انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور

 کلمه فاند در لغت به معنای تهیه کردن وجه برای هدفی مشخص است. در اینجا منظور ما از فاند (کمک هزینه تحصیلی) می باشد.

چگونه می توان مشمول دریافت فاند شد؟

در این مطلب قصد داریم تا دربارهٔ موضوع مهمی به نام فاند دغدغه بسیاری از افراد متقاضی اپلای می‌باشد، صحبت کنیم. تامین هزینه های تحصیل و زندگی در خارج از کشور قطعا مهم بوده و باید برای آن برنامه داشته باشید. پس اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

فاند چیست؟

 کلمه فاند در لغت به معنای تهیه کردن وجه برای هدفی مشخص است. در اینجا منظور ما از فاند (کمک هزینه تحصیلی) می باشد.

این کمک هزینه معمولاً برای انجام کار و تعهداتی خاص (فاند همکاری)، داشتن شرایطی خاص (فاند شایستگی)، یا نیاز مالی متقاضی (فاندهای دولتی) به وی تعلق می‌گیرد. تعهدات به طور معمول برای دریافت فاند، اغلب انجام کار یا همکاری در پژوهشی علمی است.

انواع فاند

فاند به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شود که به صورت زیر است:

– حقوق ماهیانه یا سالیانه در ازای کار دانشگاهی

– کمک هزینه‌های تحصیلی بدون بازپرداخت یا با بازپرداخت بلندمدت

– کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای زنان و کمک‌هزینه‌های مربوط به افراد با توانایی یا مهارت‌های خاص

– سایر منابع مالی و روش‌های تأمین هزینه تحصیل

حقوق ماهیانه یا سالیانه در ازای کار دانشگاهی

به این شکل است که مبلغی که در قالب حقوق ماهیانه یا سالانه از سوی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های آمریکا، کانادا و استرالیا در نظر گرفته می‌شود و در کل به دانشجویان مقطع دکترا و بالاتر تعلق می‌گیرد.

دانشجویان در عوض کاری که در مجموعه دانشگاهی یا تحقیقاتی و زیر نظر استاد خود انجام می‌دهند، حقوق ماهیانه و در قالب قراردادهای یک‌ساله دریافت می‌کنند. دانشجویان دوره دکترا نیز به عنوان یک فرد شاغل در دانشگاه محسوب می‌شوند و همانند سایر مسئولین دانشگاه از حقوق ماهیانه برخوردار هستند. برای دریافت این حقوق ماهانه باید یکی از دو موقعیت شغلی، یعنی دستیار پژوهشی یا دستیار آموزشی را به دست آورید.

کمک‌هزینه‌های تحصیلی بدون بازپرداخت یا با بازپرداخت بلندمدت

این کمک‌های مالی در قالب‌های متنوعی به دانشجویان ارائه می‌گردد. دانشجویان در عوض دریافت این کمک هزینه‌ها کار نمی‌کنند. این کمک‌ها یا از نوع وام با بازپرداخت کوتاه مدت و بلندمدت است یا در دسته کمک‌هزینه‌های مالی بلاعوض قرار می‌گیرند.

وام (Loan)

دانشجویان می‌توانند از بانک یا نهادهای خصوصی یا دولتی وام دریافت کنند. این وام‌ها که به شکل‌های مختلف و با شرایط متفاوت ارائه شده است، عموماً به طور مستقیم به حساب دانشگاه واریز می‌شود.

شهریه (Tuition)

شکل دیگری از تأمین هزینه مالی به صورت شهریه به دانشجویان تخصیص داده می‌شود. این نوع از کمک هزینه مالی فقط شامل شهریه دانشگاه (هزینه واحدهای درسی) می‌شود.

در نتیجه دانشجویان برای پوشش دادن مابقی شهریه دانشگاه و هزینه‌های جاری زندگی خود باید به جستجوی شیوه‌های دیگر از تأمین مالی بپردازند تا بتوانند تمام هزینه‌های خود را پوشش دهند.

بورس تحصیلی (Scholarship)

بورس شکل دیگری از تأمین مالی هزینه دانشجویان است؛ که برای کمک به رشد تحصیلی فرد در جهت برطرف کردن بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. برای دریافت این نوع کمک هزینه تحصیلی، دانشجو باید حائز شرایط تحصیلی و علمی در سطوح بالا باشند.

این نوع فاند در اکثر مواقع به شکل ترمی ارائه می‌شود و برای دریافت آن در ترم‌های بعد، اصولاً شرایط معدل دانشجو را در نظر می‌گیرند.

کمک هزینه تحصیلی (Fellowship)

به طور معمول فلوشیپ به دانشجویان دوره دکتری و فارغ التحصیلان و گاهی نیز به دانشجویان کارشناسی ارشد اعطا می‌شود. فلوشیپ در واقع هزینه‌ای است که به افرادی که بر تحقیقات در مورد موضوع خاصی تمرکز کرده‌اند، پرداخت می‌شود تا افراد ترغیب به تحصیل و پژوهش تمام وقت شوند. فلوشیپ ها گاهی اوقات اعتبار یک‌ساله و گاهی نیز بلندمدت دارند.

فلوشیپ اعتبار بسیار بالایی دارد، به دلیل اینکه دریافت آن آسان نبوده و نیازمند پژوهش‌های زیادی در یک حوزه مهم و همچنین سطح علمی، معدل بالا و گاهی اوقات مصاحبه موفق است.

ادامه مطلب  تحصیل در آمریکا : آشنایی با شرایط و دانستنی های لازم جهت اپلای آمریکا
کمک هزینه تحصیلی Award

این کمک هزینه زمانی شامل می‌شود که فرد بتواند رتبه برتر در ترمی خاص، تائیدیه هیئت علمی در مورد صلاحیت برتر علمی دانشجو و موارد مشابه را کسب کند. برای دانشجویان جایزه یا پاداش (Award) در نظر گرفته می‌شود و اصولا مبلغ آن محدوده مشخصی ندارد.

میزان این مبلغ به اندازه‌ای نخواهد بود که کل هزینه‌های تحصیلی را تأمین کند. این مبلغ مستقیما به حساب دانشجو واریز می‌شود و برخی اوقات نیز ممکن است جایزه به صورت کوپن، بن خرید کتاب، هزینه سفر برای ارائه مقاله در کنفرانسی خاص و یا هزینه شرکت در یک دوره تخصصی باشد.

کمک هزینه تحصیلی Waiver

 به طور کلی به کمک‌های مالی جهت پرداخت هزینه خوابگاه یا پرداخت هزینه یک واحد درسی و یا هزینه شرکت در یک بازدید علمی، Waiver می‌گویند.

با توجه به شرایط یک دانشگاه، این کمک مالی به دانشجوی مورد نظر اعطاء می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت دانشجویی که این نوع فاند را دریافت می‌کند تنها از پرداخت بخشی از شهریه و هزینه‌های تحصیلی معاف می‌شود.

کمک هزینه تحصیلی بر اساس شایستگی (Merit Based Scholarship)

این کمک هزینه همان‌طور که از نام آن پیداست، بر اساس شایستگی دانشجو، به وی اعطاء می‌گردد. معیارهای دریافت این فاند را معدل بالا، مقالات معتبر، رزومه مناسب، انگیزه قوی و نمره عالی زبان تشکیل می‌دهند. در واقع بورسیه‌ای که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان برای دریافت آن تلاش می‌کنند از همین نوع بوده و بدیهی است که پس از ارسال کلیه مدارک تا قبل از تاریخ ددلاین مشخص شده توسط دانشگاه، با توجه به سقف بورسیه تعیین شده، تعدادی از دانشجویان انتخاب می‌شوند و به آن‌ها بورسیه تعلق می‌گیرد.

کمک هزینه Financial Need

این کمک هزینه مختص دانشجویانی است که از درجه علمی مناسبی برخوردار هستند؛ اما بنا به وضعیت اقتصادی، امکان ادامه تحصیل برای آن‌ها وجود ندارد. جهت دریافت این کمک هزینه دانشجو باید مدارکی همانند صورت حساب مالی، درآمد سالیانه و غیره را جهت اثبات عدم توانایی مالی در پرداخت شهریه به دانشگاه ارائه دهد.

کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای زنان و به افراد با توانایی یا مهارت‌های خاص

صرفا به زنان و جهت تشویق به ادامه تحصیل، به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

همچنین بورسی با عنوان Professionals به افرادی که تخصص خاصی داشته باشند، اعطاء می‌شود. از جمله این افراد می‌توان به کسانی که ساز خاصی را به صورت حرفه‌ای می‌نوازند و یا ورزشکارانی با افتخارات بین المللی و صاحب مدال و رکوردهای جهانی اشاره کرد.

سایر منابع مالی و روش‌های تأمین هزینه تحصیل

– کسب درآمد از طریق کارورزی (Internship)

یکی از روش‌های پرداخت شهریه دانشگاه در دوران دانشجویی، کسب درآمد از طریق کار به عنوان کارآموز است. کار دوره کارآموزی مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان متقاضی می باشد.

پیدا کردن موقعیت کارآموزی بسیار سخت است و در صورت یافتن آن توسط دانشجویان، آن‌ها فقط 20 ساعت در هفته مجاز به کار کردن هستند. بر خلاف اینکه کارآموزی باید مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان باشد اما گذراندن این دوره ارتباطی با دانشگاه نداشته و دانشجو به طور مستقل و به صورت پاره‌وقت برای یک شرکت یا موسسه کار می‌کند. با توجه به اینکه در این دوره، دانشجو هنوز مدرک خود را دریافت نکرده است، حقوق دریافتی‌اش نیز کمتر از یک فرد متخصص خواهد بود.

– تأمین هزینه از طریق کار

برخی کشورها به دانشجویان خارجی اجازه کار کردن برای ساعات معینی در هفته یا ماه را می‌دهند. میزان ساعات مجاز کار کردن برای دانشجویان خارجی بسته به قوانین کشورها و ایالت‌ها متفاوت می‌باشد.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟

بورسیه‌های کالج راهی عالی برای پرداخت هزینه کالج بدون پرداخت هیچ‌گونه بدهی است. با برنامه‌ریزی، تحقیق و آماده‌سازی دقیق، ممکن است بتوانید بورس‌های تحصیلی دریافت کنید تا بخشی یا تمام آموزش خود را پرداخت کنید.

این بستگی به بورس تحصیلی دارد. این پول ممکن است مستقیماً به کالج شما برود، جایی که برای شهریه، یا سایر مبالغی که نیاز دارید، استفاده می‌شود و سپس وجوه باقیمانده‌ای که به شما داده می‌شود.

شما می‌توانید در مورد بورس‌های تحصیلی از چند طریق یاد بگیرید، از جمله تماس با دفتر کمک‌های مالی در مدرسه یا دانشگاهی که قصد دارید در آن حضور داشته باشید و بررسی اطلاعات در یک کتابخانه عمومی یا آنلاین. اما مراقب باشید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات بورس تحصیلی و پیشنهادهایی که دریافت می‌کنید، قانونی هستند؛ و به یاد داشته باشید که برای یافتن بورس‌های تحصیلی یا کمک‌های مالی، دیگر نیازی به پرداخت آن ندارید.

ادامه مطلب  i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

این منابع اطلاعات رایگان در مورد بورس‌های تحصیلی، می‌تواند برای دست‌یابی آن به شما کمک کند.

دفتر کمک‌های مالی در کالج یا مدرسه شغلی

یک مشاور دبیرستان یا مشاور TRIO

ابزار جستجوی بورس تحصیلی وزارت کار ایالات متحده

آژانس‌های فدرال

آژانس کمک مالی دولت

بخش مرجع کتابخانه

بنیادها، سازمان‌های مذهبی یا جامعه، مشاغل محلی یا گروه‌های مدنی

سازمان‌ها (از جمله انجمن های حرفه‌ای) مربوط به حوزه مورد علاقه شما

سازمان‌های مبتنی بر قومیت

فاند کامل

با بورس‌های تحصیلی کامل موسسه حامی، تمام هزینه‌های لازم برای تحصیل شما در دانشگاه مورد نظر در کشور مقصد از هزینه‌های زندگی (مانند محل اقامت، خورد و خوراک و رفت و آمد) تا شهریه دانشگاه را بر عهده می‌گیرد. بورس‌های تحصیلی کامل از مقطع کارشناسی تا دکترا موجود هستند؛ هرچند رقابت شدید بین درخواست کنندگان، قبولی در آن را بسیار دشوار کرده است.

هر سال هزاران نفر از بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مالی موجود در سراسر جهان استفاده می‌کنند، بورس‌های تحصیلی بین المللی، کمک‌هزینه‌های تحصیلی و وام‌های دانشجویی به ویژه به دانشجویان بین المللی سراسر جهان از جمله استرالیا، آسیا، آمریکا و اروپا تعلق می‌گیرد.

این کمک‌هزینه‌های تحصیلی مختص به رشته‌های خاص نیست بلکه تقریباً عمومیت دارند، اما با توجه به مقاطع تحصیلی متقاضیان در کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان بین المللی، بورس‌های تحصیلی خاصی در نظر گرفته شده است. آنچه برای متقاضیان تحصیل اهمیت ویژه‌ای دارد نحوه گرفتن فاند و میزان آن می‌باشد. اما به طور کلی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی به دو قسمت تقسیم می‌شود که شامل شروط اصلی و شروط فرعی می‌باشد.

شروط اصلی

یکی از شروط اصلی سن مناسب و ایده آل می‌باشد برای مثال شخص نباید گپ یا فاصله تحصیلی داشته باشد. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس سن ایده آل برای بورس شدن ۲۴ سال و برای مقطع دکترا حدوداً ۳۰ سال می‌باشد.

از شرایط اصلی دیگر مدرک تحصیلی معتبر است، بدین معنا که شخص مدرک خود را از دانشگاه‌های دولتی و دارای رنک و اعتبار بالا اخذ نماید که احتمال بورس شدن را بالا می‌برد.

داشتن معدل خوب و مناسب و همین‌طور در پایان داشتن مدرک زبان معتبر و مسلط بودن به زبان آن کشور و یا زبان انگلیسی است از شرایط اصلی اخذ بورسیه تحصیلی می‌باشد.

شروط فرعی

و اما شروط فرعی که می‌تواند راه را برای کسب بورسیه تحصیلی آسان‌تر نماید عبارت‌اند از داشتن مقاله‌های گوناگون بین المللی ISI و پروپوزال ایده آل و مناسب و در آخر اگر اختراعی نیز به ثبت رسانده باشد می‌تواند امتیاز مثبت تلقی گردد. این گونه دانشجویان با شرایط فوق به عنوان دانشجوی مستعد دریافت بورسیه تحصیلی محسوب می‌شوند، گاهی بورس فقط شامل بورس تحصیلی است که فقط شامل هزینه‌های تحصیلی می‌باشد و آن را پرداخت می‌نماید و گاهی علاوه بر پرداخت هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی را نیز شامل می‌شود و آن‌ها را نیز پرداخت می‌کند که بیشتر برای مقاطع دکترا اتفاق می‌افتد.

چگونه فول فاند بگیریم؟

زمانی که تمام کمک‌هزینه‌های مالی و تمامی هزینه های زندگی به دانشجو تعلق بگیرد اصطلاحاً گفته می‌شود که دانشجو بورس فول فاند دریافت کرده است.

فول فاند کارشناسی

دانشگاه‌ها، دولت‌ها و حتی شهرها بر اساس معیارهای مختلفی مانند نمره SAT،ACT  یا معدل دبیرستان، تجربه خدمات اجتماعی یا فعالیت‌های دانشگاه مختلف مانند مقالات و غیره به دانشجویان، بورس تحصیلی کامل ارائه می‌کنند.

این بورسیه که با نام Merit-Based scholarship شناخته می‌شود، شامل کمک هزینه‌ای می‌شود که دانش آموزان برای عملکرد موفقیت‌آمیز خود در مقطع دبیرستان به دست می‌آورند. البته در کنار موفقیت‌های تحصیلی، روحیه رهبری این دانش آموزان، نمرات آن‌ها در آزمون‌های SAT و یا ACT، شرکت در فعالیت‌های گروهی در مدرسه نیز در نظر گرفته می‌شود.

این بورس تحصیلی مقداری از هزینه‌های تحصیل 4 ساله دانشگاه را کمتر می‌کند و یا تمامی آن هزینه ها را به عهده می‌گیرد.

یکی از سخاوتمندانه‌ترین کمک‌هزینه‌هایی که در این نوع بورسیه وجود دارد، برای دانش‌آموزانی است که توانایی مالی خوبی ندارند اما قادر به اثبات این موضوع نیز نیستند. در این موارد این ارگان‌ها با پیش فرض نیازمند بودن این دانش آموزان، این بورس را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

ادامه مطلب  آشنایی با پیش نیازهای اپلای کردن

فول فاند کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه‌های تحصیلی که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند بسیار محدود هستند و رقابت بر سر آن‌ها بسیار دشوار است. در این مقطع بر اساس شایستگی تحصیلی و عملکرد آن‌ها در تشکیلات و فعالیت‌های دانشگاهی تصمیم‌گیری می‌شود.

توجه داشته باشید که دریافت این فاند، بستگی به شرایط تحصیل شما دارد. در مقطع کارشناسی ارشد این بورس‌های تحصیلی کامل، معمولاً فقط هزینهٔ شهریه دانشگاه را پرداخت می کند.

فول فاند مقطع دکتری

در مقطع دکترا کمک هزینه‌ای که به دانشجو پرداخت می‌شود اصطلاحاً فول فاند نامیده می‌شود. یعنی علاوه بر اینکه شهریه‌ای پرداخت نمی‌کند مبلغی نیز در مقطع دکترا بابت تحصیل به دانشجو اهدا می‌شود.

در این مقطع دانشجو در بیشتر مواقع شامل بورسیه تحصیلی کامل می‌شود؛ حتی اگر درخواست خود را برای گرفتن آن ذکر نکرده باشد.

بهترین نوع بورسیه تحصیلی کامل در تمام کشورها، در مقطع دکترا امکان‌پذیر است.

شرایط گرفتن فول فاند از آمریکا

بورسیه تحصیلی در کشور آمریکا معمولاً نوعی کمک مالی است که بر اساس توانایی و عملکرد تحصیلی دانشجو محاسبه می‌گردد. بنابراین، تنها یک دانشجوی کاملاً برجسته، ممکن است قبل از ثبت نام در دانشگاه، مشمول این نوع کمک مالی و در واقع بورس تحصیلی شود. در واقع هزینه‌ای است که از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به دانشجویان داده شده و نیازی به بازپرداخت آن نیست. هرچند هزینه‌های عام (برای استفاده از تسهیلات دانشگاه مانند کتابخانه، کامپیوترها و خدمات ورزشی و بهداشتی) عموماً باید توسط دانشجو تأمین شود.

همان‌طور که می‌دانید بورس تحصیلی در کشورهای دیگر انواع مختلفی دارد. یکی از انواع بورس‌های تحصیلی در کشور آمریکا بورسیه تمامی مخارج زندگی دانشجو در دانشگاه می‌باشد، در حالی که بورس‌های دیگر مستلزم پرداخت هزینه‌هایی از طرف دانشجو و یا پوشش مابقی هزینه ها از راه‌های دیگر می‌باشد.

برای دریافت فول فاند از آمریکا باید شرایط زیر را داشته باشید:

داشتن مدرک زبان معتبر مثل داشتن آیلتس ۷ به بالا

داشتن ایده‌های علمی و تحقیقاتی

اخذ مدرک GRE و GMAT

معرفی‌نامه از استاد

مدارک تحصیلی و ارائه آخرین مدرک تحصیلی با ذکر دانشگاه و معدل

مقالات علمی و پژوهش در سطح بالا و مقالات منتشر شده در ژورنال‌های داخلی و خارجی

داشتن اختراع

شرکت در همایش‌های برجسته، رزومه کاری و تحقیقاتی

همه این‌ها به شما در گرفتن فول فاند از آمریکا کمک می‌کنند.

شرایط گرفتن فول فاند از کانادا

همان‌طور که می‌دانید بیشتر دانشگاه‌های کانادا جزو دانشگاه‌های برتر دنیا بوده و دارای بودجه دولتی هستند، این بدین معنی است که در عین ارائه خدمات آموزشی عالی و باکیفیت و پایین بودن هزینه‌های تحصیلی به نسبت برخی از کشورها، تحت شرایط خاصی، امکان ارائه بورسیه تحصیلی کانادا را به برخی از دانشجویان دارند.

Entrance Scholarships

این نوع از بورسیه تحصیلی از کانادا منبع خوبی برای دانشجویانی با مدارج علمی بالا و قوی است. با در نظر گرفتن این موضوع که تأمین مالی هزینه‌های تحصیل، دغدغه اصلی فرد متقاضی است، جستجوی آموزشگاه مورد علاقه و مناسب شرایط شما کار ارزشمندی خواهد بود.

لازم به ذکر است که برای برخی از این کمک‌های تحصیلی ضرب الاجل سالانه تعیین شده، به همین خاطر فرد می‌بایست در اسرع وقت و البته اوایل سال، برای درخواست بورسیه تحصیلی کانادا و یا دریافت پذیرش از برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود اقدام کند.

شرایطی که برای گرفتن فول فاند از کانادا به شرح ذیل است:

– معدل: مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع برای گزینش شما به عنوان دانشجوی بورسیه معدل دانشجو می‌باشد که بسیار تأثیرگذار است.‌

– دانشگاه: دانشگاهی که شما فارغ تحصیل شده‌اید اثرگذار است هر چه رتبه دانشگاه شما بالاتر باشد، احتمال گرفتن فاند بیشتر است.

– سطح زبان: مهم‌ترین مورد سطح دانش زبان است که هر چه نمره شما بالاتر باشد، شانس شما را برای اخذ فاند بیشتر می‌کند.

– فعالیت‌های علمی: دارا بودن مقاله و شرکت در کنفرانس‌های بین المللی و به طور خلاصه هر فعالیت علمی که انجام داده‌اید می‌تواند در اخذ فاند اثرگذار باشد.

در پایان باید به این نکته اشاره داشته که برای گرفتن فاند شما باید یک برنامه دقیق و منظم برای رسیدن به هدف خود داشته باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

درآمد مهندسان کانادا چگونه است؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهندسی نفت در کانادا  مهندسی برق در کانادا  مهندسی کامپیوتر در کانادا مهندسی هوافضا مهندسی…

بیشتر بخوانید

تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در آلمان کشور آلمان رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل…

بیشتر بخوانید

i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

آنچه در این نوشته میخوانید  I20 چیست؟ مراحل ایجاد گواهی صلاحیت چگونه از I20 استفاده می‌شود؟  I20 چیست؟ I20 یک…

بیشتر بخوانید

ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

آنچه در این نوشته میخوانید ددلاین چیست و چه اهمیتی در اپلای کردن دارد؟ نکات مهم ددلاین دانشگاه ها مختلف…

بیشتر بخوانید

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟ بررسی هزینه زندگی و میزان درآمد در کانادا

آنچه در این نوشته میخوانید زندگی و تحصیل در کانادا چقدر هزینه می‌خواهد؟ شهریه تحصیل در دانشگاه های کانادا شهریه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *