آشنایی با گرایش کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

آشنایی با گرایش کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز

 از انواع گرایش کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز خبر دارید؟ در این مقاله می‌خواهیم در انباره صحبت کنیم. همان‌طور که می‌دانید افزایش جمعیت شهرها باعث بالا رفتن ارزش زمین و در نتیجه استفاده حداکثر از زمین جهت ساختمان‌سازی شده و این مسئله متأسفانه نمای شهرها را به مجموعه‌ای از سنگ و بتن تبدیل کرده است.

تراکم جمعیت به همراه ایجاد آلودگی‌های مختلف منجر به پیدایش و افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی می‌شود. علاوه بر این‌ها، ابتلا به بیماری روحی و روانی هزینه‌ای است که انسان درازای دور شدن از طبیعت می‌پردازد. در این شرایط فضای سبز شهری می‌تواند عاملی راه گشا در تعدیل آلودگی هوا، بالا بردن رطوبت نسبی هوا، کاهش آلودگی صوتی و ایجاد زیبایی بصری نقش داشته، محیط دل‌نشینی را در کنار محیط‌های کار و زندگی برای شهروندان فراهم آورد.

فضای سبز فرا شهری نیز با ایجاد پارک‌ها و شکل دادن مناطق گردشگری و منظره سازی محوطه‌های ویژه می‌تواند نقش مؤثری در جاذبه‌های گردشگری و اقتصاد شهرها داشته باشد. در این‌ میان‌ مهندسی‌ فضای‌ سبز با ایجاد فضای‌ سبز در سطح‌ شهرها مانند کاشت‌ درختان‌ در حاشیه‌ خیابان‌ها و ایجاد انواع‌ پارک‌های‌ جنگلی‌، کوهستانی‌ و منطقه‌ای‌، فضاسازی‌ و زیباسازی‌ پارک‌ها، کاهش آلودگی‌های بصری و ایجاد مناظر زیبا، تقلیل صداهای آزاردهنده و تعدیل آلودگی‌های صوتی، حفاظت و صیانت از محیط طبیعی و منابع موجود در آن، حفاظت از تنوع حیاتی گیاهان،‌عامل حفظ فضای سبز و سلامت و زیبایی سکونت‌گاه‌های انسان می‌گردد و نیاز انسان‌ها را به‌ فضای‌ سبز موردنظر تأمین‌ می‌کند.

درواقع مهندسی‌ فضای‌ سبز با ایجاد و حفظ‌ مناظر طبیعی‌ در اطراف‌ منازل‌ و در سطوح‌ وسیع‌تر؛ یعنی‌ شهر و اطراف‌ آن‌، کیفیت‌ زندگی‌ را در شهرها بالا می‌برد؛ زیرا فضای‌ سبز شهر، دستگاه‌ تنفس‌ شهر است‌. از سوی‌ دیگر ایجاد فضای‌ سبز به‌سلامت‌ جسم‌ و روان‌ ساکنین‌ شهرها کمک‌ می‌کند تا مردمی‌ که‌ امکان‌ استفاده‌ روزمره‌ از طبیعت‌ را در خود شهر ندارند، این‌ امکان‌ برای‌ آن‌ها به‌ وجود آید.

این‌ها مقدمه‌ای بود تا شما را با موضوع اصلی این مطلب یعنی رشته بسیار مهم و کاربردی مهندسی فضای سبز آشنا کنیم. برای درک بهتر این رشته بهتر است ابتدا تعریفی جامع و در عین حال کاربردی از رشته مهندسی فضای سبز برای شما دوستان عزیز ارائه دهیم. پس پیشنهاد می‌کنم در ادامه مطالب همراه ما باشید.

رشته مهندسی فضای سبز چیست؟

به‌منظور افزايش سطح دانش و کيفيت مهندسي طراحي فضاي سبز ضروري است به ترتيب متخصصيني که بتوانند با استفاده از دانش و تجربه خود نسبت به طراحي فضاي سبز که از حرفه‌های طراحي و از هنرهاي ظريف است اقدام کرده و از طرفي در آموزش تحقيق و برنامه‌ریزی توسعه و بهبود اين رشته فعاليت نمايند. مطالعه و بررسي درزمینهٔ طراحي، کاشت و پرورش نباتات و تلفيق علوم گياهي با معماري به‌طوری‌که در حل مسائل مربوط به رابطه بشر با طبيعت اطرافش در مقياس مختلف کمک نمايد، رشته‌ای از علوم دانشگاهي را تشکيل می‌دهد که تحت عنوان رشته مهندسي فضاي سبز ناميده می‌شود.

ادامه مطلب  محاسبه فاکتور انتگرال به کمک تعریف با تدریس مهندس مهدیان

این رشته مجموعه‌ای از علم و هنر است و دانشجوي اين رشته بايد هم به علم کشاورزي و هم هنر طراحي و معماري مسلط و علاقه‌مند باشد. دانشجوي مهندسي فضاي سبز بايد به علم کشاورزي اعم از خاک‌شناسی، هواشناسي، چمن‌کاری، باغباني و گل‌کاری آشنايي داشته باشد تا به‌عنوان‌مثال بتواند بذر چمن مناسب تهیه‌کرده و با کود مناسب و آبياري به‌موقع، چمني مناسب براي زمین‌بازی يا تزئين میدان‌ها گل تهيه نمايد، هم‌چنین بتواند گياهاني با گل‌های بزرگ و بادوام پرورش دهد و درختان مناسب براي حاشيه خیابان‌ها انتخاب کرده و آن‌ها را به‌درستی هرس کند.

طول دوره رشته مهندسی فضای سبز

طول دوره کارشناسي رشته مهندسي فضاي سبز چهار سال است و شامل هشت نيمسال تحصيلي یا هشت ترم و يک دوره کارآموزی است. حداکثر مجاز طول تحصيلات اين دوره شش سال است و در هر نيمسال تحصيلي 17 هفته کامل آموزشی وجود خواهد داشت. نظام آموزشي اين دوره واحدي است و براي هر واحد درس نظري در هر نيمسال 17 ساعت کلاسیک در نظر گرفته‌شده است.

دروس‌ این‌ رشته‌ در طول مدت‌ تحصیل‌

  • دروس‌ تخصصی‌ که شامل:

بیان‌ تصویری‌، اصول‌ طراحی‌، تاریخ‌ معماری‌ و مهندسی‌ فضای‌ سبز، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، طراحی‌ دستگاه‌های‌ آبیاری‌، کاربرد کامپیوتر در فضای‌ سبز، طراحی‌ کاشت‌ گیاهان‌ زینتی‌، طراحی‌ فضاهای‌ شهری‌، سازه‌ها در فضای‌ سبز، طراحی‌ محوطه‌های‌ ویژه‌، مدیریت‌ فضای‌ سبز، کارآموزی‌، جلسه‌ بحث‌ است.

– دروس‌ اصلی‌ نیز شامل:

آبیاری‌ عمومی‌، درختان‌ و درختچه‌های‌ زینتی‌، رسم‌ فنی‌، چمن‌کاری‌، طراحی‌ و نقشه‌برداری‌، اصول‌ باغبانی‌، خاک‌شناسی‌ عمومی‌، گل‌کاری‌، گیاهان‌ کاشانه‌ای، حاصلخیزی‌ خاک‌ها و کودها، انسان‌ و محیط‌زیست‌، عکس‌های‌ هوایی‌، هوا و اقلیم‌شناسی است.

– دروس‌ پایه‌ نیز شامل:

ریاضیات‌ عمومی‌، گیاه‌شناسی‌، اکولوژی‌، فیزیک‌ عمومی‌، زیست‌شناسی‌، آمار و احتمالات‌، جامعه‌شناسی‌ عمومی‌، آشنایی‌ با کامپیوتر است.

توانایی‌های موردنیاز برای رشته مهندسی فضای سبز

توانایی‌های موردنیاز و قابل توصيه مهندسي فضاي سبز، مجموعه‌ای از علم و هنر است و دانشجوي اين رشته بايد هم به علم کشاورزي و هم هنر طراحي و معماري مسلط و علاقه‌مند باشد. دانشجوي مهندسي فضاي سبز بايد به علم کشاورزي اعم از خاک‌شناسی، هواشناسي، چمن‌کاری، باغباني و گل‌کاری آشنايي داشته باشد تا به‌عنوان‌مثال بتواند بذر چمن مناسب تهیه‌کرده و با کود مناسب و آبياري به‌موقع، چمني مناسب براي زمین‌بازی يا تزئين میدان‌ها گل تهيه نمايد، همچنين بتواند گياهاني با گل‌های بزرگ و بادوام پرورش دهد و درختان مناسب براي حاشيه خیابان‌ها انتخاب کرده و آن‌ها را به‌درستی هرس کند.

از سوي ديگر دانشجوي اين رشته بايد فردي باذوق و هنرمند باشد و به طراحي و نقشه‌کشی علاقه‌مند باشد تا بتواند از گياهان زينتي در طراحي محوطه‌های مسکوني، اداري و تجاري به‌خوبی بهره گيرد و در طراحي پارک و پارک سازي، طراحي فضاهاي شهري و محوطه‌های ويژه مثل محوطه‌های صنعتي، دانشگاهي، شهرک‌های مسکوني و اتوبان‌ها به ياري ذوق و هنر خويش طرح‌هایی مناسب و زيبا ارائه دهد.

هدف رشته مهندسی فضای سبز

هدف از اين رشته تربيت متخصصاني است که درزمینهٔ ي طراحي و برنامه‌ریزی و توسعه و بهبود فضاي سبز فعاليت نمايند. مهندسي فضاي سبز میان‌رشته‌ای است که برگرفته از مهندسي معماري، مهندسي باغباني و مهندسي عمران هست که البته قسمت اعظم اين رشته را باغباني زينتي تشکيل مي‌دهد. اين رشته به معماري منظر بسيار نزديک بوده و از آن با عنوان مهندسي طراحي منظر نيز ياد مي‌شود.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور خوی

هدف از ایجاد دوره کارشناسی در رشته مهندسی فضای سبز، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مطالعاتی و همچنین مربی دبیرستان‌های کشاورزی و حرفه‌ای، مجری امور تحقیقات مربوطه و بالاخره به‌عنوان مدیر و مجری و ناظر فضای سبز در مناطق شهری و پارک‌های منطقه و ملی و باغ‌های گیاه‌شناسی مربوط به بخش دولتی یا خصوصی که منشأ خدمت باشد.

اهمیت گیاهان و فضای سبز در روند زندگی و بقای حیات در کره زمین بر کسی پوشیده نیست و بحث درباره ضرورت حفظ پوشش سبز گیاهی زمین همانند اثبات بدیهیات است زیرا وجود گیاهان بر گستره این کره خاکی به‌عنوان قاعده و پایه هرم حیات اهمیت و ارزش فراوان دارد، اما متأسفانه با پیشرفت تمدن بشری، نیاز روزافزون به چوب، مواد چوبی و فرآورده‌های گیاهی و همچنین نیاز به افزایش زمین‌های زیر کشت محصولات کشاورزی همراه با لزوم آزادسازی زمین‌ها برای شهرسازی و ایجاد مسکن، کارخانه و جاده موجب گردیده که پوشش گیاهی طبیعی کره زمین تخریب شود و انسان به‌ویژه در شهرها از فضای سبز فاصله بگیرد و با آلودگی روزافزون هوا و آلودگی صوتی روبرو گردد. در این میان، مهندسی فضای سبز با ایجاد و حفظ مناظر طبیعی در اطراف منازل و در سطوح وسیع‌تر یعنی شهر و اطراف آن، کیفیت زندگی را در شهرها بالا می‌برد؛ زیرا فضای سبز شهر درواقع دستگاه تنفس شهر است.

آینده شغلی‌ رشته مهندسی فضای سبز

تمامی‌ شهرها به‌ویژه‌ شهرهای‌ بزرگ‌ به‌ فضای‌ سبز و بهبود محیط‌زیست‌ نیاز دارند. از همین‌ رو سازمان‌ پارک‌ها و فضای‌ سبز شهرداری‌ها یکی‌ از مراکز اصلی‌ جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ است‌. متخصصان‌ فضای‌ سبز همچنین‌ می‌توانند به‌عنوان‌ طراح‌، مدیر، ناظر و مجری‌ فضای‌ سبز مؤسسات‌ دولتی‌ و خصوصی‌ و محوطه‌های‌ اداری‌ و مسکونی‌ فعالیت‌ نمایند یا به‌عنوان‌ مربی‌ هنرستان‌های‌ کشاورزی‌ و مجری‌ امور تحقیقات‌ وزارت‌ کشور، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌ و وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.

گرایش کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز

مهندسی فضای سبز یکی از رشته‌های امتحانی گروه کشاورزی و منابع طبیعی است. داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد این رشته را به‌عنوان مجموعه امتحانی خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند در یکی از رشته گرایش‌های آن در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند. مجموعه مهندسی فضای سبز شامل گرایش‌هایی است که در 1 کد ضریب دسته بندی شده‌اند. بدون شک متقاضیان باید به ضرایب دروس هر رشته گرایش که در دفترچه ثبت‌نام کارشناسی ارشد درج شده توجه نموده و بر اساس آن برنامه‌ریزی خود را انجام دهند تا به نتیجه مطلوب یعنی قبولی در آزمون ارشد دست یابند؛ به عبارت دیگر باید پس از انتخاب رشته گرایش مورد علاقه خود، دروسی که ضرایب بالاتری دارند را بیش‌تر موردتوجه قرار داده و منابع کارشناسی ارشد مربوط به آن دروس را با دقت بیشتری مطالعه نمایند.

مهم‌ترین گرایش مهندسی فضای سبز برای کارشناسی ارشد در ایران، رشته مهندسی طراحی محیط‌زیست است که در حال حاضر در دانشگاه تهران و با ظرفیت پذیرش زیر 30 نفر وجود دارد. علاوه بر آن، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هم این رشته را تدریس می‌کند.

ادامه مطلب  رشته HSE دانشگاه پیام نور

درباره رشته مهندسی فضای سبز گرایش طراحی محیط‌زیست

متخصصان این گرایش می‌آموزند که بتوانند توسعه‌ای هماهنگ میان محیط انسان‌ساخت و محیط طبیعی برقرار کنند و تعادل محیط طبیعی را در حوزه‌های شهری و منطقه‌ای تداوم بخشیده، با شناخت عناصر محیط طبیعی به مرمت و بازسازی این عناصر در فضاهای شهری و غیرشهری بپردازند. روند توسعه صنعتی، ساخت‌وسازهای شهرنشینی و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها به همراه رشد سریع جمعیت موجب بهره‌برداری یک‌طرفه از محیط طبیعی و درنتیجه تخریب محیط‌زیست و مصرف بی‌رویه منابع طبیعی شده و تعادل نسبی موجود میان انسان و محیط‌زیست طبیعی را که طی قرون گذشته وجود داشته ‌است بر هم زده و موقعیتی بس دشوار و تاًمل برانگیز را در مقابل انسان امروزی قرار داده‌است.

متخصصان طراحی محیط می‌توانند با طراحی فضای سبز در مقیاس خرد و کلان و پارک‌های درون‌شهری و برون‌شهری، فضاهای تفریحی، محوطه‌سازی‌های مجموعه‌های ورزشی و صنعتی، تقسیم و تفکیک اراضی و طراحی فضاهای طبیعی در مجتمع‌های زیستی و مجموعه‌های مسکونی و جز این‌ها تا حدی روح سرد حاکم بر توسعه‌های شهری را تغییر داده با تفرجگاه‌هایی که طراحی می‌کنند نشاط و شادابی حاصل از محیط‌های طبیعی را در محیط‌های انسان‌ساخت عرضه کنند.

رشته معماری منظر دومین گرایش مهندسی فضای سبز در سطح ارشد است. دانشگاه شهید بهشتی تهران مهم‌ترین و بهترین دانشگاه برای تحصیل این رشته است. گرایش طراحی شهری نیز رشته‌ای مرتبط برای مهندسی فضای سبز هست. رشته برنامه‌ریزی شهری هم یکی از گرایش‌های مرتبط با فضای سبز در ایران است. ازنظر کلی، تنها رشته مرتبط در سطح ارشد برای فضای سبز، گرایش مهندسی طراحی محیط‌زیست دانشگاه تهران است.

جایگاه رشته مهندسی فضای سبز در جامعه

امر طراحی و اجرای فضای سبز و همچنین نگهداری و مدیریت آن تاکنون به دست افراد غیرمتخصص بوده است. افراد نیمه متخصص نیز با دیدگاه تک‌بعدی معماری یا باغبانی قادر به حل مشکل فضای سبز و ارتقای آن ازنظر کیفی نمی‌باشند. اهمیت وبرتری فارغ‌التحصیلان مهندسی فضای سبز در این نکته است که توانایی تلفیق علم، فن و هنر رادارند. به عبارت روشن‌تر، قسمت عمده‌ای از علوم و فنون کشاورزی نظیر باغبانی، خاک‌شناسی و آبیاری، علوم پایه نظیر اکولوژی و گیاه‌شناسی را باهنر طراحی در هم می‌آمیزند و همین دخالت دادن علوم مختلف در احداث فضای سبز، دانش‌آموختگان این رشته را منحصربه‌فرد می‌کند.

ضعف محاسبات مهندسی در فضاهای سبز تاکنون باعث وارد آمدن زیان‌های بی‌شماری نظیر ضربات ناشی از سرما، گرما و خشک‌سالی شده که این مسائل با انتخاب نوع گیاه سیستم آب یاری مناسب، نوع خاک قابل‌پیشگیری است. مهندسی فضای سبز همچنین ازنظر هنری همچون شعر و موسیقی حائز اهمیت است. یک مهندس فضای سبز باید رنگ‌ها را به‌خوبی به شناسد و با دنیای مرموز رنگ‌ها آشنا بوده و ارتباط برقرار نماید. علاوه بر این با تصاویر و بافت‌ها که در بخش فضای سبز بسیار متنوع می‌باشند مثل شکل درختان و درختچه‌ها، بوته‌ها و گل ناآشنایی کامل داشته و همان‌طور که یک موسیقی‌دان با ترکیب نت‌ها موسیقی دل‌نشینی می‌سازد، در مهندسی فضای سبز نیز با ترکیب شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌ها و با در نظر گرفتن اصولی مثل سادگی، تنوع، تکرار، تأکید، تسلسل و مقیاس، ترکیبی شگفت‌انگیز به وجود بیاورد که می‌تواند در نوع خود بی‌نظیر باشد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در دانشگاه پیام نور ثبت نام در دانشگاه پیام نور مشهد بدون کنکور رشته‌…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام دانشگاه پیام نور کاشان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در دانشگاه پیام نور تبریز بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور اصفهان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور مرودشت بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *