اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید! | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

تئوری سطل سوراخ و موفقیت در کنکور

نشتی حافظه

وقتی مطالعه درسی را شروع می‌کنید در ابتدا مفاهیم مقدماتی را فرا می‌گیرید. با مطالعه بیشتر و حل تمرینات متنوع سطح تسلط شما بالاتر می‌رود. ممکن است در قدم اول مایل باشید که موضوع خاصی را در حد پیشرفته کار کنید اما این کار مانند پر کردن همان سطل سوراخ است. هرچه ظرفیت ذهنی شما پرتر شود، نشتی اطلاعات آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین بخشی از اطلاعاتی که در سطح پیشرفته آموختید به زودی به دست فراموشی سپرده خواهد شد. یک نتیجه ساده این است که آموختن 0 تا 100 هیچ درسی در کنکور سراسری و ارشد توصیه نمی‌شود.

راهکار موازی خوانی و نوت برداری

توجه کنید که نشتی حافظه فرایندی طبیعی است و شما نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید اما می‌توانید با اصلاح فرایند مطالعه آن را به حداقل برسانید. بسیاری از دانشجویان مایل هستند در مدت زمان مشخص تنها روی یک درس تمرکز کنند و آن را به اتمام برسانند و سپس به سراغ درس بعدی بروند. اما این سبک مطالعه نشتی زیادی دارد زیرا شما وقتی مطالعه درس جدید را شروع می‌کنید دیگر ذهن شما با مفاهیم قبلی درگیر نیست و به زودی بخش زیادی از اطلاعات آن را فراموش خواهید کرد.

این اطلاعات شامل ریزه کاری‌های حل و ایده‌های خاص برای حل سوالات سخت است. هرچه فاصله زمانی بیشتری ایجاد شود اطلاعات بنیادی تری را فراموش خواهید کرد. به عنوان مثال حتی فرمول اصلی سری فوریه را به یاد نمی‌آورید چه برسد به ایده‌های خاص در سوالات پیشرفته!

برای موفقیت در کنکور، بهترین راهکار موازی خوانی در سه درس هدف است. اگر برای تسلط سه سطح مقدماتی، استاندارد و پیشرفته تعریف کنیم، موازی خوانی اینگونه تعریف می‌شود. ابتدا هر سه درس را در سطح مقدماتی مطالعه کنید. آموزش مفاهیم اصلی و استراتژهای حل مسائل هدف اصلی این قسمت است. حتما در حین آموزش نوت برداری کنید تا در پایان کار یک دفترچه خلاصه از این سه درس را داشته باشید. تمام رتبه‌های برتر کنکور دفترچه خلاصه مخصوص خودشان را دارند و در آن حتی اشکالات متداول خود را یاداشت می‌کنند.

ادامه مطلب  هوش مصنوعی چیست؟
راهکار موازی خوانی و نوت برداری

در مرحله دوم تمرینات استاندارد شروع می‌شود. شما باید از طریق تمرین سوالات استاندارد (نه پیشرفته) مهارت خود را در حل مسائل افزایش دهید. در هر روز باید از سه درس تست بزنید اما در این مرحله سوالات سخت را کنار بگذارید و با یک علامت مشخص کنید. در مرحله سوم که اختیاری است روی سوالات سخت کار کنید تا مهارت شما در طول زمان به حداکثر برسد.

نشتی در دروس پیش‌نیاز و پایه

اگر در پیش‌نیازهای محاسباتی درسی مشکل دارید باید بدانید که در حال انجام ریسک بزرگی برای دستیابی به موفقیت در کنکور هستید. زیرا ممکن است به خاطر ضعف محاسباتی که در پیش‌نیاز دارید نتوانید تست مربوط به آن را در کنکور تا انتها حل کنید و این یعنی تمام زمان آموزش هدر می‌رود. به عنوان نمونه انتگرال‌ گیری یک پیشنیاز اصلی است. فرض کنید چندین ماه وقت صرف آموزش معادلات دیفرانسیل کردید. قطعا می دانید آخرین مرحله حل یک معادله انتگرال گیری است و اگر انتگرال آخر را بلد نباشید یک تست کنکور را از دست داده اید. هرچند زمان برای آموزش معادلات گذاشتید ولی این نشتی انرژی شما هدر خواهد داد.

عدم تمرین یک سوراخ بزرگ

تمرین مستمر می‌تواند تا حد زیادی جلو نشتی حافظه را بگیرد. اگر قرار است 100 تست حل کنید سعی کنید این تست‌ها را در طول مدت زمان آمادگی کنکور پخش کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات ماندگاری بیشتری در ذهن شما داشته باشند. مشکل بسیاری از دانشجویان این است که اولین تمرین خود را می‌خواهند سر جلسه کنکور انجام دهند.

باید دقت داشته باشید که خواندن روزنامه وار یک کتاب یا صرف دیدن یک فیلم آموزشی نمی‌تواند کمکی به موفقیت در کنکور شما بکند. رتبه‌های برتر همیشه مرور را از طریق تمرین انجام می‌دهند. یعنی به جای روخوانی مجدد منبع، به دفترچه خلاصه نگاهی میاندازند و بعد چند تست از آن موضوع حل می‌کنند.

ادامه مطلب  مشاوره کنکور یک گام برای حفظ فرصت ها

برای موفق شدن در کنکور غیر از تمرین موضوعی که باید به طور مستمر انجام شود. باید تمرین درفترچه‌های کنکور نیز در برنامه روزهای پایانی آمادگی کنکور قرار گیرد. بسیاری از افراد قبل کنکور آزمون آزمایشی نداند. نیازی نیست آزمون‌های غیر استاندارد موسسه‌های کنکوری را بدهید چرا که اغلب به دنبال فروش منبع خود هستند و سوالات را بر اساس منابع مجموعه طراحی می‌کنند و نه استاندارد کنکور. کافی است سوالات سال قبل را در شرایط شبیه کنکور به عنوان آزمون آزمایشی از خودتان بگیرید.

اهمیت خواب خوب برای کنکور

ساعت بد خواب

یکی از بزرگترین نشتی هایی که تا روز کنکور خود را نشان نمی‌دهد، ساعت خواب است. اگر عادت دارید در ساعات شب تا صبح درس بخوانید و صبح‌ها خواب باشید در جلسه کنکور ضربه بزرگی خواهید خورد. این عادت یک شبه درست نخواهد شد و شما به خاطر استرس ممکن است حتی دیرتر از ساعت معمول بخوابید. بدیهی است که در صبح روز آزمون ذهن شما کشش لازم را ندارد. شاید حتی قادر به حل سوالات ساده هم نباشید و این یعنی هدر رفتن تمام هزینه و انرژی نه بخشی از آن.

برای موفقیت در کنکور در هفته قبل از کنکور ساعت آزمون آزمایشی را مطابق با ساعت کنکور تنظیم کنید. با توجه به مکان حوزه امتحان، زمان صرف صبحانه باید تخمینی از ساعت بیداری خود داشته باشید و هر روز خود را به بیدار شدن به موقع مکلف کنید. به روزدی معجزه این خلق عادت را خواهید دید.

با آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان – علی مهدیان

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

آموزش معادلات دیفرانسیل در یک نگاه

اگر قصد دارید درس معادلات دیفرانسیل را برای امتحانات دانشگاه یا کنکور ارشد آموزش ببینید، باید بگوییم بررسی این مقاله نقطه عطف تصمیم شما خواهد شد. در این مقاله با تمام سرفصل‌های معادلات دیفرانسیل و نحوه مطالعه آن‌ها آشنا می‌شوید. همچین منابع فوق‌العاده‌ای معرفی می‌شود که می‌توانید برای آموزش معادلات دیفرانسیل از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

گوگل اسکولار چیست؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهم‌ترین نکات در مورد جست‌وجوی گوگل اسکولار نکات جستجو در گوگل اسکولار گوگل اسکولار فارسی…

بیشتر بخوانید

راهکارهای آموزش زبان انگلیسی

آنچه در این نوشته میخوانید فراگیری آموزش زبان انگلیسی از کودکی یادگیری از طریق گوش دادن به موسیقی مهم‌ترین نکات…

بیشتر بخوانید

آزمون تافل (اطلاعات کاربردی درباره TOEFL )

آنچه در این نوشته میخوانید آزمون تافل چیست؟ آزمون تافل یا آیلتس لهجه آمریکایی یا بریتانیایی آزمون تافل ibt آزمون…

بیشتر بخوانید

روش صحیح مطالعه برای موفقیت در امتحان (راهکارهایی برای بهتر درس خواندن)

آنچه در این نوشته میخوانید چطور درس بخوانیم؟ تکنیک های افزایش بازدهی مطالعه  چگونه محیطی مناسب برای مطالعه ایجاد کنیم؟…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *