این دانشگاه برای استعدادهای درخشان به‌صورت بدون آزمون صورت می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

این دانشگاه اجزو دانشگاه‌های بسیار خوب کشور محسوب می‌شود. این دانشگاه طبق نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز در سال 2018 رتبه‌ای بین 201 تا 250 را در بین دانشگاه‌های آسیایی به دست آورده است.

دانشگاه اصفهان در میدان آزادی استان اصفهان قرار داشته و بزرگ‌ترین دانشگاه در منطقه مرکز کشور ازنظر رشته‌های تحصیلی محسوب می‌شود. همه‌ساله دانشجویان زیادی رویای تحصیل در این دانشگاه را در سر می‌پرورانند. روی‌ای ی که جز با تلاش و کوشش و اراده‌ای قوی به واقعیت نخواهد پیوست.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
دانشگاه پیام نور آبادان

دانشگاه پیام نور آبادان

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور آبادان ثبت نام دانشگاه پیام نور آبادان رشته های بدون…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد بهبهان

دانشگاه پیام نور واحد بهبهان

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد بهبهان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور بهبهان…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد خرمشهر

دانشگاه پیام نور واحد خرمشهر

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد خرمشهر زمان ثبت نام و نحوه پذیرش در دانشگاه…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد آذرشهر

دانشگاه پیام نور واحد آذرشهر

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد آذرشهر ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور آذرشهر…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور سبزوار

دانشگاه پیام نور سبزوار

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور سبزوار ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور سبزوار رشته‌…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *