تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان) | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

تحصیل در آلمان

بهره مندی از یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا، کمک به پیشرفت در حرفه، تسلط به یک زبان جدید در عین حال  برقراری رابطه با دوستان مختلف و معاشرت با آن‌ها و به دست آوردن تجربه زندگی شگفت‌انگیز به عنوان یک دانشجوی خارجی در آلمان، از جمله اتفاق های ایده آل ضمن تحصیل در آلمان است.

صدها دانشگاه در آلمان وجود دارد که شهریه رایگان یا بسیار کم‌هزینه ای برای دانشجویان بین المللی دارند. اگر شما قصد اپلای دارید و می خواهید برای تحصیل در رشته‌های مهندسی، پزشکی، معماری یا تجارت به خارج از کشور سفر کنید، تحصیل در آلمان یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهد بود. تلفیق آموزش عالی با تجربه فرهنگی بی‌نظیر در آلمان، یکی از دلایل اصلی ورود جوانان از سراسر جهان به آلمان است. با ما همراه باشید تا بیشتر با شرایط تحصیل در آلمان، این کشور فوق العاده از لحاظ شرایط زندگی و تحصیل آشنا شویم.

کشور آلمان

کشور آلمان، به عنوان الماس اروپا شناخته می‌شود. پایتخت این کشور برلین، جذابیت‌های زیادی برای اکثر دانشجویان جهان دارد. آلمان دارای ۱۶ ایالت است؛ و در همسایگی کشورهای دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک، هلند قرار دارد. از شهرهای مهم این کشور می‌توان مونیخ، فرانکفورت، هامبورگ و درسدن را نام برد. به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، آلمان درست در وسط چندین کشور اروپایی، با زبان، تاریخ و فرهنگ های مختلف قرار دارد. زبان رسمی در آلمان آلمانی است. مناطق گردشگری و توریستی در این کشور بسیار زیاد و زیبا می باشد. بخش بزرگی از مردم آلمان ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در کشور خود سپری کنند. از ویژگی‌های این مناطق زیبا جاده‌های دلپذیر مانند جاده رمانتیک، جاده شراب، جاده دژها و… می باشد که رانندگی بین شهری را زیباتر کرده است.

رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان

رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان

ما وقتی در مورد تاریخ آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تحقیق کنیم، متوجه می‌شویم پیشرفت روز افزون در این بخش‌ها در جهان را مدیون کشور آلمان هستیم. آلمان محل تولد “دانشگاه‌های تحقیقاتی” است.

سال‌های بسیار زیادیست که تعداد دانشجویان بین المللی مایل به تحصیل در آلمان، افزایش یافته است. در حال حاضر این کشور از تعداد 350،000 دانشجوی بین المللی میزبانی می‌کند. عوامل اصلی این افزایش شهرت دانشگاه‌های آلمان، استانداردهای مناسب زندگی و اقتصاد است.

انواع مختلفی از کالج ها در آلمان وجود دارد. کالج هایی که برنامه آن‌ها عمدتاً انتقال دانش نظری است و معمولاً طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف را ارائه می‌دهند. اما بعضی از کالج ها  در یک موضوع خاص تخصص دارند و در این حالت آن‌ها را دانشگاه‌های فنی یا کالج های آموزش و پرورش می‌نامند. همچنین کالج های هنری و موسیقی برای کسانی که استعداد موسیقی یا هنری خاصی دارند وجود دارد. کالج های علوم کاربردی، تأکید بیشتر بر آموزش عملی در یک موضوع دارند. در این کالج ها، شما باید مراحل پروژه را تکمیل کنید و یا کل ترم های عملی خود را در شرکت‌ها صرف کنید. پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در آلمان برای دانشجویان بین المللی؛ مهندسی، مدیریت و کامپیوتر است.

ادامه مطلب  هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟ بررسی هزینه زندگی و میزان درآمد در کانادا

دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل در آلمان

اکثر دانشگاه‌های آلمان، به دلیل داشتن کیفیت عالی، اعضای هیئت علمی از کشورهای مختلف و شهریه بسیار پایین و یا رایگان بودن آن دارای شهرت فراوانی هستند؛ به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی دانشجو از سراسر جهان به خود جذب می‌کند و با ورود به این دانشگاه‌ها می‌توانید شاهد فضایی کاملاً بین المللی باشید.

این توضیح کوتاه مطرح شد تا درک بهتری از دلایل محبوبیت تحصیل در آلمان در بین دانشجویان خارجی پیدا کنید. در ادامه به موضوع اصلی و معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان خواهیم پرداخت.

دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich

1- دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich

دانشگاه فنی مونیخ (TUM) یکی از دانشگاه‌های برتر اروپا است. دانشگاه TUM در سال 1900 تأسیس شده که به علم و فناوری اختصاص داده شده است.

این دانشگاه در ابتدا بر رشته مهندسی متمرکز بوده، اما طی سال‌ها گسترش یافته است تا  رشته‌هایی همچون علوم طبیعی، علوم اجتماعی، کشاورزی و فناوری غذا و پزشکی را نیز در بر بگیرد. این دانشگاه  دارای 15 بخش است و در شهر مونیخ قرار دارد.

دانشگاه TUM جوایزی همچون 17 جایزه نوبل در رشته‌های فیزیک ، شیمی و پزشکی به دست آورده است. اگر شما قصد تحصیل در آلمان را دارید و دوست دارید در بهترین دانشگاه این کشور تحصیل کنید بی‌شک بهترین گزینه دانشگاه فنی مونیخ است.

2- دانشگاه Ludwig Maximilian University

اگر شما برای تحصیل در آلمان قصد دارید دانشگاهی را انتخاب کنید که در آن کارهای تحقیقاتی حرف اول را بزند دانشگاه LMU بهترین انتخاب برای شما است. این دانشگاه در قلب شهر مونیخ ساخته شده است. LMU به عنوان یکی از مؤسسات برتر علمی و پژوهشی اروپا شناخته می‌شود. LMU از زمان تأسیس در سال 1472، دانشمندان و دانش آموزان با استعدادی از سراسر جهان را به خود جذب کرده که آن را به یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های بین المللی کشور آلمان تبدیل کرده است. حدود ۱۵ درصد از جمعیت دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. دانشگاه LMU در بیش از صد رشته و زمینه تحقیقاتی فعالیت می‌کند.

دانشگاه ‌هایدلبرگ (Heidelberg University)

3- دانشگاه ‌هایدلبرگ (Heidelberg University)

دانشگاه هایدلبرگ در سال 1386 میلادی تأسیس شده و قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است.

این دانشگاه در 160 برنامه تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد. دانشگاهیان‌ هایدلبرگ مسئولیت ایجاد رشته‌های فرعی از جمله ژنتیک روان‌پزشکی ، جامعه‌شناسی مدرن و فیزیک محیط را بر عهده داشته اند. پس اگر قصد تحصیل در دانشگاهی با تاریخی طولانی دارید، قطعاً این دانشگاه در صدر قرار دارد.

نزدیک به 20 درصد دانشجویان این دانشگاه  را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند و در 130 کشور نمایندگی دارد. بیش از یک سوم دانشجویان دکترای آن بین المللی هستند.

دانشگاه هایدلبرگ به ویژه برای تحقیقات نوآورانه و مشارکت فکری خود در طیف وسیعی از موضوعات ایده آل است. حدود 27 نفر از برندگان جایزه نوبل در این دانشگاه بوده‌اند، که 9 نفر از آن‌ها در زمان تصدی در آنجا برنده این جایزه شده‌اند.

ادامه مطلب  نحوه نگارش مقاله علمی برای ژورنال‌های بین المللی

بسیاری از سیاستمداران، فیلسوفان و دانشمندان تأثیرگذار از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

هایدلبرگ به عنوان وطن رمانتیسم آلمانی شناخته می‌شود و شهر قدیمی و قلعه برخی از پربازدیدترین مناطق توریستی در آلمان است.

4- دانشگاه هومبولت برلین Humbolt University of Berlin

دانشگاه هومبولت برلین زادگاه اخلاق آموزشی و الگوی دانشگاهی است که از قرن نوزدهم توسط سایر دانشگاه‌های اروپایی و غربی پذیرفته شده است.

اصل دانشگاه اتحادیه بین تدریس و تحقیق است که هر دو توسط محققان برجسته انجام می‌شود. برخی از تأثیرگذارترین چهره‌های آلمان در این دانشگاه حضور داشته یا کار کرده اند. از جمله کارل مارکس، فردریش انگلس، والتر بنیامین، آلبرت انیشتین و ماکس پلانک.

از افتخارات این دانشگاه به دست آوردن، 55 جایزه نوبل است که اکثرا در رشته‌های فیزیک، شیمی یا پزشکی دریافت شده اند.

کتابخانه دانشگاه هومبلت برلین، که در سال 1874 افتتاح شده، یکی از گسترده ترین کتابخانه‌های  این کشور است. این مجموعه حاوی حدود 6-5 میلیون کتاب و هزاران مجله و مجموعه است.

تقریباً از 33000 دانشجو، حدود 16 درصد از آن‌ها دانشجویان  بین المللی هستند.

5- دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ جزو قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌ها و گزینه ای خوب برای تحصیل در آلمان است. رشتهٔ علوم طبیعی و انسان‌شناسی از رشته‌های پرطرفدار و مطرح این موسسه به شمار می‌آیند. از  افتخارات دانشگاه فرایبورگ  می‌توان به دست آوردن ۱۹ جایزه نوبل و ۱۵ جایزه Gottfried Wilhelm Leibniz (معتبرترین جایزه تحقیقاتی آلمان) اشاره کرد.

 دانشگاه شیلر (Schiller International University)

6- دانشگاه شیلر (Schiller International University)

دانشگاه شیلر، دارای تعداد زیادی پردیس در اروپا و آمریکا یک دانشگاه بی‌نظیر است. قدیمی‌ترین و بزرگ ترین پردیس این دانشگاه در هایدلبرگ آلمان قرار دارد. این دانشگاه در ابتدا برای دانشجویان آمریکایی که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان  را داشتند، ساخته شد. در حال حاضر دانشجویانی از ۱۰۰ کشور جهان به خود جذب کرده و مشغول به تحصیل هستند. سیستم آموزشی این دانشگاه کاملاً مطابق با سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا است و مدرک تحصیلی اخذ شده در این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم ایالات متحده است. این ویژگی قابل توجهی برای انتخاب این دانشگاه برای تحصیل در آلمان می باشد.

7- دانشگاه فورت وانگن (Hochschule Furtwangen University)

دانشگاه فورت وانگن یا به اختصار HFU، دانشگاهی کوچک واقع در ایالت بادن وورتمبرگ است که در بررسی  علوم کاربردی تمرکز بیشتری دارد. با وجود وسعت کم، این دانشگاه توانسته در زمینه مدیریت بازرگانی بین المللی در رتبه دوم آلمان قرار بگیرد و در رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر نیز پیشرو است. دانشگاه هوشخوله فورت وانگن که ۱۳ درصد از دانشجویان آن دانشجویان بین المللی هستند، از لحاظ رضایت دانشجویان بین المللی در رتبه اول کشور قرار گرفته است. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید بی‌شک این دانشگاه در فهرست گزینه های شما جایگاه بالایی خواهد داشت.

دانشگاه فریه برلین (Freie University of Berlin)

8- دانشگاه فریه برلین (Freie University of Berlin)

ادامه مطلب  تحصیل در آمریکا : آشنایی با شرایط و دانستنی های لازم جهت اپلای آمریکا

دانشگاه فریه برلین یکی از بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در آلمان و جزو بزرگ ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی برلین است. هدف  این دانشگاه در آینده‌ای نه چندان دور رسیدن به جایگاهی است که بتواند یک سوم از جمعیت دانشجویان خود را از میان دانشجویان بین المللی انتخاب کند. دانشگاه فریه برلین در رشته‌های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته است.

شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی

با توجه به مزایای مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی، که در کشور آلمان ارائه می‌شود از جمله تحصیل رایگان در دانشگاه‌های معتبر جهانی با استاندارد آموزشی، سبب شده است تا تحصیل در آلمان، در مقطع لیسانس نیز همواره متقاضیان زیادی  را از سرتاسر جهان به خود جذب کند.

سیستم آموزشی کشور آلمان در مقطع لیسانس مبتنی بر یادگیری مهارت‌های عملی است، که این امکان را به دانشجو می‌دهد تا علاوه بر علوم تئوری، مهارت‌های موردنیاز برای بازار مشاغل در آینده را نیز در طول دوره تحصیل خود فرا گیرد.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

1- کپی شناسنامه و پاسپورت

2- ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات آن

3- ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن

4- گواهی مدرک زبان آلمانی

5- مدرک آیلتس و تافل

 شرایط تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل تنوع رشته‌های دانشگاهی همواره مورد توجه بسیاری از متقاضیان می باشد. امکان تحصیل در آلمان به صورت رایگان و همچنین ارائه بسیاری از رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی بر محبوبیت این کشور برای دانشجویان سراسر جهان افزوده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان به معنای تحصیل در یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های محبوب و مقرون به صرفه در اروپا است. در حال حاضر کشور آلمان به خاطر توانایی‌های تحقیقاتی جدید خود بسیار مشهور می‌باشد .

مدارک موردنیاز برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

1- کپی پاسپورت با اعتبار بیش از ۶ ماه

2- مدرک زبان آلمانی

3- مدرک زبان انگلیسی

4- توصیه نامه از اساتید قبلی

5- ترجمه مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارشناسی

6- ریز نمرات دیپلم، پیش دانشگاهی و کارشناسی

7- انگیزه نامه

اپلای (Apply) چیست؟

اپلای (Apply) چیست؟

درخواست پذیرش تحصیلی یا به اصطلاح اپلای کردن، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که می‌تواند باعث دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های مورد نظر خود در خارج از کشور شود. در حالت عادی بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه، مثل دریافت اقدامات مربوط به درخواست ویزا و فرم‌های مربوط به ویزا، تعیین وقت سفارت و تهیه بلیط هواپیما نیز اپلای گفته می‌شود. به شخصی که اپلای می‌کند، متقاضی دریافت پذیرش یا Applicant میگویند.

مهم‌ترین نکات برای اپلای دانشگاه ‌های آلمان

اپلای برای تحصیل در آلمان در صورتی که به شکل برنامه ریزی شده انجام گیرد، در اکثر موارد با موفقیت همراه می‌باشد. پس برای اپلای دانشگاه در آلمان به نکات زیر توجه نمایید.

1-حتماً انتخاب دانشگاه در آلمان جهت اپلای را با دقت فراوان انجام دهید.

2- برای داشتن شانس بیشتر جهت اپلای انتخاب دو تا سه دانشگاه به صورت هم‌زمان می‌تواند شانس دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان را برای شما افزایش دهد.

3- ریز نمرات و جزئیات تحصیلات متوسطه شما نیز مهم است. در چند فرآیند درخواست بسیار رقابتی بوده و ممکن است جزئیات بیشتری از سوابق تحصیلی دانشجویان بین المللی را درخواست کنند؛ پس در زمان معین آن‌ها را ارائه دهید.

4- برای اپلای و تحصیل در آلمان حتماً شرایط علمی خود از جمله ریز نمرات و نمره مدرک ایلتس یا تافل خود را در نظر بگیرید.

در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد زیاد اپلای نمی‌تواند به تنهایی باعث موفقیت پرونده تحصیلی شما در دانشگاه‌های آلمان گردد. تیم مشاوره اپلای یونی لند با کادری مجرب آماده همکاری و راهنمایی شماست.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

درآمد مهندسان کانادا چگونه است؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهندسی نفت در کانادا  مهندسی برق در کانادا  مهندسی کامپیوتر در کانادا مهندسی هوافضا مهندسی…

بیشتر بخوانید

انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور

آنچه در این نوشته میخوانید چگونه می توان مشمول دریافت فاند شد؟ فاند چیست؟ انواع فاند سایر منابع مالی و…

بیشتر بخوانید

i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

آنچه در این نوشته میخوانید  I20 چیست؟ مراحل ایجاد گواهی صلاحیت چگونه از I20 استفاده می‌شود؟  I20 چیست؟ I20 یک…

بیشتر بخوانید

ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

آنچه در این نوشته میخوانید ددلاین چیست و چه اهمیتی در اپلای کردن دارد؟ نکات مهم ددلاین دانشگاه ها مختلف…

بیشتر بخوانید

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟ بررسی هزینه زندگی و میزان درآمد در کانادا

آنچه در این نوشته میخوانید زندگی و تحصیل در کانادا چقدر هزینه می‌خواهد؟ شهریه تحصیل در دانشگاه های کانادا شهریه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *